Sammendrag
Første budgetopfølgning for 2023 for Børne- og Skoleudvalget forelægges til godkendelse. Budgetopfølgningen vil indgå som en del af Ballerup Kommunes samlede budgetopfølgning, der forelægges for Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen.
På driftsbudgettet inden for servicerammen forventes der et mindreforbrug på 9,9 mio. kr. med udgangen af 2023.
Driftsbudgettet uden for servicerammen forventes overholdt med udgangen af 2023.
Forventningerne til anlægsområdet er et aktuelt forventet forbrug på ca. 92 mio. kr., hvilket svarer til et forbrug på ca. 72 pct.
Baggrund
I henhold til Tidsplan for budgetlægningen 2024, budgetopfølgningerne 2023 og regnskabsaflæggelsen 2022 skal de enkelte fagudvalg behandle opfølgning på budget 2023 tre gange årligt.
Udvalgets bevillingsrammer på driftsområdet
- 30.30 Folkeskolen
- 30.31 Tandpleje
- 30.34 Ballerup Fritidsordning (BFO)
- 30.36 Tilbud til børn og unge med særlige behov
- 30.46 Forebyggelse/anbringelse af børn og unge uden for hjemmet
- 30.50 Dagtilbud til 0- til 5-årige
Udvalgets bevillingsramme på anlægsområdet
- 30.99 Børne- og Skoleudvalget
Sagsfremstilling
Administrationen har udarbejdet første budgetopfølgning på drifts- og anlægsområdet for Børne- og Skoleudvalget. Det samlede driftsbudget bliver reduceret med 12,1 mio. kr. i forhold til det korrigerede budget for 2023. Med de korrektioner der er i denne sag, forventes der et mindreforbrug på 9,9 mio. kr. med udgangen af 2023.
I det følgende beskrives forventningerne til driftsbudgettet inden for servicerammen og uden for servicerammen samt på anlægsområdet.
Forventningerne til driftsbudgettet inden for servicerammen
Efter de foreslåede korrektioner forventes der et mindreforbrug på 9,9 mio. kr. med udgangen af 2023 , jf. tabel 1 (kolonne 6).
Tabel 1. Inden for servicerammen - resultat af første budgetopfølgning af driftsbudgettet for Børne- og Skoleudvalget
(1.000 kr.) |
Oprindeligt
budget
2023 |
Korrigeret
budget pr.
28/11-22 |
Korrektioner
ved første
budget-
opfølgning
2023 |
Forslag
til nyt
budget pr.
24/4-23
inkl.
overførsler |
Forventet
forbrug
pr.
31/12-23 |
*)
Afvigelse |
|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5) |
(6)=
(5)-(4) |
I alt |
1.158.455 |
1.157.604 |
-12.091 |
1.145.514 |
1.135.597 |
-9.917 |
som fordeler sig
således: |
|
|
|
|
|
|
30.30
Folkeskolen |
439.363 |
436.687 |
-2.787 |
433.900 |
428.193 |
-5.707 |
30.31
Tandpleje |
25.398 |
25.289 |
122 |
25.411 |
25.149 |
-261 |
30.34
Ballerup
Fritidsordning
(BFO) |
52.263 |
52.867 |
1459 |
54.326 |
51.675 |
-2.651 |
30.36
Tilbud til børn
og unge med
særlige behov |
126.405 |
131.193 |
306 |
131.499 |
129.016 |
-2.483 |
30.46
Forebyggelse/
anbringelse af
børn og unge
uden for
hjemmet |
242.192 |
239.622 |
-5.671 |
233.951 |
233.951 |
0 |
30.50
Dagtilbud til
0- til 5-årige |
272.834 |
271.947 |
-5.520 |
266.427 |
267.613 |
1.186 |
*) + = merudgifter eller mindreindtægter
- = mindreudgifter eller merindtægter
Særlige budgetmæssige udfordringer på driftsbudgettet inden for servicerammen
Ramme 30.30 sammenfatter det samlede skoleområde. Distriksskolerne Måløvhøj og Hedegården og i mindre grad Baltorp har et forventet underskud for 2023. Distriktsskolerne Skovvejen og Skovlunde forventer at holde sig inden for budgettet. Ballerup Kommune oplever i de kommende år en betydelig stigning i elevtallet. Skolernes budgetter reguleres årligt med udgangspunkt i elevtallet pr. 5. september. I forbindelse med demografifremskrivningen af det samlede budgetområde er der i forhold til ressourcetildelingen til skolerne en vis forsinkelse i udmøntningen. Det betyder, at der i det enkelte budgetår optræder et mindreforbrug på fællesrammen. I tider med faldende elevtal, vil billedet være det modsatte og skolerne vil have tid til at tilpasse forbrug til et lavere elevtal. Det skønnede mindreforbrug ved denne første budgetopfølgning er forbundet med en vis usikkerhed i forhold til elevtalsudviklingen, herunder udgifter, der knytter sig til de ukrainske elever og evt. statslig refusion herfor.
- 30.34 Ballerup Fritidsordning (BFO)
BFO'erne blev sent i budgetåret 2022 kompenseret budgetmæssigt for en regnefejl. Tilførslen af midler sidst på året kan have medvirket til usikkerhed omkring disponering og resulteret i et mindreforbrug, som har gennemslag ind i 2023.
- 30.36 Tilbud til børn og unge med særlige behov
I forbindelse med budgetaftalen er det politisk besluttet at lægge et yderligere pres på det specialiserede område med henblik på, at serviceniveauet skal tilpasses sammenlignelige kommuner og udgiftsniveauet nedbringes. Den enhedstakst, skolerne medfinansierer i forbindelse med, at elever visiteres fra almenområdet til et specialtilbud, er i budget 2023 steget til 250.000 kr. pr. elev. Der ses i varierende grad en stigende segregeringsgrad på skolerne og udviklingen på området og de heraf følgende konsekvenser følges nøje af administrationen.
Udgifter til energi
Det er endnu for tidligt at opgøre eventuelt forventede merudgifter til energi i 2023, men området følges tæt.
Forventningerne til driftsbudgettet uden for servicerammen
Efter de foreslåede korrektioner forventes det, at budgettet med udgangen af 2023 overholdes, jf. tabel 2 (kolonne 6).
Tabel 2. Uden for servicerammen - resultat af første budgetopfølgning af driftsbudgettet for Børne- og Skoleudvalget
(1.000 kr.) |
Oprindeligt
budget
2023 |
Korrigeret
budget pr.
28/11-22 |
Korrektioner
ved første
budget-
opfølgning
2023 |
Forslag
til nyt
budget pr.
24/4-23
inkl.
overførsler |
Forventet
forbrug
pr.
31/12-23 |
*)
Afvigelse |
|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5) |
(6)=
(5)-(4) |
I alt |
-9.970 |
-11.366 |
0 |
-11.366 |
-11.366 |
0 |
som fordeler sig
således: |
|
|
|
|
|
|
30.46
Forebyggelse/
anbringelse af
børn og unge
uden for
hjemmet |
-9.970 |
-11.366 |
0 |
-11.366 |
-11.366 |
0 |
*) + = merudgifter eller mindreindtægter
- = mindreudgifter eller merindtægter
Særlige budgetmæssige udfordringer på driftsbudgettet uden for servicerammen
Der er inden udfordringer uden for servicerammen.
Forventningerne til anlægsområdet
Forventningerne til anlægsområdet er et aktuelt forventet forbrug på ca. 92 mio. kr., hvilket svarer til et forbrug på ca. 72 pct. Der vil hen imod anden budgetopfølgning blive taget stilling til, om der er projekter, som skal udskydes til efterfølgende budgetår. Udvalget skal være opmærksom på, at Centrene for By og Miljø samt Ejendomme varetager projektledelsen af en række anlægsprojekter på Børne- og Skoleudvalgets område.
Tabel 3. Resultat af første budgetopfølgning på anlægsområdet for Børne- og Skoleudvalget
(1.000 kr.) |
Aktuelt
rådighedsbeløb
efter anlægsrul
2023 |
Aktuelt
forbrug
2023 |
Årets
forventede
forbrug
2023 |
Afvigelse |
|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(3)-(1) |
I alt |
128.361 |
3.561 |
91.977 |
-36.384 |
*) + = merforbrug
- = mindreforbrug
Note: "Aktuelt rådighedsbeløb efter anlægsrul 2023" - anlægsrullet fra 2022 til 2023 behandles af Kommunalbestyrelsen i særskilt sag på mødet den 24. april 2023.
BUDGETKORREKTIONER VED DENNE BUDGETOPFØLGNING
Tabel 4. Korrektioner (samlet i hovedpunkter) ved første budgetopfølgning 2023 på driftsbudgettet for Børne- og Skoleudvalget
(1.000 kr.) |
Inden for
servicerammen |
Uden for
servicerammen |
I alt |
1. Overførsel af Maglemosens mindreforbrug (30.36) |
-161 |
0 |
-161 |
2. Nyt botilbud for unge (30.46) |
-2.127 |
0 |
-2.127 |
3. Kontaktpersonordning (30.46) |
-1.000 |
0 |
-1.000 |
4. Demografi (30.30, 30.34, 30.36 og 30.50) |
-7.629 |
0 |
-7.629 |
5. Omplacering af medarbejderbudget til Stab (30.46) |
-3.280 |
0 |
-3.280 |
6. Overførsler fra 2022 til 2023
(30.30, 30.31, 30.34, 30.36, 30.46 og 30.50) |
3.558 |
0 |
3.558 |
7. Udskudte leverancer (30.30) |
-415 |
0 |
-415 |
8. Øvrige ændringer
(30.30, 30.31, 30.34, 30.36, 30.46 og 30.50) |
-1.037 |
0 |
-1.037 |
I alt |
-12.091 |
0 |
-12.091 |
Note: Tabellen er en manuel opsummering af korrektionerne.
Uddybning af korrektionerne i tabel 4
- Ad. 1. Overførsel af Maglemosens mindreforbrug
Maglemosen har skiftet bevillingsramme pr. 1. januar 2023. Deres mindreforbrug overføres til den nye bevillingsramme 50.54 Tilbud til voksne med særlige behov.
- Ad. 2. Nyt botilbud for unge
I forlængelse af Aftale om budget 2023 overføres midler til Center for Voksne og Sundhed, da driften af de nye botilbud ligger på bevillingsramme 50.54 Tilbud til voksne med særlige behov.
- Ad. 3. Kontaktpersonordning
Der flyttes budget vedrørende kontaktpersonordningen til ramme 40.39 Klubber og byggelegepladser.
Udvalgets område efterreguleres for den demografiske udvikling, jf. seneste befolkningsprognose.
- Ad. 5. Omplacering af medarbejderbudget til Stab
Der omplaceres medarbejderbudget til Stab på ramme 60.62 Den centrale administative funktion.
- Ad. 6. Overførsler fra 2022 til 2023
Der overføres 0,9 mio. kr. i mindreforbrug på centrale afdeling, samt 2,6 mio. kr. i mindreforbrug på decentrale afdelinger.
- Ad. 7. Udskudte leverancer
Der overføres 90.000 kr. vedrørende Skolevejledere, samt -0,5 mio. kr. vedrørende Ballerup analyse af læringsmiljø, som udskudte leverancer fra 2022 til 2023.
Herunder flyt af pc'ere og licencer til ramme 60.62 Den centrale administrative funktion, Digitalisering og Forretningsudvikling, samt egne omplaceringer
Konsekvens for budgetårene 2024-2027
For budgetårene 2024-2027 vil konsekvensen være, at budgettet skal
- Reduceres med 7,5 mio. kr. i 2024
- Reduceres med 7,5 mio. kr. i 2025
- Reduceres med 8,6 mio. kr. i 2026
- Reduceres med 8,6 mio. kr. i 2027.