Sammendrag
Forslag til styrelsesvedtægt for Ballerup Kommunes skoler har været sendt i høring hos skolebestyrelser, MED-udvalg, de faglige organisationer og sektorudvalg. Høringssvar er indkommet og vedlægges til behandling.
Baggrund
Folkeskoleloven, § 41, jævnfør LBK nr. 521 af 27. maj 2013.
Sagsfremstilling
Styrelsesvedtægten for Ballerup Kommunes skolevæsen er gældende for skoler og tilhørende skolefritidsordninger i Ballerup Kommune og angiver rammerne for driften af kommunens skoler. Ifølge folkeskoleloven skal vedtægten som minimum indeholde bestemmelser om:
- Skolebestyrelsens sammensætning
- Fremgangsmåde ved valg af medarbejderrepræsentanter
- En beskrivelse af de beføjelser, Kommunalbestyrelsen har delegeret til skolebestyrelserne.
Styrelsesvedtægten for Ballerup Kommunes skoler blev justeret i forhold til den nye folkeskolelov i april 2014.
Som konsekvens af den nye skolestruktur i Ballerup Kommune opstår der behov for at revidere styrelsesvedtægten, så den kommer i overensstemmelse hermed.
Forslaget til konsekvensrettet styrelsesvedtægt har været sendt i høring hos skolebestyrelserne, MED-udvalgene, de faglige organisationer og sektorudvalget. Høringsperioden løb i perioden den 3.-18. december 2014.
Der er indkommet høringssvar fra alle skolebestyrelser, alle MED-udvalg, Ballerup Lærerforening og BUPL. HK har meddelt, at deres bemærkninger indgår i svar fra de enkelte MED-udvalg. Skolelederforeningen og sektorudvalget har ikke indsendt høringssvar.
Herudover er der indkommet et selvstændigt høringssvar fra lærerne på Grantofteskolen.
Alle høringssvar er vedlagt som bilag til sagen sammen med oversigtsskemaer over de enkelte svar.
I en del høringssvar indgår samtidig diverse bemærkninger, der vedrører andre emner, såsom skolestrukturen, personalepolitik og -forhold, samt TR/AMR- og MED-udvalgsorganisering. Center for Skoler og Institutioner tager initiativ til at afholde møde med Ballerup Lærerforening og BUPL for at drøfte disse spørgsmål direkte. Endvidere vil Center for Skoler og Institutioner tage emnerne op på kommende møder med skoleledelserne.
Der er en række generelle emner, der går igen i svarene:
Kort høringsfrist
Set i lyset af den samlede tidsplan er det en relativt kort høringsperiode. Høringsperioden har dog længe været annonceret, bl.a. på møder med Skoleforum. Desuden har høringsperioden været meldt ud til skoler og organisationer via mail fra Center for Skoler og Institutioner den 17. november 2014, og skolerne er blevet bedt om at lægge bestyrelsesmøder i høringsperioden.
MED-struktur
I flere høringssvar spørges til den kommende MED-struktur. Der gives fra flere sider udtryk for, at med den nye skolestruktur skal der oprettes MED-udvalg alle steder, hvor der er en leder med ansættelses- og afskedigelseskompetence. Center for Skoler og Institutioner er af den opfattelse, at sålænge der er tale om distriktsskoler med én leder, ét budget og én bestyrelse, skal der kun være ét MED-udvalg.
Redaktionelle forhold
Flere svar efterlyser konsekvens i brug af begreberne "afdeling" og "matrikel", samt "distriktsskoleleder" og "skoleleder". Bilagene er gennemgået og konsekvensrettet. Endvidere er "Skolen i Hede-/Magleparken" ændret til "Hedegårdsskolen". Påpegede sproglige fejl, slåfejl mv. er rettet i overensstemmelse med høringssvarene.
Styrelsesvedtægt
§ 1, skoleledelse: Der er flere svar, der ønsker beskrivelse af stedfortræder-/souscheffunktion. Center for Skoler og Institutioner anbefaler, at der i det samlede ledelsesteam udpeges en stedfortræder.
§ 2, sammensætning af skolebestyrelsen: Der er et udbredt ønske om at udvide antallet af medarbejder- og elevrepræsentanter.
Center for Skoler og Institutioner indstiller, at der på skoler med flere matrikler vælges tre medarbejderrepræsentanter og tre elevrepræsentanter. For begges vedkommende således, at der vælges mindst én pr. matrikel.
Bilag 2, Kvalitetsmål
Der er en generel kritik af, af det kun er målbare kvalitetsmål, der nævnes. Center for Skoler og Institutioner bemærker, at kvalitative mål kræver en tæt tilknytning til kerneopgaven og konkrete elevgrupper. Det vil derfor blive en opgave, som de kommende distriktsskoleledere i samarbejde med de pædagogiske ledere skal gøre til en del af de fremtidige indsatser.
Bilag 4, fælles kommunale tilbud
Der er et ønske om, at afsnittet om SSP uddybes med beskrivende tekst. Bilaget vil blive opdateret og udleveret på mødet.
Bilag 5, Ressourcetildelingsmodel
Der er flere høringssvar, som stiller spørgsmål til udgangspunktet i bilaget på 28 elever pr. klasse. Der er tilføjet en forklarende note herom i bilag 5.
"[1] I praksis medfører beregningen, at vi tæller antallet af elever på en årgang og dividerer med 28. Herefter runder vi op til nærmeste hele antal klasser. Fx 69 elever i 6. klasse med 28 elever i hver klasse, giver 2,46 klasser. Antallet af klasser oprundes til tre klasser, og derved bliver den gennemsnitlige klassekvotient 23".
Flere høringssvar efterlyser tydeliggørelse af tildeling af ressourcer til sekretariat/administration. Center for Skoler og Institutioner bemærker, at ressourcetildelingsmodellen ikke konkret beskriver en tildeling til administration. Det er skolernes ledelse, der har ansvaret for at prioritere ressourcer til administration. Der er ikke reduceret i økonomien til decentral administration.
Endvidere efterlyses der i mange høringssvar en højere detaljeringsgrad i ressourcetildelingsmodellen. Center for Skoler og Institutioner bemærker, at ressourcetildelingsmodellens detaljeringsgrad skyldes, at der er behov for at justere modellen oftere end styrelsesvedtægten for Ballerup Kommunes skoler. I styrelsesvedtægten beskrives alene de principper, der er gældende for budgettildelingen.
Mindre justeringer af modellen godkendes af Børne- og Skoleudvalget. Ved større ændringer i tildelingsmodellen vil godkendelsesprocessen også omfatte en høring. Ændringen af ressourcetildelingsmodellen, i forbindelse med ændring af skolestrukturen, forventes at blive sendt i høring tidligt i 2015.
Bilag 8a, skolebestyrelse 2015/16
Ordblindeinstituttet har bedt om, at der afholdes valg til skolebestyrelsen i efteråret 2015 fremfor allerede i foråret 2015. Center for Skoler og Institutioner indstiller, at ønsket imødekommes, så der afholdes valg til skolebestyrelsen umiddelbart efter skoleårets start 2015, gældende frem til det ordinære valg i 2018.
Bilag 10, stillingsbeskrivelser
Der er en del høringssvar, der problematiserer, at de pædagogiske ledere får personaleansvaret, herunder kompetencen til at ansætte og afskedige, da det giver anledning til bekymring for konsekvenserne for det daglige arbejdsmiljø i afdelingerne. Center for Skoler og Institutioner anbefaler, at forslaget fastholdes.
Flere steder efterlyses stillingsbeskrivelse for de pædagogiske ledere på BFO-området. Center for Skoler og Institutioner udarbejder disse i samarbejde med BUPL.
I øvrigt henvises til bemærkninger på oversigtsskemaerne.