Sammendrag
Denne sag giver en orienterende status om frikommuneprojektet, herunder særligt i forhold til hvilken målgruppe og hvilke paragraffritagelser, der er omfattet af Ballerup Kommunes frikommuneprojekt: Sammenhængende Familieindsats.
Sagen forelægges til orientering i Børne- og Skoleudvalget, Social- og Sundhedsudvalget, Kultur- og Fritidsudvalget samt Erhvervs- og Beskæftigelsesudvalget.
Baggrund
I oktober 2016 fik kommunerne Allerød, Ballerup, Fredensborg, Frederikssund, Furesø, Gribskov, Halsnæs, Helsingør og Hillerød i fællesskab status som frikommunenetværk omkring temaet "En plan for en sammenhængende indsats sammen med borgeren".
Samarbejdet er bygget op i et overordnet netværk med en klyngestruktur, hvor hver enkelt klynge har en specifik målgruppe som fokus for forsøget. Det drejer sig om henholdsvis Unge, Familier og Voksne. Ballerup Kommune har i første omgang besluttet, at indgå i samarbejde omkring familieindsatser med projektet Sammenhængende Familieindsats.
Sagsfremstilling
Frikommunenetværket har siden udpegningen i oktober 2016 arbejdet med at udarbejde ansøgninger om paragraffritagelser, som kunne danne grobund for frikommuneforsøget.
Ansøgningsprocessen er delt op i tre ansøgningsrunder:
- Ansøgningsfrist: 1. december 2016
- Ansøgningsfrist: 1. maj 2017 (med forventet svar november 2017)
- Ansøgningsfrist: 1. november 2017.
De første to ansøgningsrunder er således afsluttet.
Første ansøgningsrunde
Frikommunenetværket har modtaget ministeriets tilbagemelding på de første ansøgninger, som er udmøntet i lov om frikommunenetværk og bekendtgørelse om frikommuneforsøg II på beskæftigelses- og sygedagpengeområdet.
Den praktiske betydning af lov om frikommunenetværk og bekendtgørelse om frikommuneforsøg II på beskæftigelses- og sygedagpengeområdet er beskrevet i bilag og træder i kraft den 1. juli 2017.
De respektive kommuner har efterfølgende taget stilling til, hvilke paragraffritagelser de ønsker at gøre brug af. Valget heraf afhænger i høj grad af målgruppe og projektdesign. Ballerup Kommunes Frikommuneprojekt er bygget op omkring Samarbejdsmodellen, der anvendes på ungeindsatsen, hvor hovedlinjerne er:
- En tovholder, der varetager En Indgang til samarbejdet med alle dele af den kommunale forvaltning
- Et tværfagligt team, der på tværs af alle relevante fagområder udarbejder en fælles mål- og aftaleplan (En Plan)
- Borgeren er aktiv medproducent af udarbejdelsen af En Plan for at opnå uddannelse og job.
Målgruppen for den sammenhængende familieindsats er:
- Uddannelseshjælpsmodtagere (aktivitetsparate § 2.13 lov om aktiv beskæftigelsesindsats) med børn i alderen 0-5 år
- Rehabilitander (§ 2.11 lov om aktiv beskæftigelsesindsats) med børn i alderen 0-5 år.
Baggrunden for udvælgelsen af denne målgruppe er, at det vurderes at ville skabe værdi for borgerne med en tværgående sammenhængende indsats. Derudover viser forskningen, at den tidlige indsats er afgørende. Derfor prioriteres familier, der har børn mellem 0 og 5 år. Derudover er størrelsen af målgruppen håndterbar i en opstartsfase, idet der pr. 1. april 2017 er 27 familier i denne målgruppe. På sigt kan målgruppen udvides til også at omfatte:
- Kontakthjælpsmodtagere (aktivitetsparate) med børn i alderen 0-5 år
- På længere sigt kan disse målgrupper udvides til familier med børn mellem 0-18 år.
På baggrund heraf bringes følgende paragraffritagelser i anvendelse i Ballerup Kommune:
1) I forhold til udarbejdelse af En Plan, fritages kommunen for at udarbejde planer i henhold til følgende paragraffer:
- Serviceloven §§ 140-141
- Serviceloven § 54
- Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats §§27-30 (Min Plan)
- Bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats 52 (Min Plan)
- Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 30a (Rehabiliteringsplan - indsatsdelen)
- Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats kap. 12a-12b
- Lov om aktiv socialpolitik § 50
- Lov om sygedagpenge § 13c.
Dermed gøres brug af alle paragraffritagelser omkring En Plan på nær servicelovens § 70 omkring tidsfrister for opfølgning, idet Ballerup Kommune med Fællesskabsmodellen har hyppigere opfølgningsfrister.
2) I forhold til procesfrihed, kan der tilrettelægges individuelle kontaktforløb for borgere, der er omfattet af målgruppen: Forsøgstilladelsen indebærer en fravigelse af:
- § 16, stk. 1 og stk. 3-6 og 8, §§ 17-20 b, og 73 a, stk. 2-5, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvorefter der er fastlagt krav til det individuelle kontaktforløb
- §§ 35, 36 og 38, i bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvorefter der fastlægges krav til den individuelle jobsamtales indhold
- § 13 b, stk. 1, 2 og 4 i lov om sygedagpenge, hvorefter kommunen skal fastlægge opfølgning, herunder opfølgningsform og hyppighed.
Dermed gøres brug af alle paragraffritagelserne omkring procesfrihed.
Der gøres ikke brug af muligheden for at organisere arbejdet sådan, at en anden enhed i Ballerup Kommune end jobcentret kan udføre opgaver og træffe afgørelser om beskæftigelsesindsatsen for personer omfattet af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og som har komplekse og sammensatte problemer. Opgaverne vil fortsat være forankret i de respektive fagcentre, selvom der udarbejdes en sammenhængende En Plan for familierne på tværs af alle relevante fagområder.
De udvalgte paragraffritagelser offentliggøres på Ballerup Kommunes hjemmeside sammen med den specifikke valgte målgruppe. Dermed kan den enkelte borger se, om han/hun er omfattet af målgruppen – og hvilke paragraffer forsøget er omfattet af. Endvidere skal Indenrigsministeriet gøres bekendt med, hvilke frikommuneparagraffer kommunen vælger at benytte.
Projekt Sammenhængende Familieindsats har opstart den 1. juli 2017 og vil løbende blive evalueret og udviklet. Ultimo 2017 orienteres Børne- og Skoleudvalget om projektets fremdrift og eventuelle nye paragraffritagelser.