Sammendrag
Den specialiserede undervisning (ramme 30.36) har i en årrække udvist løbende merforbrug. Dette forventes også i 2021 i størrelsesordenen 17,8 mio.kr., jf. også 1. budgetopfølgning, hvoraf 5,7 mio. kr. allerede er overført fra andre rammer, herunder særligt fra ramme 30.30 Folkeskolen.
Da der har været ekstraudgifter i de seneste måneder, er det anslåede merforbrug p.t. på ca. 13 mio. kr., som vil fremgå af den kommende anden budgetopfølgning. Det foreslås, at merforbruget i 2021 håndteres administrativt inden for Center for Skoler, Institutioner og Kulturs rammer, dog ikke rammer vedrørende Kultur- og Fritidsudvalget, jf. nedenfor.
Merforbruget har været svagt stigende de seneste år som følge af en større tyngde blandt elever som henvises til specialiseret undervisning og dagbehandling.
Der forventes - i forhold til det nuværende budget for 2022 - også et merforbrug i 2022. Det er administrationens vurdering, at området bør budgetteres korrekt fremadrettet. En korrekt budgettering vil forudsætte en forøgelse af budgettet til den specialiserede med 20 mio. kr.
Forøgelsen af budgettet til den specialiserede undervisning foreslås delvist dækket indenfor Børne- og Skoleudvalgets rammer, og delvist i forbindelse med budgetforhandlingerne for 2022, gennem vedtagelse af forslag fra administrationens spare- og omprioriteringskatalog for budget 2022. Konkret foreslås det, at 7 mio. kr. findes i forbindelse med budget 2022, mens yderligere 7 mio. kr. findes inden for centerets rammer ved permanente reduktioner på de områder, der gennem årene har dækket merforbruget ind.
Endelig foreslås en forøgelse af enhedstaksten for skolernes visitation til specialskoler, specialklasser og dagbehandling, så den hæves fra 200.000 kr. til 300.000 kr., hvilket vil bidrage med 6 mio. kr. Alternativt kan finansieringen af disse 6 mio. kr. ske gennem en rammebesparelse på skoleområdet eller en besparelse på inklusionspuljen.
Forslaget om en forøgelse af enhedstaksten til 300.000 kr. kræver en ændring af skolernes styrelsesvedtægt og en otte ugers høringsperiode. Administrationen foreslår, at forslaget om takstforhøjelsen samt alternative finansieringsmuligheder sendes i høring fra den 8. juni og frem til den 24. august 2021. Den forlængede høringsperiode foreslås med henblik på at give skolebestyrelserne mulighed for at mødes herom enten før eller efter sommerferien.
Forøgelsen af budgettet til specialiseret undervisning samt finansieringen heraf vil indgå i det administrative budgetforslag for 2022.
Baggrund
I forbindelse med oprettelsen af distriktstrukturen, herunder samling af specialskoler, gruppeordninger mv. i 2015, blev budgettet for specialundervisning samlet set nedsat med ca. 15 mio. kr. Det skal bemærkes, at der løbende på budgetaftalerne har været afsat yderligere midler til den specialiserede undervisning af varierende størrelse.
Den specialiserede undervisning har løbende været økonomisk udfordret, og der har løbende været foretaget korrigerende og besparende tiltag, herunder bl.a. færre Ballerupelever på Kasperskolen, højere klassekvotient i gruppeordningerne, indførelse af skolefleks samt en ny ressourcetildelingsmodel med indførelse af en enhedstakst, hvor skolerne betaler 200.000 kr. årligt, når en elev flyttes til specialskole, specialklasse eller dagbehandling.
Økonomien til støttetimer over ni timer ugentligt (specialundervisning i lovgivningsmæssig forstand) er endvidere lagt ud på skolerne. Økonomien til enhedstaksten blev ligeledes lagt ud på skolerne. Begge dele skete med henblik på at øge skolernes økonomiske mulighed for at arbejde inkluderede og tidligt forebyggende.
Det blev på Børne- og Skoleudvalgets møde den 5. februar 2019 besluttet, at en evaluering af justeringen af ressourcetildelingsmodellen for den specialiserede undervisning evalueres efter to år, dvs. i sommeren 2021. Evalueringen forventes færdig ultimo august 2021.
Sagsfremstilling
Der har løbende været et merforbrug på den specialiserede undervisning (ramme 30.36) i de sidste fem til seks år. Dette skyldes bl.a., at der dels fra 2015 blev afsat et lavere budget, dels at der er sket en stigning i antallet af børn og unge, som har behov for specialiserede tilbud, om end Ballerup Kommune ligger under det forventede segregeringsniveau (se bilag). I de seneste år har det samlede antal børn og unge, som er segregerede, ligget på nogenlunde samme niveau, men tyngden af elevernes behov ses stigende, bl.a. ses et stigning i antallet af børn i dagbehandlingstilbud.
Der forventes på nuværende tidspunkt i 2021 et merforbrug på den specialiserede undervisning på ca. 17,8 mio. kr. Der er allerede foretaget en overførsel fra andre centrale rammer på 5,7 mio. kr. Herefter udestår et merforbrug i 2021 på foreløbig ca. 13 mio. kr., da der siden opgørelsen er løbet ca. 0,9 mio. kr. på som yderligere udgift (der er visiteret lidt flere elever).
Det foreslås, at Center for Skoler, Institutioner og Kultur i 2021 håndterer dette merforbrug administrativt. Dette gøres dels ved omprioritering internt på ramme 30.36 ved en neddrosling af skolefleks, hvor det afsatte budget ses lidt for højt i forhold til at implementere en ny indsats i 2021. Det forventes, at skolefleks finder et andet og højere niveau i de kommende år. Dels ved en økonomisk gunstig udvikling i antallet af privat- og efterskoleelever (præcise tal herfor foreligger i september måned), dels ved et øjeblikkeligt stop for igangsættelse af andre aktiviteter på andre af centerets rammer under Børne- og Skoleudvalget. Samt endelig en fortsat meget fast linje i visitationen til specialundervisningstilbud. En mere nøjagtig og præcis prognose for såvel det forventede merforbrug for den specialiserede undervisning og mulighederne for at dække merforbruget genereres i oktober 2021.
Fremadrettet foreslås det, at budgettet for den specialiserede undervisning forhøjes med samlet 20 mio. kr., da besparelser på centrale puljer samt udlægning af puljerne til skoler og institutioner gør, at merforbruget fremadrettet ikke udelukkende kan dækkes inden for centerets egne rammer.
Finansiering foreslås håndteret ved hjælp af en reduktion på 7 mio. kr. af de centrale rammer i Center for Skoler, Institutioner og Kultur. Dette sker gennem en permanent nedskrivning af de områder, der gennem flere år har dækket dele af merudgifterne til den specialiserede undervisning. Dernæst foreslås en forhøjelse af enhedstaksten for skolernes betaling for segregering af elever fra 200.000 kr. årligt til 300.000 kr. årligt. Dette vil give et provenu på ca. 6 mio. kr., forudsat, at segregeringen er på samme niveau som nu. Og endelig en budgetforhøjelse på rammen på 7 mio. kr. Sidstnævnte vil indgå i det administrative budgetforslag for 2022.
En illustration af den foreslåede finansiering kan ses i bilag.
Det foreslåede budgetteringsniveau forudsætter en fortsat stram budget- og visiteringsdisciplin på rammen for den specialiserede undervisning. Sidstnævnte kan udmønte sig i flere klager til såvel det politiske niveau som til Klagenævnet for Specialundervisning, herunder en risiko for omstødelse af afgørelserne.
Forslaget om en højere enhedstakst vil give skolerne et større incitament til at fastholde eleverne i almenskolen. Det skal bemærkes, at der i forbindelse med indførelsen af enhedstaksten blev lagt midler ud til skolerne til betaling heraf. P.t. ser det ud som om, at det har givet skolerne en nettogevinst på mellem 2 og 3 mio. kr. i 2021, dog bemærkes, at der er tale om en prognose medio maj måned. Disse midler er tiltænkt brugt på inkluderende og tidligt forebyggende tiltag, lige som også midlerne til støttetimer er lagt ud på skolerne for at give skolerne økonomiske muskler til at arbejde med at beholde børnene i almenområdet. Dette er sket ud fra en viden om, at det at fastholde kontakten til almenmiljøet generelt øger børnenes muligheder for at komme i uddannelse og job. Det skal yderligere bemærkes, at der fortsat er elever, som henvises til specialtilbud, uden at skolerne betaler herfor. Det drejer sig bl.a. om tilflyttere, elever som kommer direkte fra dagtilbud eller elever fra privatskoler med behov for specialtilbud.
Det er ikke muligt på nuværende tidspunkt at sige noget konkret om, hvad COVID-19-nedlukningerne har betydet for udviklingen i den specialiserede undervisning. Der er dog kommet enkelte tilbagemeldinger fra skolerne om elever, som i forbindelse med genåbningen og fremmødet har vist tegn på at have det svært. En eventuel effekt som følge af COVID-19 forventes først at vise sig i visitationerne i skoleåret 2021/22.
Udviklingen i økonomien på ramme 30.36 Tilbud til børn og unge med særlige behov omfatter ligeledes drift af Ballerup Kommunes egne specialskoler og gruppeordninger. På Børne- og Skoleudvalgets møde den 8. juni 2021 gennemgås økonomien og bl.a. antallet af elever i gruppeordningerne.
Forslaget om en forøgelse af enhedstaksten fra 200.000 kr. til 300.000 kr. kræver en ændring af skolernes styrelsesvedtægt og en otte ugers høring herom. Alternative finansieringsmuligheder er en rammebesparelse generelt på skoleområdet eller på inklusionspuljen. Administrationen vil dog påpege, at finansiering ved en rammebesparelse på skoleområdet eller inklusionspuljen vil forringe skolernes mulighed for at arbejde tidligt forebyggende og inkluderende. Administrationen foreslår, at forslaget om takstforhøjelsen samt alternative finansieringsmuligheder sendes i elleve ugers høring fra den 8. juni og frem til den 24. august 2021. Den forlængede høringsperiode foreslås med henblik på at give skolebestyrelserne mulighed for at mødes herom enten før eller efter sommerferien.
Børne- og Skoleudvalget forelægges resultatet af høringen på udvalgets møde den 14. september 2021, hvor også evalueringen af ressourcetildelingsmodellen vil blive fremlagt.