Sammendrag
Centrene for Beskæftigelse og Borgerservice samt Social og Sundhed har en fælles målgruppe i relation til psykisk sårbare unge, hvoraf en del både er i målgruppe for støttekontaktpersoner og mentorstøtte. Samtidig er begge centre udfordret på budgettet på området, hvorfor der fremlægges en fælles sag, om end med hver sin indstilling til de respektive fagudvalg.
Baggrund
§ 85 i lov om social service om støttekontaktpersoner (herefter kaldet SKP) og kapitel 9b i lov om aktiv beskæftigelsesindsats.
Sagsfremstilling
SKP-støtte
SKP-støtte er målrettet personer med betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer. Formålet med den socialpædagogiske støtte er at styrke den enkeltes funktionsmuligheder eller at kompensere for nedsat funktionsevne.
SKP-ordningen er en ordning under ramme 50.54. Bevillingen er baseret på et politisk vedtaget serviceniveau på området for voksne med særlige behov, fastlagt i Social- og Sundhedsudvalget den 13. november 2012. Ankestyrelsen har i afgørelse nr. 10295 af 9. december 2014 opridset rammerne for tilkendelse af socialpædagogisk bistand og målgruppen herfor. Afgørelsen vil medføre en udvidelse af målgruppen for SKP i forhold til den nuværende bevillingspraksis og serviceniveauet i Ballerup Kommune. Da der i forvejen forventes et merforbrug til SKP, kommer området yderligere under pres.
Center for Social og Sundhed vil for at reducere det forventede merforbrug på SKP-støtten, justere både på målgruppen for SKP-støtte, samt omfanget af støtten til den enkelte. Der vil altså blive tale om både borgere i målgruppen for SKP-støtte, der ikke vil blive bevilget støtte, samt borgere der får mindre støtte end efter den hidtidige bevillingspraksis.
En reduktion af SKP-støtten kan dog i en række tilfælde betyde, at borgeren får behov for anden støtte – fx hjemmehjælp, aktivitets- og samværstilbud eller beskyttet beskæftigelse. En besparelse på SKP-området vil derfor ikke slå fuldt igennem på den samlede budgetramme på social- og sundhedsområdet.
Mentorstøtte
Mentorordningen for unge aktivitetsparate under 30 år blev gjort obligatorisk fra 2014 med kontanthjælpsreformen lige som mentorordninger for andre målgrupper blev fastlagt (uddannelsesmentor, udskrivningsmentor og udslusningsmentor). Mentorstøtte gives for, at personer kan opnå eller fastholde aktiviteter, tilbud, ordinær uddannelse, ansættelse i fleksjob eller ordinær ansættelse. Tilbud om mentorstøtte skal gives for en periode på seks måneder, og der skal som minimum være ugentlig kontakt mellem mentor og personen.
I 2014 har Jobcenter Ballerup arbejdet med at fastlægge bevillingsniveau og målgruppe for den nye mentorordning. Vurderingen er, at merforbruget på mentorstøtten delvis skyldes denne indledende afprøvning af ordningen, dels en lempelig vurdering af målgruppen, hvorved en del unge, der er i målgruppen for SKP, har fået mentorstøtte i stedet.
For at reducere merforbruget på mentorkontoen, vil jobcentret justere den hidtidige bevillingspraksis og dermed sikre, at bevillingen af mentorstøtte fremover udelukkende gives med et klart uddannelses- eller jobrettet sigte.
På Erhvervs- og Beskæftigelsesudvalgets møde den 3. februar 2015 blev Ballerup Kommunes nye aktiveringsstrategi besluttet, hvorefter jobcentret primært skal bruge mentorstøtte til de aktivitetsparate uddannelseshjælpsmodtagere som målrettet suppleres med vejledning. Dette er stadig målgruppen, idet det sikres, at skillelinjen mellem SKP og mentor overholdes.
I aktiveringsstrategien forventes det, at behovet for mentorstøtte ikke vil kunne dækkes indenfor det statslige refusionsloft, hvor der ydes 50 pct. statsrefusion af mentorudgifterne. Derfor vil det lægge pres på de samlede udgifter til den aktive indsats, hvorfor der arbejdes på at frigøre midler til mentorindsatsen ved hjælp af bl.a. lavere priser på aktivering.
Den fælles målgruppe
Der er en del borgere, der både er i målgruppen for SKP og for mentor. I det omfang, at det vurderes, at borgerne har brug for begge ydelser, sikres det, at det er den samme person, der udfører både mentor- og SKP-støtte.
Administrationen ønsker at afdække præcis, hvor mange der er i den fælles målgruppe og hvad der karakteriserer den. Derfor indledes nu en sagsgennemgang på tværs af de to centre med udgangspunkt i mentorbevillingerne for 2015, samt udarbejdes en procedure for kvalitetssikring fremadrettet af borgersager, der kan omfatte både SKP- og mentorstøtte.
Forslag til nye indsatser i Centrene for Social og Sundhed samt Beskæftigelse og Borgerservice
For at sikre, at begge centre kan overholde deres respektive budgetter til henholdsvis SKP- og mentorstøtte arbejder administrationen med at nytænke indsatsen.
En del af målgruppen for SKP er kendetegnet ved at mangle de sociale kompetencer, der vil gøre dem i stand til at indgå i et uddannelsesforløb eller varetage et arbejde på sigt. For i højere grad at kunne imødekomme dette behov vil der i Socialpsykiatrien blive oprettet gruppeforløb. Målet er, at den socialpædagogiske støtte fremover fortrinsvist skal gives som gruppeforløb, hvori de sociale færdigheder kan trænes samtidig med, at de unge tilbydes et socialt netværk og mulighed for at støtte og styrke hinanden. Gruppeforløb vil derfor i nogen grad erstatte almindelig SKP-støtte og vil derfor medvirke til at reducere merforbruget.
Et gruppeforløb vil med ti borgere ad gangen i tre timer pr. dag vil give en timepris pr. borger på knapt 120 kr., mens en mentor- eller SKP-timepris er på 311 kr. Hermed vil det være muligt at nå flere borgere inde for rammen og samtidig vil effekten for en del borgere være større end ved én-til-én møder med en mentor eller SKP’er. Administrationen vil hen over de kommende måneder arbejde videre på det nærmere indhold i gruppeforløbene og forventer at kunne starte dem op i fjerde kvartal 2015 i fald der findes egnede lokaler forinden.
I relation til målgruppen af unge, der i dag får mentor, er det vurderingen, at der for mange er behov for en gradvis overgang fra mentorstøtte til aktive tilbud. Idéen er at lave en glidende overgang, hvor mentor støtter den unge i at starte i tilbuddet, samt at timetallet i tilbuddet fastlægges individuelt for at sikre, at også de psykisk sårbare unge kan starte i et aktiveringstilbud. Begge tiltag er allerede under udvikling og menes at vil gøre de unge hurtigere klar til at indgå i et aktivt tilbud, der kan bringe dem videre i arbejde eller uddannelse.
Begge centre vil desuden sikre klare snitflader til andre institutioner og instanser m.v., der er i kontakt med målgruppen (fx behandlingssystemet og Center for Børne- og Ungerådgivning via Ungdomspensionen) i relation til, hvem der løfter hvilken opgave med de unge psykisk sårbare.
I relation til de øvrige målgrupper for mentorstøtten (dvs. personer over 30 år), så fremgår det af vedlagte notat, at der er begrænset effekt af mentorstøtten. Jobcentret vil derfor arbejde videre med muligheden for at kombinere mentorstøtte med andre samtidige indsatser vedrørende fx sundhed eller misbrug.
Indstilling til andet fagudvalg
Sagen forelægges både Social- og Sundhedsudvalget og Erhvervs- og Beskæftigelsesudvalget i juni måned 2015, hvorfor indstillingen til det andet fagudvalg indsættes her til orientering:
Center for Social og Sundhed indstiller, at
- Omlægningen af SKP-støtten godkendes for at overholde budgettet, idet målgruppen for SKP-støtte justeres og støtten i den enkelte bevilling kan blive mindre end det er tilfældet i dag.
- Det tages til efterretning, at administrationen arbejder for fremover fortrinsvist at bevilge SKP-støtte som gruppeforløb.