BDO Kommunernes Revision aflagde uanmeldt tilsynsbesøg på botilbuddet Måløvgård den 16. september 2013 i tidsrummet kl. 13.30-16.30.
Måløvgård er et bo- og behandlingstilbud for unge sindslidende. Der er i alt 12 værelser. Tilbuddets juridiske grundlag er servicelovens § 107.
Det overordnede indtryk af Måløvgård er, at det er et godt og relevant tilbud til målgruppen, og at de anvendte faglige tilgange og metoder er relevante i forhold til borgernes behov og udvikling, og at personalet er reflekterende i forhold til egen pædagogisk praksis.
Tilsynet har givet to bemærkninger og to anbefalinger. Bemærkninger gives, hvor tilsynet finder anledning til at fremhæve bestemte forhold. Det kan være forhold, som er i positiv udvikling eller som tilbuddet og kommunen skal være opmærksomme på. Anbefalinger gives, hvor der er tale om forhold der kan forbedres og som tilbuddet derfor bør arbejde med.
Måløvgård har udarbejdet en handleplan, som omhandler det arbejde, der igangsættes i forhold til tilsynets kritik, samt plan for opfølgning på den enkelte problemstilling.
Baggrund
I henhold til servicelovens §§ 148a og 16 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, er Kommunalbestyrelsen forpligtet til at føre tilsyn med, hvordan de kommunale opgaver løses, herunder at sikre kommunalbestyrelse, borgere og pårørende indsigt i den pædagogik, omsorg og trivsel, som hvert enkelt botilbud leverer. Der er indgået kontrakt med revisionsfirmaet BDO Kommunernes Revision, om at gennemføre det uanmeldte tilsyn i 2013. Udover det uanmeldte tilsyn, gennemføres et årligt dialogmøde på tilbuddene med deltagelse af bruger-/pårørenderåd.
Med virkning fra den 1. januar 2014 overgik opgaven med driftsorienterede tilsyn på botilbud til det nye Socialtilsyn.
Sagsfremstilling
Det overordnede indtryk af Måløvgård er, at tilbuddet er et godt og relevant tilbud til målgruppen. Tilsynet vurderer, at Måløvgård ved miljøterapi og psykodynamisk tænkning anvender faglige tilgange og metoder, som er relevante i forhold til borgernes behov og udvikling. Der fokuseres på, at medarbejderne har en ensartet faglig forståelse og tilgang til metoder, der anvendes. Tilsynet bemærker, at Måløvgård har indført mentorordning, hvor tidligere medarbejdere og unge agerer mentorer for nuværende borgere på tilbuddet.
Tilsynet vurderer, at Måløvgård har fokus på, i samråd med den unge, at opstille klare og konkrete mål for trivsel og udvikling. Opfølgningen sker løbende og ajourføres ved et ugentligt møde. Tilsynet bemærker, at der ikke indgår indsatsbeskrivelser eller beskrivelser af, hvordan personalet kan hjælpe den unge med at opnå sine mål i handleplanerne, hvorfor tilsynet anbefaler, at leder og medarbejder overvejer, hvordan det kan indgå i handleplanen.
Det er tilsynets vurdering, at Måløvgård guider, motiverer og støtter borgerne i at deltage i uddannelse og beskæftigelse eller beskæftigelsesfremmende aktiviteter. Dette gøres eksempelvis ved et nyt tiltag, hvor tilbuddet ved et udarbejdet skema registrerer hver borgers daglige aktiviteter. Dette noteres positivt af tilsynet. Endelig vurderer tilsynet, at borgerne under hensyn til deres forudsætninger, ønsker og behov deltager i sociale aktiviteter uden for tilbuddet.
De unge på Måløvgård bliver hørt, respekteret og anerkendt. Endvidere har de unge indflydelse på alle væsentlige beslutninger vedrørende dem selv, og har mulighed for at give udtryk for deres ønsker og behov, eksempelvis vedrørende tilbuddets tilrettelæggelse og udnyttelse på et kollektivt niveau.
Tilsynet vurderer, at der på Måløvgård hersker en respektfuld og anerkendende omgangsform og tone. Medarbejderne vurderes til at være opmærksomme på de unges sprogbrug i hverdagen og skrider ind, hvor der er behov for det. Tilsynet bemærker, at en medarbejder giver udtryk for, at man kunne være bedre til at indgå i dialog om situationer, hvor der var sket brud på den gode kommunikation. Tryghed og trivsel prioriteres og etableres gennem en struktureret hverdag, borgerne udtrykker da også tilfredshed med trygheden og trivslen på Måløvgård.
Det er tilsynets vurdering, at medarbejderne modtager relevant kompetenceudvikling, således at de er opdateret med faglig viden om målgruppen og relevante metoder. Dette opretholdes via faglig videndeling og koordination mellem tilbuddets medarbejdere, hvor der dog arbejdes målrettet med en udvikling i dialogen blandt medarbejdere. På denne baggrund vurderer tilsynet, at medarbejderne samlet set er tilfredse med arbejdsmiljøet.
Tilsynet vurderer, at der ikke forekommer uforholdsmæssigt mange magtanvendelser i forhold til målgruppen – dem der måtte forekomme dokumenteres og indberettes i overensstemmelse med lovgivningen. Der er relevante procedurer og retningslinjer, og der er sammenhæng med praksis samt en overordnet god forståelse for emnet magtanvendelser. Tilsynet bemærker, at medarbejderne giver udtryk for, at man med fordel kunne afholde løbende drøftelser/refleksion om magtanvendelser i gråzonen – alt for at fremme forebyggelse, hvilket tilsynet anbefaler, at ledelsen og medarbejderne sammen overvejer, om det skal indføres kontinuerligt.
Bemærkninger:
1. Tilsynet bemærker, at Måløvgård har indført mentorordning, hvor tidligere medarbejdere og unge agerer mentorer for nuværende borgere på tilbuddet.
2. Tilsynet bemærker, at medarbejderne udtrykker ønske om, at der kommer mere fokus på drøftelse/dialog af situationer, hvor der er et brud på ’"den gode kommunikation".
Anbefalinger:
1. Tilsynet bemærker, at der ikke indgår indsatsbeskrivelser eller beskrivelser af, hvordan personalet kan hjælpe den unge med at opnå sine mål i handleplanerne, hvorfor tilsynet anbefaler, at leder og medarbejder overvejer, hvordan det kan indgå i handleplanen.
2. Tilsynet bemærker, at medarbejderne giver udtryk for, at man med fordel kunne afholde løbende drøftelser/refleksion om magtanvendelser i gråzonen – alt for at fremme forebyggelse, hvilket tilsynet anbefaler, at ledelsen og medarbejderne sammen overvejer, om det skal indføres kontinuerligt.
Handling:
Ledelsen på Måløvgård har udarbejdet nedenstående handleplan, som omhandler det arbejde, der igangsættes i forhold til tilsynets bemærkninger og anbefalinger.
Brud på den gode kommunikation:
Ønsket bliver taget op på førstkommende tværfaglige møde, hvor alle medarbejdergrupper er repræsenteret. På mødet vil omfanget af "brud på den gode kommunikation" i dagligdagen blive undersøgt. I forhold til karakteren af omfanget, vil vi iværksætte tiltag i dagligdagen. Der vil blive fulgt op en gang om måneden i tre måneder, og derefter analyseres om der er sket en ændring.
Handleplanskonceptet er udarbejdet af beboere og medarbejdere i fællesskab. Handleplanen er tænkt som den unges eget redskab til at sætte sig mål. Dette giver den unge størst mulig ejerskab. Den udarbejdes af den unge selv. Det betyder, at personalet forholder sig til, hvad der står i planen, og ikke hvad der kunne stå. Da det ellers bl.a. kunne fratage den unge ejerskab af sin plan.
Det skal nævnes, at tilsynet fik forelagt 1 handleplan af 12 mulige. Man vil af andre handleplaner kunne se, hvordan de unge inddrager personalet i sine mål, når de er klar til dette.
Det skal ligeledes nævnes, at der af psykologen, udarbejdes en behandlingsplan med afsæt i beboerens handleplan, som er personalets arbejdsredskab i hverdagen. Der kan fx stå hvordan, personalet kan støtte op om beboerens handleplan, hvis personalet ikke er nævnt. Der er erfaring for, at der går noget tid, før en del af beboerne inddrager personalet i deres handleplaner. Dermed ikke sagt, at de ikke støttes. Det er selvfølgelig et holdningsspørgsmål, som kan diskuteres.
Ønsket om løbende drøftelse/refleksion, af "magtanvendelse i gråzonen" vil blive taget op ved førstkommende tværfaglige møde, med henblik på at undersøge behovet for, om det løbende skal tages op fremover, for at mindske magtanvendelser fremover.
Tilsynsrapporten er gennemgået og diskuteret i bestyrelsen.
Bestyrelsen vil gerne have, at personalet diskuterer tilsynets anbefaling og forelægger resultatet for bestyrelsen ved næste bestyrelsesmøde den 10. marts 2014.