De lærer butikkerne at tackle demens

Foto: Købmand Torben Getz og hans hustru Dorthe har i Rema 1000 i Skovlunde haft besøg af Ballerup Kommunes demenskoordinatorer Henriette (t.v.) og Anneke.
29. marts 2016

Ballerup Kommunes demenskoordinatorer på rundtur til lokale Rema 1000-butikker med tips og tricks til medarbejderne

Det begyndte med en ulykkelig episode, hvor en dement mand forlod en dagligvarebutik uden at betale for varerne. Hvor personalet stoppede ham, han blev vred, politiet blev inddraget og til sidst Ballerup Kommunes demenskoordinatorer kom på banen.

Men det gav også de to demenskoordinatorer Henriette Wager Nielsen og Anneke Dapper en god idé – at klæde butiksmedarbejdere bedre på til at genkende og håndtere kunder med demens.

- Hvis vi er bedre til at genkende demens og er villige til at give en lille håndsrækning, vil livet for borgere med demens og deres pårørende være en del nemmere. Borgere med demens vil kunne færdes mere trygt og få en del flere oplevelser, hvor blandt andet det at købe ind er en meningsfuld beskæftigelse, forklarer Henriette Wager Nielsen.

900 ramt af demens i Ballerup

I Danmark lever op mod 85.000 med en demenssygdom. I Ballerup Kommune er der anslået 900, der er ramt af demens i større eller mindre grad. 

Kommunens to demenskoordinatorer har kontakt til under halvdelen via pårørende eller i form af telefonsamtaler og hjemmebesøg. Den største del af de demensramte borgere bor stadig i eget hjem.

Henriette og Anneke tog kontakt til købmændene i de lokale Rema 1000-butikker med et tilbud om at komme og fortælle om demens og give en række tips og tricks videre, og de blev modtaget med åbne arme. 

- Hvis man ikke får det at vide, tænker man ikke over det i hverdagen. Og jeg har selv bagefter fået en større opmærksomhed på det, siger købmand Torben Getz, Rema 1000 i Skovlunde, der som den første af foreløbig tre butikker har haft besøg af de to demenskoordinatorer. 

Støtte fra Alzheimerforeningen

Men Henriette og Anneke stopper ikke dér. Ideen skal også spredes ud til andre butikskæder, transportselskabet Movia, banker og offentlige instanser – kort sagt alle, som kan komme i kontakt med mennesker med demens.

Initiativet har vakt opmærksomhed hos Alzheimerforeningen, der har modtaget Henriettes og Annekes undervisningsmateriale. Inspireret af initiativet er de også ved at fremstille et mærkat, som bl.a. butikker kan bruge til at synliggøre, at de gør en indsats for at gøre hverdagen nemmere for demente.

Formand for Social og Sundhedsudvalget i Ballerup Kommune Lolan Ottesen glæder sig over butikskædens interesse for at lære mere om demens:

- Vores ambition er at gøre Ballerup til en mere demensvenlig kommune, hvor mennesker med demens mødes med venlighed, respekt og indsigt fra omgivelserne – og det er dette initiativ og samarbejde med Rema 1000 et fantastisk godt eksempel på, siger hun.