Jobsøgning, ledighed og virksomhedsservice
Der er krav om brug af mundbind eller visir i jobcentret.
Jobcenter
- Hvis du føler dig usikker på dette, fordi du er i risikogruppen for COVID-19-smitte, så tag kontakt til din jobkonsulent.
- Hvis du er uarbejdsdygtig og berettiget til sygedagpenge kan du i visse situationer få forlænget din sygedagpengeret i op til tre måneder. Ny lov forlænger perioden med ret til forlængelse af sygedagpengene i tre måneder, så ingen sygedagpengemodtagere skal overgå til jobafklaringsforløb i perioden fra 9. marts 2020 til 30. september 2020. Det gælder blandt andet, hvis du inden for perioden har modtaget sygedagpenge i 22 uger og dermed når revurderingstidspunktet. Det gælder endvidere, hvis du tidligere har fået forlænget sygedagpengeperioden, og denne forlængelse udløber i ovenstående periode. Hvis du er omfattet af disse regler, vil du have været i kontakt med din sagsbehandler om dette.
- Jobcentrene har ikke modtaget ny information om 225-timersreglen. Det betyder, at 225-timersreglen for kontanthjælpsmodtagere fortsat er suspenderet frem til den 8. juli som følge af coronakrisen. Som kontanthjælpsmodtager får du fortsat ikke nedsat ydelse på grund af manglende beskæftigelse efter den 9. marts. Hvis din hjælp allerede er nedsat eller bortfaldet, fordi du forud for perioden ikke opfyldte kravet om 225 timers arbejde inden for 12 måneder, bliver du ikke sat op i ydelse.
Ydelser og udbetalinger
Får jeg udbetalt min ydelse?
Ja. Der opretholdes et nødberedskab, der vil sikre, at disse aktiviteter fortsætter:
• Ledige og sygemeldte borgere vil fortsat modtage deres ydelse.
• Borgere, der bliver ledige, kan tilmelde sig som nyledige via jobnet, telefonisk eller ved fysisk brev i Jobcentret, så de fortsat er sikret et forsørgelsesgrundlag. Du kan få hjælp til dette ved at ringe til 4477 2000.
• Borgere kan fortsat henvende sig til jobcentret og kan også afgive klager via telefonisk henvendelse på 4477 2000.
Nødberedskabet vil sikre, at udsatte borgere kan få hjælp og kontakt, hvis de får brug for det, eller kommunen vurderer, at en borger har brug for akut hjælp.
Har du spørgsmål eller brug for hjælp i forbindelse med din sag i Ydelser, er du velkommen til at kontakte Ydelser på 4477 3588 i telefontiden alle hverdage fra klokken 9-12 eller sende en mail til borger@balk.dk
Virksomhedsservice
- etablering af virksomhedspraktik og løntilskud
- rekruttering af personale
- regler og alt det praktiske på lærlingeområdet
- arbejdsfordelingsordninger, støttepakker og tilsvarende spørgsmål ifm. COVID19
- min virksomhedspraktikant er ikke mødt ind - eller den aftalte periode ønskes ændret
- tilskudsordninger, puljer og andet omkring beskæftigelsesindsatsen