Sammendrag
Tredje budgetopfølgning for 2018 og tredje opfølgning på "Aftale om budget 2018" for Børne- og Skoleudvalget godkendes med henblik på at indgå som en del af Ballerup Kommunes samlede tredje budgetopfølgning for 2018, der ligeledes forelægges for Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen.
Konsekvensen af tredje budgetopfølgning for 2018 er, at budgettet på Børne- og Skoleudvalgets bevillingsrammer forøges med 10,880 mio. kr. i forhold til det korrigerede budget for 2018.
Udgifterne inden for servicerammen på udvalgets område forøges med 10,880 mio. kr., mens der ikke er udgifter uden for servicerammen.
Den samlede forøgelse af budgettet skyldes:
- Et samlet merforbrug på udvalgets bevillingsrammer på 9,000 mio. kr.
- Omplaceringer til og fra andre udvalg giver en reduktion i udvalgets samlede bevillingsrammer på 1,880 mio. kr.
Tredje budgetopfølgning 2018 forelægges i 2019-pris- og lønniveau for budgetårene 2019-2022. Tredje budgetopfølgning 2018 er desuden udarbejdet med udgangspunkt i budgettet, som det fremgik efter budgetvedtagelsen af budget 2019 den 8. oktober 2018.
Baggrund
I henhold til "Tidsplan for budgetlægningen 2019, omstillingsarbejdet 2019, budgetopfølgningen 2018 og regnskabsaflæggelsen 2017" skal de enkelte fagudvalg behandle opfølgning på budget 2018 tre gange årligt og "Aftale om budget 2018" fire gange årligt.
Udvalgets bevillingsrammer
30.30 Folkeskolen
30.31 Sundheds- og tandpleje
30.32 Øvrig folkeskolevirksomhed
30.33 Pædagogisk psykologisk rådgivning
30.34 Ballerup Fritidsordning (BFO)
30.46 Forebyggelse/anbringelse af børn og unge uden for hjemmet
30.50 Dagtilbud til 0- til 5-årige.
Fokuseret og risikobaseret økonomistyring
Budgetopfølgningerne i 2018 har tydeliggjort udfordringerne på budgettet inden for en række af de store myndighedsområder, særligt voksen/handicap, familieområdet og specialundervisning. Der er tale om komplekse og lovtunge fagområder med store budgetter, som oplever stigende udgiftspres i form af stigende mængder og/eller priser. På den baggrund blev der i budget 2019 også bevilget budgettilførsler til netop disse områder.
På trods af disse budgetløft er der behov for at styrke og prioritere økonomistyringen på en række af Ballerup Kommunes områder. På den baggrund har administrationen igangsat en organisationsændring, der i løbet af 2019 samler de økonomiopgaver, som i dag løses i de forskellige fagcentre i den centrale administration, i et nyt økonomicenter. Formålet er bl.a. at opnå en mere risikobaseret tilgang til økonomistyringen, således at fagområder med store økonomiske risici kan opprioriteres rent ressourcemæssigt på bekostning af fagområder med mindre økonomiske risici. Hensigten er at anvende de samlede økonomikompetencer på de områder, som har størst betydning for, at kommunens samlede budget kan overholdes.
Dette vil også indebære en ændret tilgang til de løbende budgetopfølgninger til fagudvalgene, som ligeledes i højere grad vil fokusere på områder med stor risiko og i mindre grad gå i detaljer på områder, som erfaringsmæssigt ikke har samme betydning for kommunens samlede budgetoverholdelse.
Derudover skal det nævnes, at administrationen er ved at afsøge mulighederne for at indlede et samarbejde med en ekstern konsulent om at bistå med udviklingen af styringen på et af de mest komplekse og risikofyldte fagområder; familieområdet.
Sagsfremstilling
Administrationen har udarbejdet det forventede regnskab for Børne- og Skoleudvalgets bevillingsrammer ved tredje opfølgning på budgettet for 2018. Konsekvensen er, at budgettet på udvalgets bevillingsrammer forøges med 10,880 mio. kr. i forhold til det korrigerede budget 2018. For budgetårene 2019-2022 vil konsekvensen være, at budgettet skal reduceres med 6,240 mio. kr. i 2019 stigende til 6,549 mio. kr. i 2022.
Årsagen til at budgettet reduceres i årene 2019-2022 er primært overflytning af udgifterne til Ungdommens Uddannelsesvejledning til beskæftigelsesområdet (3,8 mio. kr.), samt mindreudgifter som følge af forhåndsaftale med BUPL (2,0 mio. kr.). Det bemærkes, at merudgifterne på anbringelsesområdet (ramme 30.46) ikke er medtaget i årene 2019 og frem. Det skyldes, at Center for Børne- og Ungerådgivning arbejder med en handleplan for nedbringelse af udgifterne. Effekterne af denne vurderes frem mod første budgetopfølgning 2019, hvor en vurdering af de fremadrettede udgifter vil blive forelagt Børne- og Skoleudvalget.
Det bemærkes endvidere, at rammen for Dagtilbud (ramme 30.50) i overslagsårene, jf. tabel 2 nedenfor, ikke fuldt ud modsvarer overførslen vedrørende ressourcepædagoger. Dette skyldes andre modgående poster vedrørende forhåndsaftale med BUPL, jf. ovenstående, interne overførsler vedrørende indeklimaforbedringer samt DUT-midler (Det Udvidede Totalbalanceprincip) vedr. dagtilbudsreformen.
Ændringerne har baggrund i følgende forhold:
Øvrige folkeskolevirksomhed (30.32)
Der foretages omplacering fra ramme 30.32 til ramme 20.02 Beskæftigelsesfremmende foranstaltning, som følge af omstruktureringer af Ungdommens Uddannelsesvejledning. Herudover tilføres rammen årligt midler fra ramme 30.33 i forbindelse med korrektion i forhold til antallet af visiterede børn.
Pædagogisk psykologisk rådgivning (30.33)
Ramme 30.33 Pædagogisk psykologisk rådgivning har igennem en årrække udvist en stigning i omkostningerne. Dette skyldes bl.a. en større tyngde i de ydelser, eleverne modtager samt akutte dyre enkeltsager. I forbindelse med anden budgetopfølgning forventedes et underskud på 8,5 mio. kr., som blev håndteret inden for centrets egne rammer. I forhold til anden budgetopfølgning forventes nu et yderligere merforbrug på 2,2 mio. kr., hvilket bl.a. skyldes merudgifter i forbindelse med tilflyttere til Ballerup Kommune, akutte sager, omplaceringer af elever der går på specialskole mv. Merudgifterne ses bl.a. i forhold dagbehandlingstilbud, specialskole i og udenfor kommunen samt til støttetimer i almen skolen.
De yderligere merudgifter mellem anden og tredje budgetopfølgning på ramme 30.33 Pædagogisk psykologisk rådgivning håndteres inden for fagcentrets rammer.
Forebyggelse/anbringelse af børn og unge uden for hjemmet (30.46)
I forlængelse af anden budgetopfølgning har stigende priser på anbringelser, et antal dyre enkeltsager samt øget anvendelse af aflastning og kontaktpersoner øget udgiftspresset på rammen med netto 9,0 mio. kr. I henhold til fællesskabsmodellen er det samlede antal anbringelser fortsat faldende i 2018. Center for Børne- og Ungerådgivning har iværksat en række opbremsende tiltag, der dog ikke kan imødegå det faktiske udgiftspres i 2018. De fremadrettede konsekvenser af stigende priser, dyre enkeltsager samt forventet effekt af de iværksatte tiltag er ikke opgjort for 2019 og frem. En vurdering af de økonomiske effekter af Center for Børne- og Ungerådgivnings handleplan til nedbringelse af udgifterne vil blive forelagt i forbindelse med første budgetopfølgning for 2019, hvor tiltagene har været i gang i en periode.
Ramme 30.46 påvirkes endvidere af at der fra 2019 overføres 6,2 mio. kr. vedrørende ressourcepædagoger til ramme 30.50 Dagtilbud. Endelig omplaceres 2,5 mio. kr. i 2019 vedr. Samspal til ramme 30.30 Folkeskole.
Dagtilbud (30.50)
I forbindelse med overførslen af opgaver i forhold til ressourcepædagoger overføres fremadrettet lønsum m.v. fra Center for Børne- og Ungerådgivningen til Center for Skoler, Institutioner og Kultur på i alt ca. 6,2 mio. kr. Ressourcepædagogernes indsats fortsættes på de enkelte institutioner.
Opfølgning på "Aftale om budget" 2018
Endvidere forelægges tredje opfølgning på "Aftale om budget 2018" på Børne- og Skoleudvalgets område til orientering.