Sammendrag
Anden budgetopfølgning for 2022 på driftsbudgettet for Socialudvalget forelægges til godkendelse. Budgetopfølgningen vil indgå som en del af Ballerup Kommunes samlede anden budgetopfølgning for 2022, der forelægges for Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen.
Udvalgets samlede bevillingsrammer forøges med 0,8 mio. kr. i forhold til det korrigerede budget for 2022, jf. tabel 1 (kolonne 3).
Efter ovenstående budgetændringer forventes der et mindreforbrug med udgangen af 2022 på 5 mio. kr. på udvalgets bevillingsrammer jf. tabel 1 (kolonne 6).
Administrationen gør opmærksom på, at der er særlige budgetmæssige risici på en af udvalgets bevillingsrammer:
- 50.54 Tilbud til voksne med særlige behov
Stigende energipriser
Ballerup Kommune oplever i lighed med det øvrige samfund stigende energipriser. På Socialudvalgets område er der forventede merudgifter på 0,3 mio. kr. ved anden budgetopfølgning 2022. Der gøres opmærksom på, at beregningen er behæftet med nogen usikkerhed, da priserne konstant bevæger sig op og ned. Derfor indarbejdes en evt. kompensation først ved tredje budgetopfølgning.
Baggrund
I henhold til Tidsplan for budgetlægningen 2023, budgetopfølgningerne 2022 og regnskabsaflæggelsen 2021 skal de enkelte fagudvalg behandle opfølgning på budget 2022 tre gange årligt.
Udvalgets bevillingsrammer på driftsområdet
- 50.54 Tilbud til voksne med særlige behov
- 50.58 Boligstøtte
Sagsfremstilling
Socialudvalgets budget forøges med samlet 0,8 mio. kr. i forhold til det korrigerede budget for 2022 jf. tabel 1 (kolonne 3).
Tabel 1. Resultat af anden budgetopfølgning på driftsbudgettet for Socialudvalget
(1.000 kr.) |
Oprindeligt
budget
2022 |
Korrigeret
budget pr.
25/4-22
inkl.
overførsler |
Ændringer
ved anden
budget-
opfølgning
2022 |
Forslag
til nyt
budget pr.
29/8-22
inkl.
overførsler |
Forventet
forbrug
pr.
31/12-22 |
*)
Afvigelse |
|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=
(2)+(3) |
(5) |
(6)=
(5)-(4) |
I alt |
391.285 |
383.796 |
763 |
384.558 |
379.680 |
-4.878 |
som fordeler sig
således: |
|
|
|
|
|
|
50.54
Tilbud til
voksne med
særlige behov |
324.210 |
317.039 |
763 |
317.802 |
314.603 |
-3.199 |
50.58
Boligstøtte |
67.075 |
66.757 |
0 |
66.757 |
65.077 |
-1.679 |
*) + = merudgifter eller mindreindtægter
- = mindreudgifter eller merindtægter
Note: Det forventede mindreforbrug på 4,9 mio. kr. består af et mindreforbrug inden for servicerammen på 3,2 mio. kr. og et mindreforbrug på 1,7 mio. kr. uden for servicerammen, hvilket svarer til mindreforbruget på boligstøtterammen.
Opsummering af faktiske ændringer ved anden budgetopfølgning
Tabel 2. Ændringer (samlet i hovedpunkter) for 2022 ved anden budgetopfølgning på Socialudvalgets bevillingsrammer på driftsområdet.
(Mio. kr.) |
Budget-
omplacering |
Tillægs-
bevillinger |
I alt |
1. Driftsbudget til rengøring af boliger i Skovlunde (50.54) |
0 |
0,450 |
0,450 |
2. Pulje til tillidsmands frikøb (50.54) |
0,121 |
0 |
0,121 |
3. Øvrige ændringer (50.54) |
0,192 |
0 |
0,192 |
I alt |
0,313 |
0,450 |
0,763 |
Note: Tabel 2 er en manuel opsummering af ændringer ved anden budgetopfølgning på Socialudvalgets område.
Uddybning af ændringerne i tabel 2
Ad. 1. Driftsbudget til rengøring af boliger i Skovlunde
Ved opførelse af boliger i Skovlunde blev der politisk taget stilling til, at det øgede antal boliger ville medføre øgede driftsudgifter, og på den baggrund skete der en budgettilpasning. Der blev dog ikke taget højde for, at antallet af kvadratmeter for dagtilbuddet, aftenklubben og administration blev væsentlig forøget. Dermed er udgifterne til rengøring markant højere og står ikke mål med de oprindelige driftsbudgetter. Helt konkret er forskellen 1.397 kvadratmeter (fra 414 til 1.811), hvilket medfører en driftsudgift på 0,45 mio. kr. årligt.
I tredje budgetopfølgning for 2021 blev der givet midler til samme formål for 2021. Nu anmodes om en varig tillægsbevilling.
Ad. 2. Pulje til tillidsmands frikøb
Området kompenseres for tillidsrepræsentanternes varetagelse af tillidsmandsopgaven.
Ad. 3. Øvrige ændringer
Herunder regulering af det hensatte beløb til indefrosne feriepenge, samt omplacering af budget vedrørende servicearealer på Sønderhaven.
Konsekvens for budgetårene 2022-2025
For budgetårene 2022-2025 vil konsekvensen være, at budgettet skal
- Forøges med 0,8 mio. kr. i 2022
- Reduceres med 0,8 mio. kr. i 2023 *)
- Reduceres med 0,8 mio. kr. i 2024 *)
- Reduceres med 0,8 mio. kr. i 2025 *)
*) Ændringen i 2023, 2024 og 2025 i forhold til 2022 skyldes, at budgettet bliver reduceret med indefrosne feriepenge.
Påvirkning af servicerammen i 2022
På Socialudvalgets område forøges budgettet inden for servicerammen med 0,8 mio. kr. Heraf udgør omplaceringer 0,3 mio. kr. Det betyder, at serviceudgifterne hos andre udvalg mindskes med dette beløb.
Budgettet uden for servicerammen påvirkes ikke.
Udfordringer inden for servicerammen ved anden budgetopfølgning 2022
50.54 Tilbud til voksne med særlige behov
I 2022 er bevillingsrammen ikke væsentligt udfordret, hvilket primært skyldes ekstrabevillingen i budget 2022 på 10 mio. kr., som kun er givet i 2022. Der ses en tendens til, at flere borgere fra visitationslisten bruger den bevilgede støtte, og der kan således opstå udfordringer senere i 2022.