Sammendrag
I forlængelse af Ballerup Kommunes kritiske høringssvar til erhvervsministeren fra maj måned 2017 genfremsættes kommunens ønsker og forslag til den forestående revision af Fingerplan 2017.
Baggrund
I maj 2016 indkaldte Erhvervsministeren forslag til en foreløbig justering af landsplandirektivet for hovedstadsområdets udvikling - i daglig tale kaldet; Fingerplanen. Kommunalbestyrelsen fulgte opfordringen og indsendte tre forslag som bidrag til revisionens Spor 1. Ingen af disse forslag var imidlertid imødekommet, da forslaget til Fingerplanen i april 2017 blev offentliggjort til høring. På den baggrund sendte Ballerup Kommunes borgmester et kritisk høringssvar, som efterfølgende blev godkendt af Kommunalbestyrelsen.
Den nye Fingerplan 2017 trådte i kraft den 26. juni 2017. Samtidig inviterede erhvervsministeren hovedstadsområdets kommuner til inden midten af oktober måned 2017 at indsende forslag til en mere gennemgribende revision af Fingerplan 2017- det såkaldte Spor 2.
Sagsfremstilling
I forlængelse af Ballerup Kommunes tre ønsker til Fingerplan-revisionens Spor 1 er der samlet beskrivelser af og fundet motivation for seks forslag, som kommunens bidrag til revisionens Spor 2. De tre oprindelige forslag indgår heri, men er til lejligheden uddybet og begrundet yderligere.
Det første forslag handler om muligheden for udnyttelse af et areal ved Sydbuen i Ballerup til boligformål. Forslaget er fremkommet som led i arbejdet med fritidslandskabet ved Haraldsminde og forbedringen af forbindelsen til Hede-/Magleparken.
Arealet er omfattet af byplanvedtægt 25 og har byzonestatus. Ved en misforståelse har staten inddraget arealet mellem Sydbuen og Harrestrup Å i Fingerplanens grønne Vestskov-kile. I forbindelse med dialogen om godkendelse af Kommuneplan 2013 blev Ballerup Kommune af Naturstyrelsen opfordret til at genfremsætte anmodningen ved en kommende Fingerplan-revision. Forslaget blev derfor indsendt allerede til revisionens Spor 1, men altså i første omgang afvist som for vidtgående. I det aktuelle forslag uddybes hvor og hvordan, en kommende boligbebyggelse er tænkt. Den hidtil lave bebyggelsesprocent på 10 forudsættes opretholdt.
Det andet forslag handler om tilladelse til inddragelse af dele af landområdet nordvest for Måløv i byområdet primært med henblik på udnyttelse til boligformål. Forslaget vil sikre en fortsat sammenhæng mellem den lokale naturpark og det åbne land, og samtidig skal der sikres de fornødne respektafstande til virksomheden Novo Nordisk og til Måløv Renseanlæg.
I forbindelse med de igangværende omdannelser og fortætninger i kommunens bymidter vil der ikke være mulighed for etablering af boliger i lav bebyggelse. Ballerup Kommune har derfor et presserende behov for nye arealer til de kommende års befolkningsudvikling. I Ballerup Kommunes boligpolitik prioriteres tiltrækning af nye borgere blandt de mange tusinder, der arbejder i de lokale virksomheder. Der er i løbende dialog med Furesø og Egedal Kommuner herom. Den skitserede udbygning vil skabe god bymæssig sammenhæng mellem Måløv og det nye kvarter på flyvestationen.
Som kompensation for indgrebet i Vestskovkilen ved Sydbuen foreslås det, at andre dele af landområdet fra Engagerrenden til Højengen reserveres til udvidelse af den ydre, grønne kile med sammenhæng til friluftslandskabet på den tidligere flyvestation.
Det tredje forslag handler som udgangspunkt om en afklaring af transportkorridorens afgrænsning i forhold til erhvervsudviklingsområdet ved Kildedal. Et emne Ballerup Kommune gentagne gange de seneste 6-8 år har rejst i dialogen med det ansvarlige ministerium. Dette spørgsmål er imidlertid trådt i baggrunden til fordel for det akutte behov for afklaring af konsekvenserne for den planlagte erhvervsudvikling af den nationale naturgaslednings linjeføring og sikkerhedskrav. I en zone på 200 m omkring ledningen vil der ikke kunne ske den planlagte forudsatte erhvervsudvikling. Ballerup Kommune benytter derfor lejligheden til overfor erhvervsministeren at appellere om hjælp til flytning af den nationale transmissionsledning. I argumentationen henvises til de betydelige offentlige investeringer i trafikal infrastruktur (herunder S-stationen Kildedal, Frederikssundsmotorvejen og motortrafikvejen Tværvej).
Det fjerde forslag handler om muligheden for en yderligere, universitetsrelateret erhvervsudvikling i kontorbyggeri på stationsnære arealer omkring DTU Diplom på Lautrupvang i Ballerup, der er beliggende uden for kerneområdet op til 600 m fra de to stationer: Malmparken og Skovlunde.
Danmarks Tekniske Universitet har hidtil opnået tilsvarende muligheder på deres ejendomme i Lundtofte og Hørsholm, og med den seneste planrevision endvidere på ejendommene ved Risø.
Det femte forslag minder lidt om det fjerde og handler om muligheden for erhvervsmæssig udvikling i kontorbyggeri på stationsnære arealer ved Ballerup Super Arena, der er beliggende uden for kerneområdet op til 600 m fra de to stationer: Malmparken og Ballerup.
Sportsbyen Brøndby har ved den seneste planrevision opnået tilsvarende muligheder for området ved Brøndby Stadion.
Det sjette og sidste forslag er et ønske til Erhvervsstyrelsen om at udøve en mindre bogstavelig administration af princippet om stationsnær placering af kontorejendomme, således at det bliver muligt at foretage mere "amøbeformede" afgrænsninger, specielt i den nordlige halvdel af Lautrupgård i Ballerup.
I betragtning af, at dette erhvervsområde er karakteriseret ved meget store parceller med tilsvarende store kontorbebyggelser, der alle rummer private virksomheder af national betydning og store statslige arbejdspladser, forekommer det urimeligt ikke at kunne tillade kontorbyggeri med et etageareal på mere end 1.500 m2 i en af de virksomhedskoncentrationer, der bidrager mest til landets værditilvækst.
I stedet foreslås, at området får samme status som det stationsnære område i den sydlige del af erhvervsparken, hvor større kontorbyggerier under visse forudsætninger godt kan tillades, fx på baggrund af en redegørelse for kommunens mobilitetsindsats.
Ud over disse seks forslag har Center for By, Erhverv og Miljø fire redaktionelle bemærkninger til Fingerplanens kortbilag vedrørende: en ny overordnet vej fra Kildedal mod syd, supercykelstien mod Farum, stikrydsningen af Ballerup Byvej ved Brandmosevej samt afgrænsningen af den ydre grønne kile ved Jonstrup Å.
Ballerup Kommunes bidrag skal senest den 15. oktober 2017 indberettes til Erhvervsstyrelsen via skabelonen i en særlig, digital portal. Bilagsnotatet er disponeret ud fra denne skabelon.
Administrationen vil i den mellemliggende periode sammen med andre hovedstadskommuner drøfte, om der er yderligere emner, der med fordel kan være fællesskab om at stille som forslag til Erhvervsstyrelsen.