Aula i dagtilbud
Kom godt i gang med Aula
-
Aula er navnet på den samlede IT-platform for dagtilbud, skole og klub.
Det betyder, at vi kan nøjes med ét kommunikationssystem for alle børn fra 0 - 16 år. Skolerne i Ballerup Kommune har brugt Aula siden efteråret 2019.
Navnet 'aula' er inspireret af betegnelsen for en forsamlingssal, som er et mødested eller et samlingsrum, som forbinder andre rum.
Hvorfor har vi Aula?
Der er flere fordele ved Aula.
I Aula får du først og fremmest en sikker og brugervenlig adgang til informationen mellem dagtilbud, skole og hjem.
Aula følger dit barn hele vejen fra vuggestue til 9. klasse. Når vuggestuen/dagpleje og børnehaven skiftes ud med en plads i skolen og BFO'en, så følger Aula med. Dermed behøver du kun at forholde dig til ét system, uanset om dit barn er 12 måneder eller 12 år.
En fælles kommunikationsplatform er også med til at skabe forudsætningerne for et sammenhængende børneliv og et godt samarbejde mellem forældre, dagtilbud og skole. Det er vigtigt for børns udvikling, læring og trivsel.
Hvem kan bruge Aula?
Aula kan både bruges af personale og forældre. I skolerne bruger eleverne det også.
-
Sådan logger du på Aula app’en
- Hent Aula app’en der hvor du normalt henter dine app's.
- Se efter app’en med det blå logo, der hedder ’Aula Forældre’.
- På app’en logger du på ved hjælp af dit MitID første gang.
- Derefter skal du oprette en 6-cifret kode og/eller bruge touch ID (fingeraftryk).
VIDEO: Sådan logger du på Aula app'en
Sådan logger du på aula.dk
- Gå til aula.dk (virker ikke på Explorer).
- Du kan logge ind med MitID, eller du kan bruge dit UNI-Login, hvis du har sådan et, fordi du har børn i skole.
- Hvis du gerne vil logge ind med UNI-Login, så kan du oprette et UNI-Login her: www.mitunilogin.dk
Husk altid første gang:- Godkend Aulas datapolitik.
- Tjek dine kontaktinformationer som fx adresse og telefonnummer.
- Tag stilling til fotosamtykke. Det vil sige til visning af fotos af dine børn i Aula og deling af dine kontaktoplysninger med andre forældre i Aula.
-
Aula har sin egen hjemmeside på aulainfo.dk
Her finder du videovejledninger og forskellige trin-for-trin guides.
Video-guides til Aula app'en
Der er lavet en række video-guides til Aula, som viser hvordan Aula fungerer på en app.
Her kan du blandt andet se, hvordan du:
- logger ind
- skriver beskeder
- bruger kalenderen
- ser opslag
Se videoguides til Aula app'en på dansk her.
Trin-for-trin guides
Her kan du blandt andet se, hvordan du:
- finder Aulas app
- bruger MitID til at logge ind
- sletter opslag i dit overblik
- slå notifikationer til
- ændrer dit barns profilbillede
Svar på de typiske spørgsmål
Du finder en oversigt over svarene på de mest stillede spørgsmål til Aula her.
-
Hvis dit log-in til Aula driller, selvom du har set vejledninger på denne side under login, er du velkommen til at spørge personalet eller lederen i dit børnehus.
De har mulighed for at sende dit spørgsmål videre til deres support, hvis de ikke selv kan løse det.
Hvem kan hjælpe mig med MitID?
Hvis du har brug for hjælp med dit MitID, så skal du kontakte Borgerservice på rådhuset.
Der er også hjælp at hente hos Borger.dk på deres hjemmeside
-
Næsten alle folkeskoler og dagtilbud i Danmark kommer til at bruge Aula. Men det er op til den enkelte kommune at lave retningslinjer for, hvordan Aula skal bruges i deres kommune.
I Ballerup Kommune er vi i samarbejde med forældrebestyrelserne, medarbejdere og ledere blevet enige om, hvordan vi vil bruge Aula i dagtilbud. Det hedder en anvendelsesstrategi.
Sådan bruger vi modulerne i Aula
Besked:
- Vi bruger beskeder, når vi inviterer til svar. Beskeder er til én eller få modtagere.
- Vi bruger fællespostkasser til stuerne.
Opslag:
- Det er kun personalet, der kan lave opslag.
- Vi bruger opslag i 'Overblikket', når vi informerer til en gruppe, stuen, afdelingen, børnehuset.
- Vi laver mindst ét opslag om ugen fra stuen til forældrene.
Kalender:
- Vi bruger kalenderen, når vi inviterer forældre til at komme i børnehuset.
- Vi bruger Institutionskalenderen til alle personalemøder.
- Vi bruger kalenderen til at sende ferietilmelding i efterårsferien, sommerferien, juleferien og så videre.
Komme/Gå:
- Vi bruger Komme/Gå modulet til når forældre tjekker barnet ind og ud, melder barnet syg på dagen og melder ferie.
Filer:
- Vi bruger filer til dokumenter fx i form af:
- Dokumentation i forhold til barnets udvikling, trivsel og læring.
- Tværgående samarbejde, PPR, Sundhedsplejen, BFO’er.
- Referater fra stuemøder, personalemøder og forældresamtaler.
Galleri:
- Vi bruger galleriet til at vise billeder fra ture og pædagogiske aktiviteter.
- Der kan linkes til billedalbums i opslag.
-
I Ballerup Kommune mener vi, at samarbejde mellem forældre og dagtilbud/BFO/skole/klub skaber værdi for udvikling af børn og unges kundskaber og færdigheder.
Samarbejde sker på mange måder: Gennem dialog, møder, fælles arrangementer og digital kommunikation. Aula omhandler den digitale kommunikation.
Det er altid godt at være opmærksom på hvilken samarbejdsform, der vil fungere bedst, i en given situation. Fx er en digital kommunikationsplatform som Aula ikke velegnet til at udrede uenigheder eller til at debattere.
Digital kommunikation er til gengæld velegnet til beskeder, planlægning, information og invitation til dialog og samvær.
Den gode brug af Aula
For at sikre den gode tone på Aula, er der udarbejdet tre principper for den digitale kommunikation på platformen.
Princip nr. 1: Kommunikation på Aula skal foregå i en god tone.
Det betyder, at man skriver i en god tone til hinanden, uanset om man er forælder eller medarbejder.
Oplever man, at nogen har skrevet i en ubehagelig tone, anbefaler vi altid, at man i første omgang påpeger over for afsender, hvis kommunikationen er gået skævt og man ikke længere mener, at der er ”en god tone”.
Aula har indbygget en funktion, hvor det er muligt at anmelde kommunikation, der ikke lever op til principperne. Det er i sidste ende dagtilbuddets ledelse der vurderer og håndterer sådanne anmeldelser.
Hvis man som bruger i høj grad og gentagende gange er grænseoverskridende, truende, nedværdigende i sin kommunikation, kan man i yderste konsekvens blive udelukket fra Aula af dagtilbudsdistriktslederen.
Princip nr. 2: Aula bruges til kommunikation der er relevant i forhold til trivsel, læring og samarbejde. Kommunikationen skal understøtte dagtilbuddets formål, værdier og retningslinjer.
Det betyder, at indholdet der kommunikeres på Aula, skal understøtte dagtilbuddets formål, politikker og værdier. Det betyder samtidig, at Aula ikke må bruges til kommercielle formål.
Det betyder også, at hvis andre end dagtilbud og forældre ønsker at kommunikere via Aula, skal det godkendes af forvaltningen ud fra en vurdering af, om det menes at bidrage til barnets daglige liv.
Princip nr. 3: Dagtilbuddet kan udarbejde lokale retningslinjer og principper inden for fællesnævnerne for brugen af Aula i Ballerup.
Det betyder at bestyrelse og leder kan sætte yderligere principper eller retningslinjer op for brugen af Aula.
-
Her kan du læse, hvordan Ballerup Kommune efterlever reglerne om datasikkerhed og GDPR i Aula.
Formål med behandling af personoplysninger
I Aula behandler vi personoplysninger om dig og dit barn til følgende formål:Skoler og BFO:- Opfyldelse af undervisningspligten, herunder opsynspligten.
- Skole-hjem-samarbejde og kommunikation mellem forældre, skole og relevante samarbejdsparter, fx sundhedsplejen og PPR (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning).
- Oprettelse af dig og dit barn som bruger i blandt andet Aula, skoleadministrative systemer og læringsplatformen Meebook og andre digitale læringsmidler.
- Kommunikation mellem forældre og relevante samarbejdsparter, fx sundhedsplejen og PPR (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning)
Dagtilbud:- Opfyldelse af dagtilbudsloven, herunder opsynspligten.
- Dagtilbud/hjem-samarbejde og kommunikation mellem forældre, dagtilbud og relevante samarbejdsparter, fx sundhedsplejen og PPR (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning).
Grundlag for behandling og kategorier af personoplysninger
I Aula behandler vi dine oplysninger med respekt for fortrolighed, sikkerhed og for dit privatliv. Ballerup kommune er dataansvarlig for behandlingen af dine personoplysninger.Grundlaget for behandling af dine oplysninger kan findes i databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e (myndighedsopgave), artikel 9, stk. 2, litra b, folkeskolelovens § 40 og dagtilbudsloven. For behandlingen af CPR nr. er vores hjemmel databeskyttelseslovens § 11. Vi behandler personoplysninger om dig i kategorien almindelige personoplysninger, CPR nummer og følsomme personoplysninger. Fx helbredsoplysninger om dit barn.Vi videregiver dine personoplysninger til andre relevante myndigheder eller samarbejdspartnere med et legitimt formål, fx tandplejen og sundhedsplejen.Leverandøren af Aula har udarbejdet en række dataetiske regelsæt. I Aulas dataetik kan du læse om begrænsningerne for deling af data, og hvordan leverandører til Aula skal sikre beskyttelsen af brugernes data og forpligter sig til ikke at udnytte informationer i Aula kommercielt.Opbevaring af personoplysninger
Oplysninger der opbevares og behandles i Aula og de bagvedliggende systemer, er en del af vores journaliseringspligt. Når der indhentes personoplysninger og disse gemmes i forbindelse med arbejdet, er der forskellige retningslinjer for, hvor længe oplysninger gemmes. Som udgangspunkt slettes data 15 måneder efter, at dit barn er stoppet medmindre andet følger af gældende lovgivning.Dine rettigheder
Du har efter databeskyttelsesforordningen en række rettigheder i forhold til vores behandling af personoplysninger om dig og dit barn, som du til enhver tid kan gøre gældende. Du har følgende rettigheder:- Ret til at se oplysninger (indsigtsret)
- Ret til berigtigelse (rettelse)
- Ret til sletning
- Ret til begrænsning af behandling
- Ret til indsigelse
Retten til sletning, begrænsning af behandling og indsigelse kan kun ske i det omfang, at det ikke er i modstrid med anden lovgivning.Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets vejledning om de registreredes rettigheder, som du finder på www.datatilsynet.dk.Kontaktoplysninger
Ballerup kommune er ansvarlig for behandlingen af dine personoplysninger. Vores kontaktoplysninger er:Ballerup kommuneHold-An Vej 72750 BallerupCVR 58271713Telefon 4477 2000Kontakt DPO’en
Hvis du har spørgsmål til databeskyttelsesforordningen, hvordan Ballerup Kommune passer på dine persondata, eller oplever, at der ikke passes godt nok på dine persondata i kommunen, kan du henvende dig til vores databeskyttelsesrådgiver, DPO'en. Brug denne formular, som er en sikker forbindelse DPO'en, eller ring på telefon: 4477 1907.Du kan også sende et almindeligt brev til DPO’en:Ballerup RådhusDPOHold-an Vej 72750 BallerupKlage til Datatilsynet
Du har ret til at indgive en klage til Datatilsynet, hvis du er utilfreds med den måde, vi behandler dine personoplysninger på.
Du finder Datatilsynets kontaktoplysninger her -
Samtykke til brug af billeder i Aula
Man skal ikke give samtykke til, at fotos, videoer og lydfiler bliver gemt og delt i Aula. Det gælder både portrætfotos og andre typer af billeder, som indeholder personer.
Det skyldes, at Datatilsynet har vurderet, at det er væsentligt for skolerne og dagtilbuddenes arbejde, at der kan deles billeder, og at der derfor ikke er behov for et samtykke til at gøre dette.
Billeder i Aula skal understøtte kerneopgaverne
Det pædagogiske personale må dele billeder med følgende formål for øje:
- Som et led i undervisningen/den pædagogiske aktivitet
- I kommunikationen til forældre, børn og unge
- For at fremme og dokumentere trivsel, læring og fællesskaber
Personalet vil kun uploade billeder af børn/elever med mindst ét af ovenstående formål for øje.
Sletning af billeder i Aula
De billeder, der er blevet lagt i ’opslag’, vil blive slettet ved hver sommerferie.
Billeder i ’galleri’ vil blive slettet i forbindelse med skift mellem afdelinger (fx indskoling, mellemtrin og udskoling), eller når der ikke længere er et formål med at have billederne.
Hvis du opdager billeder på Aula, som du ikke ønsker skal gemmes eller deles, kan du anmelde de pågældende billeder i Aula.
-
Hvis du tager billeder ved sommerafslutninger, julesammenkomster eller andre arrangementer, hvor du er inviteret på besøg i dit barns dagtilbud, skole eller klub, gælder følgende regler i Ballerup Kommune:
- Billeder hvor kun dit eget barn optræder på, har du som voksen/værge selv råderet over. Du bestemmer altså selv, i hvilket omfang du tager og deler billeder af dit eget barn.
NB! Hvis du har tænkt dig at dele et billede af dit barn, bør du altid spørge, om dit barn også synes, at det er en god idé. Også selvom billedet ’bare’ deles i et privat eller lukket netværk. Se bl.a. denne video fra Børns Vilkår om deling af billeder af eget barn, eller tag et kig på deres hjemmeside, hvor de har samlet nogle overvejelser omkring kunsten at dele. - Du er velkommen til at tage billeder ved arrangementer, også hvor der optræder andre børn og voksne, så længe billederne ikke deles med andre eller på sociale platforme.
- Hvis du har taget billeder, hvor andres børn optræder, må du beholde dem på din egen enhed, men du må IKKE dele dem med andre.
Ovenstående gælder også for billeder, der er lagt op på kommunens platforme, herunder Aula.
- Billeder hvor kun dit eget barn optræder på, har du som voksen/værge selv råderet over. Du bestemmer altså selv, i hvilket omfang du tager og deler billeder af dit eget barn.
-
Der er lavet trin-for-trin guides til Aula på andre sprog. Du finder dem alle sammen her:
FileFileFileFileFile