Databeskyttelse i Ballerup Kommune
I Ballerup Kommune indsamler og behandler vi personoplysninger for at kunne levere en god kommunal service og forskellige kommunale ydelser.
Når vi behandler personoplysninger, sker det efter de retningslinjer, som står beskrevet i Databeskyttelsesforordningen (GDPR), Databeskyttelsesloven og Datatilsynets vejledninger på området.
Ballerup.dk og Ballerup Kommunes hjemmesider benytter cookies til forbedring af brugeroplevelsen og indsamling af anonym statistik. Du kan læse mere om vores brug af cookies her.
-
Når Ballerup Kommune behandler oplysninger om dig, er kommunen ansvarlig for at dine oplysninger behandles lovligt, rimeligt og sikkert.
Det vil sige, at kommunen sørger for at overholde bestemmelserne i GDPR og sikrer et højt niveau af datasikkerhed i de it-systemer, som data opbevares i.
Det er også kommunens ansvar at oplyse dig om dine rettigheder, når kommunen behandler oplysninger om dig.
-
Du har altid ret til at få at vide, hvorfra vi henter oplysninger om dig i forbindelse med dine sager i kommunen.
Nogle informationer kan vi selv hente fra andre offentlige myndigheder eller fælles registre, såsom indkomstoplysninger, SKAT, BBR mv. Andre informationer beder vi dig om at oplyse, når du eksempelvis ansøger om en ydelse eller service.
Når du benytter en af vores selvbetjeningsløsninger og blanketter på hjemmesiden, logger du på via MitID, medmindre du bliver oplyst om andet.
-
Når vi indhenter personoplysninger om dig og gemmer dem i forbindelse med vores arbejde, er der forskellige retningslinjer for, hvor længe vi må gemme dine oplysninger. Tidslængden varierer, afhængigt af hvilken type sag, der er tale om, eksempelvis en sag i Jobcentret, en byggesag eller en jobansøgning.
Inden for visse fagområder skal vi aflevere dine sager og informationer til Ballerup Stadsarkiv, inden vi må slette dem. Det står i arkivloven.
-
Hvis breve og andre dokumenter indeholder personoplysninger, sender vi altid brevene til dig via Digital Post. Det gør vi, fordi det er den mest sikre måde at sende oplysningerne på.
Hvis du har fravalgt Digital Post, vil du i stedet modtage oplysningerne med almindelig post. Bemærk at det kan betyde en forsinkelse på omkring en uge, før du modtager brevet.
Du kan tilmelde dig Digital Post på borger.dk/digitalpost eller ved at henvende dig i Borgerservice på Ballerup Rådhus.
-
I tilfælde hvor kommunen samarbejder med andre offentlige myndigheder eller private leverandører kan der være lovligt grundlag for at dele dine oplysninger. Det kan fx være i forbindelse med at kunne tilbyde dig botilbud, aktivering eller noget andet.
Kommunen oplyser dig altid på forhånd, hvis dine personoplysninger skal videregives til andre myndigheder. Ellers deles oplysningerne ikke med nogen uden for kommunens forvaltning.
-
Når Kommunen behandler oplysninger om dig, har du en række rettigheder, som har til formål at sikre åbenhed om, hvordan dine personoplysninger bliver behandlet.Du har følgende rettigheder:
- Retten til at blive oplyst om en behandling af dine personoplysninger. Denne oplysning skal indeholde informationer, der giver dig et overblik over, hvordan kommunen anvender dine personoplysninger og skal ske forud for indsamlingen af oplysningerne.
- Retten til at få urigtige eller mangelfulde personoplysninger berigtiget
- Retten til at få dine personoplysninger slettet. Når dine personoplysninger behandles af en offentlig forvaltning som Ballerup Kommune, er det begrænset, hvad kommunen kan slette af oplysninger. Det er for at sikre retssikkerheden, at det er muligt at dokumentere, hvordan kommunen har sagsbehandlet, og på hvilken baggrund kommunen har foretaget vurderinger og truffet afgørelser.
- Retten til at gøre indsigelse (blandt andet mod automatiske individuelle afgørelser, herunder profilering)
- Retten til at anmode om indsigt i de personoplysninger, der behandles om dig i Ballerup Kommune. Hvis du ønsker at få indsigt i dine oplysninger, har vi lavet en løsning, hvor du let kan søge indsigt ved at udfylde denne online formular: https://forms.ballerup.dk/ekstern/anmodning-om-indsigt. Du kan også henvende dig i Borgerservice på Ballerup Rådhus.
- Retten til at flytte sine personoplysninger (dataportabilitet)
-
Billeder og video er personoplysninger, som behandles efter Databeskyttelsesforordningen og national lov på området. Hjemlen for at behandle personoplysningerne er samtykke, jf. persondataforordningens art. 6, stk. 1, litra a.
For at kommunen kan bruge billeder eller video af dig, indhenter vi derfor altid dit samtykke forud for offentliggørelse.Se her hvordan vi behandler dine data
Ansvarlig
Når billeder og video indsamles af Ballerup Kommune, er Ballerup Kommune dataansvarlig. Det vil sige, at Ballerup Kommune er ansvarlig for indsamling, opbevaring og beskyttelse af oplysningerne.
Formålet med behandlingen
Oplysningerne indsamles alene til det formål, der oplyses i samtykket. Oplysningerne anvendes ikke til andet end det formål, der er oplyst.
Opbevaringens varighed
Billede og video opbevares i overensstemmelse med den tidsramme, der er angivet ved indhentningen af tilladelsen.
OBS: Hvis du har givet samtykke til brug af billeder eller video hvor dit barn indgår via Aula, vil samtykket forsvinde fra Aula ved skoleårets afslutning. Samtykket er dog stadig gældende for den tidsperiode, der er blevet oplyst i samtykket.
Dine rettigheder
Du kan til enhver tid benytte dig af de rettigheder, der følger af lov, herunder blandt andet ret til indsigt. Rettighederne udøves ved at kontakte institutionen eller databeskyttelsesrådgiveren.
Har du skiftet mening?
Du kan altid trække dit samtykke tilbage og bede om at få dit samtykke trukket tilbage. Det kan gøres både mundtligt og skriftligt.
Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage ved at udfylde denne formular.
Du kan også kontakte den medarbejder i Kommunen, du gav samtykket til, eller ringe på tlf. 4477 2000.
Ved tilbagetrækning af samtykket vil billedet og/eller videoen blive slettet fra Ballerup Kommunes systemer og om muligt fjernet fra digitale medier.
At samtykket trækkes tilbage, berører ikke lovligheden af den behandling af oplysninger, der er foretaget indtil tilbagetrækningen af samtykket.
Vil du klage?
Eventuelle klager kan indsendes til Datatilsynet. Du kan finde mere information på Datatilsynets hjemmeside
-
Hvis du har spørgsmål til vores håndtering af dine persondata, er du meget velkommen til at kontakte de enkelte fagområder i Ballerup Kommune eller vores databeskyttelsesrådgiver.
Du finder kontaktoplysningerne på vores databeskyttelsesrådgiver øverst til højre på denne side.
Du kan også kontakte databeskyttelsesrådgiveren, hvis du har mistanke om, at vi har lækket persondata eller på anden måde krænket fortroligheden i håndteringen af dine eller andres personoplysninger.
Hvad er databeskyttelsesrådgiverens opgave?
Databeskyttelsesrådgiverens opgave er at holde øje med, at kommunens håndtering af persondata lever op til Databeskyttelsesloven.Databeskyttelsesrådgiveren er i øvrigt din kontakt til kommunen, hvis du fx har spørgsmål om dine databeskyttelsesrettigheder, eller du vil bede om indsigt.
Databeskyttelsesrådgiveren refererer til Ballerup Kommunes øverste ledelse.
Hvad kan databeskyttelsesrådgiveren ikke hjælpe med?
Databeskyttelsesrådgiveren kan ikke hjælpe dig, hvis du har brug for hjælp til at forstå en afgørelse eller til at klage over kommunens sagsbehandling eller afgørelse. Kontakt i stedet kommunens borgerrådgiver på borgerraadgiver@balk.dk eller læs mere på ballerup.dk/borgerraadgiver -
Du har ret til at indgive en klage til Datatilsynet, hvis du er utilfreds med den måde, vi behandler dine personoplysninger på. Du finder Datatilsynets kontaktoplysninger på www.datatilsynet.dk.