Sprogvurderinger, test og ordblindhed
I Ballerup Kommune har man en række initiativer, som bidrager til at afdække, om elever har behov for særlige indsatser for at forebygge ordblindhed.
Nedenfor kan du læse om de forskellige indsatser.
-
I Ballerup tages der udgangspunkt i Ballerup Kommunes Børne- og Ungepolitik, således at resultaterne af sprogvurderingen anvendes til at skabe læringsmiljøer, hvor barnets sproglige udvikling støttes bedst muligt.
Sprogvurdering i 0. klasse
I Ballerup Kommune har logopæder og skole længe samarbejdet om at gennemføre sprogvurderinger af alle børn i børnehaveklassen.
Formålet med sprogvurdering i Ballerup Kommune er:
- så hurtigt og kvalificeret som muligt fra starten af børnehaveklassen at identificere de elever, der er sprogligt udfordrede
- at skabe målrettede læringsmiljøer
- at sikre, at de elever, der allerede ved skolestart kan læse, eller som er lige på nippet til det, får passende udfordringer
- at danne sammenhæng mellem skole og dagtilbud ved at skabe overblik over barnets sproglige progression fra 3-års alderen til skolestarten.
Rammerne for den obligatoriske sprogvurdering i Ballerup Kommune er blevet udarbejdet af en tværfaglig gruppe bestående af børnehaveklasseledere, logopæder, læsevejledere, DSA-underviser, læsekonsulent fra PPR og konsulent for sprog og læsning.
Ved sprogvurdering i Ballerup Kommune anvendes Socialministeriets sprogvurderingsmateriale. Materialer tilgås via it-systemet Rambøll Sprog (se www.hjernenoghjertet.dk), som gør det muligt, at eleverne laver en stor del af sprogvurderingen digitalt.
Det betyder, at der skal anvendes færre ressourcer på databearbejdning på skolerne.
Sprogvurdering i 3. trin
Sprogvurderingen er opdelt i tre trin:
- Trin 1: for alle børn
- Trin 2: for de børn, hvor der er en bekymring for sprogudviklingen
- Trin 3: tilrettelæggelse af målrettede læringsmiljøer.
Sprogvurderingstestene foretages af den børnehaveklasseleder og den pædagog, som kender eleverne.
Skolens læsevejleder eller Learning Literacy lærer, skolens DSA-lærer samt eventuelt andre af skolens ressourcepersoner og PPR bistår børnehaveklasselederen og den pædagogiske leder af indskolingen. De bistår med relevant viden og sparring om sprogvurderingen og om tilrettelæggelse af læringsmiljøer.
-
I slutningen af børnehaveklasse og/eller i starten af 1. klasse testes de elever, som viser tidlige tegn på læsevanskeligheder og/eller er genetisk disponeret for ordblindhed. Eleverne testes med Børne- og Undervisningsministeriets test Risikotest for ordblindhed.
Risikotest for ordblindhed er ikke en ordblindetest, men en test af vigtige forudsætninger for en god læseudvikling. Forudsætningerne er blandt andet bogstavkendskab, færdigheder i at sammenkæde bogstavlyde og begyndende ordlæsning.
Med Risikotest for ordblindhed kan skolen tidligt finde de elever, som oplever vanskeligheder med læsning. Elever som opdages at være i risiko for ordblindhed ved denne test vil blive tilbudt et Learning Literacy forløb (Tidligere kaldet Reading Recovery). På den måde kan skolen fokusere læseundervisningen, så alle elever får den nødvendige opmærksomhed, som er med til at begrænse læsevanskeligheder.
Resultaterne af Risikotest for ordblindhed er en del af skolens løbende evaluering i børnehaveklasse og/eller 1. klasse.
Hvis et barn skal testes med Risikotest for ordblindhed, vil barnets forældre få besked herom fra skolen, og vil ligeledes få besked om hvad testen viste.
Forud for testen spørges alle forældre til børn i 0. klasse, om der er ordblindhed i barnets nærmeste familie.
Alle forældre har retskrav på at få deres barn testet med Risikotest for ordblindhed. Hvis forældre ønsker at benytte retskravet, skal de informere skolen herom. Det gøres via Aula.
-
Alle elever screenes for risiko for ordblindhed i starten af 3. klassetrin. Dette har været procedure i Ballerup Kommune siden testen udkom i 2007. Risikotesten er dog ikke en ordblindetest, men en screening af risiko for ordblindhed, som skal hjælpe skolerne til at målrette ordblindeforebyggende indsatser og opspore ordblindhed.
-
Ballerup Kommune læsetester alle elever med et finmasket testsystem, for at skolerne kan følge deres læseudvikling. Det giver skolerne mulighed for at reagere, hvis den enkelte elev ikke udvikler solide læsestrategier.
-
Ordblindetesten er en national ordblindetest som undervisningsministeriet stiller til rådighed for kommunerne. Den skal bruges af kommunerne til at afdække, om en elev er ordblind. Ordblindetesten må kun anvendes ved begrundet mistanke om ordblindhed. Derudover har man som forældre retskrav på at få testet sit barn for ordblindhed én gang i folkeskoleforløbet fra slutningen af 4. klassetrin, hvis man opstiller ønske herom til skolen.
Ordblindetesten kan tages fra slutningen af 3. klasse og frem gennem hele uddannelsessystemet. Selv om eleven først kan ordblindetestes fra slutningen af 3. klasse, igangsætter skolen dog tiltag til forebyggelse af ordblindhed allerede fra det øjeblik, hvor skolen oplever, at en elev har en langsom skriftsproglig progression. Også selv om eleven endnu ikke går i 3. klasse.
Eleven kan i udgangspunktet kun testes én gang med ordblindetesten i skoleforløbet.
-
I Ballerup Kommune har vi abonnement på det læse- og skrivestøttende program AppWriter til alle elever i kommunen.