Alle børn skal som udgangspunkt starte i skole i det kalenderår, hvor barnet fylder 6 år. Dvs. undervisningspligten indtræder i barnets sjette år. I nogle tilfælde er det en overvejelse, om barnet er parat til at starte i skole og derfor skal have udsat sin undervisningspligt.
Udsættelse af undervisningspligten skal begrundes i barnets udvikling og skal bygge på en dialog mellem dagtilbud, skole og hjem. En vurdering om udsættelse af undervisningspligten skal også tage sit afsæt i en pædagogisk proces, hvor forældre og dagtilbud i et samarbejde støtter barnet i dets udvikling og afklarer, om det er bedst for barnet at blive skoleudsat eller ej.
Det er Ballerup Kommunes intention, at alle børn starter i skole i barnets 6. år, men det er samtidig vigtigt, at en beslutning tager afsæt i barnets udvikling.
Kontakt dit dagtilbud, hvis du er i tvivl om dit barn skal starte i skole, så I sammen kan få en dialog om det.
Konsekvenser
Dagtilbud, skole og især forældre skal gøres klart opmærksomme på, at udsættelse af undervisningspligten kan betyde, at et barn senere hen i skoleforløbet kan blive for gammelt til fx at tage en 10. klasse. Jf. Folkeskoleloven § 20 stk. 6: ”Elever, som i løbet af skoleåret fylder 18 år, har ret til at fortsætte skolegangen i resten af skoleåret”.
Det betyder, at elever der er fyldt 18 år ved 10. klasses start ikke har ret til at starte i 10. klasse. Dvs. de børn, der er blevet skoleudsat og bliver yderligere forsinket i deres skoleforløb, er i risiko for at blive afvist i forhold til 10. klasse.
Social slagside
Undersøgelser fra udlandet* peger på, at det ikke nødvendigvis har en positiv effekt på et barns udvikling at blive et år ekstra i samme miljø. Det kan have en negativ effekt på barnets selvværd og syn på skolen at blive skoleudsat.
(*s. 35 i ”Skoleparathed, Systematisk forskningskortlægning”. Dansk Clearingshouse for uddannelsesforskning, 2013).
Proceduren
Det er et ledelsesmæssigt ansvar, at proceduren for udsættelse af undervisningspligten følges, således at forældre, institution og skole i et samarbejde kvalificerer en beslutning om en skoleudsættelse eller ej.
HVORNÅR
HVAD
HVORFOR
HVEM/ANSVAR
August
En vurdering: Lederen af dagtilbuddet er forpligtet til at sætte en vurdering af et barn i værk, hvis der er overvejelse omkring barnets trivsel, læring, udvikling og dannelse- i relation til den kommende skolestart.
En lovmæssig forpligtelse.
Leder af dagtilbud.
September
Information til forældre: Forældre til kommende skolebørn informeres om skolestart, herunder om regler for skoleudsættelse.
Forældrene skal informeres om rammer og procedurer for udsættelse af undervisningspligten samt mulige konsekvenser af dette.
Leder af dagtilbud
Oktober
Inddragelse af barnets forældre: Opfølgning op den udarbejdede vurdering med forældre.
Forældre involveres i de faglige vurderinger.
Leder af dagtilbud
November
Møde; forældre, dagtilbud og skole: Hvis forældre og/eller dagtilbud indstiller til skoleudsættelse skal den pædagogiske leder af distriktets indskoling indkaldes til et fællesmøde, hvor indstillingen diskuteres og underskrives af henholdsvis forældre, pædagogisk leder af indskolingen, og pædagogisk leder af dagtilbuddet.
Skolen skal i fællesskabet med forældre og dagtilbud diskutere faktorer og behov for udsættelse af undervisningspligten med afsæt i vurderingen.
Leder af dagtilbud indkalder til fællesmøde
Senest 29. november
Deadline for indstillingen: Det underskrevne dokument sendes til lbd@balk.dk senest den 29. november.
Den pædagogiske leder af indskoling
Senest 6. december
Tilsagn: Forældre får tilsendt tilsagn via e-boks
Center for Skoler, Institutioner og Kultur.
Gældende lovgivning
§ 34.Undervisningspligten indtræder den 1. august i det kalenderår, hvor barnet fylder 6 år, og ophører den 31. juli ved afslutningen af undervisningen på 9. klassetrin. Undervisningspligten ophører dog senest den 31. juli i det kalenderår, hvor barnet fylder 17 år eller har afsluttet uddannelse, der er ligestillet med grundskolen, jf. § 33, stk. 2-9.
Stk. 2.Kommunalbestyrelsen kan efter forældrenes anmodning eller med deres samtykke, jf. § 54, godkende, at et barns undervisning udsættes til et år efter undervisningspligtens indtræden, når det er begrundet i barnets udvikling. Godkendelsen kan betinges af, at barnet optages i en børnehave.