Specialiserede tilbud
Ballerup Kommune har otte specialtilbud, hhv. to specialskoler, fire gruppeordninger, som er placeret på distriktsskolerne, og et specialiseret dagtilbud.
Nedenfor finder du en beskrivelse af de forskellige tilbud.
Tilbuddenes overordnede mål er, at:
- Medvirke til tydelig retning omkring indsatser og tiltag på specialområdet
- Styrke de inkluderende meningsfyldte læringsfællesskaber
- Sikre deltagelsesmuligheder og velfungerende overgange for de 0-25 årige så tæt på almenmiljøet som muligt
- Fungere som specialiserede videnscentre til brug for, og i samarbejde med almenområde
- Videreudvikle den stærke faglighed, som skal komme almenområdet til gode gennem et udvidet samarbejde mellem specialtilbuddene og almenområdet
- Kvalificere arbejdet med at bringe almen- og specialområdet i dialog
- Øget indflydelse på special- og socialpædagogisk viden indenfor almenområdet
- Opkvalificering af samarbejdet mellem special- og almenområdet med henblik på vellykkede inkluderende indsatser, særligt når elever sluses fra specialtilbuddet tilbage i almenmiljøet
- At de specialiserede undervisningstilbud øger opmærksomheden overfor inkluderende processer i samarbejdet omkring elever der sluses tilbage i almenmiljøet, herunder medvirke til at almenmiljøet er gearet til at geninkludere / modtage eleven.
Specialskoler
-
Kasperskolen er et helhedstilbud for elever med autismespektrumforstyrrelser/ADHD.
-
Ordblindeinstituttet (OI) er en specialskole for ordblinde børn og et kompetencecenter for undervisning af ordblinde børn og voksne.
Gruppeordninger
-
Læs også om tale/høre-klasserne på Baltorpskolen her
PRAKTISKE OPLYSNINGER
Adresse: Rugvænget 10, 2750 Ballerup.
Tilbuddet har åbent i skolens almindelige åbningstid og følger den kommunale feriekalender for skolerne. Der er tilknyttet BFO og klub, som tilbydes ved siden af skoledelen.
MEDARBEJDERE
Medarbejderstaben er højt specialiserede i at kunne undervise børn med talevanskeligheder. Personalet består af lærere, der også er uddannet logopæder, skolepædagoger og audiologopæder, der laver særlige indsatser for udvalgte elever. Personalet efteruddannes løbende både fagfagligt i de fag de varetager samt i de specialpædagogiske områder, der er behov for i forhold til den aktuelle elevgruppe.
BØRNEGRUPPEN
Tilbuddets taleelever har specifikke sproglige vanskeligheder. Fælles for alle taleelever er, at de har brug for særlig opmærksomhed i kommunikative sammenhænge og i den talesproglige udvikling.
FAGLIGE OG SOCIALE OPGAVER I FORHOLD TIL BØRNEGRUPPEN
Børn skal periodevis kunne tilbydes specialiserede tilbud, der skaber trivsel, udvikling og læring.
Formålet er at tilgodese elevernes aktuelle situation og styrke dem til fremadrettet at kunne indgå i fællesskabet i almenmiljøet.
Tilbuddets opgave er at skabe et læringsmiljø for hver elev, hvor der er fokus på elevernes alsidige udvikling, som giver dem en god forudsætning for at blive så dygtige som muligt - fagligt men også personligt og socialt. De elever, der afslutter 4.klasse i taletilbuddet kommer, herfra med så godt et afsæt som muligt i forhold til deres videre skoleforløb. Fagligt undervises og testes eleverne i fagene på lige fod med almenmiljøet. De støttes særligt i undervisningen og i testsituationer. Eleverne tilbydes særlige hjælpemidler, hvor det vurderes nødvendigt. Vi understøtter den faglige undervisning med forskellige specialpædagogiske redskaber som fx Boardmaker og NOTA. Målet er, at eleverne udsluses til almenmiljøet, når de er klar og har de faglige og sociale kompetencer, der skal til.
TEORETISK UDGANGSPUNKT OG EFTERLEVELSE I PRAKSIS SAMT BØRNESYN
Tilbuddet arbejder efter Folkeskoleloven, pejlemærkerne der knytter sig til Børne- og Ungepolitikken 'Fællesskaber for alle - alle i fællesskab' og Skolestyrelsesvedtægten.
Tilbuddets teoretiske udgangspunkt og børnesyn bygger på Børne- og Ungepolitikken. Tilbuddet har en systemisk og narrativ tilgang til den enkelte elev og fokuserer på den gode historie i barnet og ser fremadrettet på barnets udvikling. Dette bevirker, at der i det daglige arbejde fokuseres på barnets potentialer og ressourcer.
Eleverne guides og støttes i at indgå i positive sociale relationer. Det gøres ved at have fokus på inkluderende læringsfællesskaber, hvor alle accepterer hinandens forskelligheder.
FORÆLDRESAMARBEJDE
Tilbuddet vægter værdier som tillid, åbenhed, respekt og medansvar i et ligeværdigt samarbejde med forældrene.
Udgangspunktet for det gode skolehjemsamarbejde er, at der gennem information skabes medansvar for barnets/ klassens fortsatte udvikling, sammenhold og forældrenes involvering. Barnets gode udvikling afhænger af et godt skole-hjem-samarbejde, hvor vi gensidigt og løbende informerer hinanden.
Teamet omkring den enkelte elev sikrer, at der er en tæt og jævnlig kontakt med hjemmet. Personalegruppen har kompetencer til at vejlede forældrene i, hvordan de bedst muligt støtter deres barn i dets talesproglige og psykiske udvikling.
TILGANG TIL LÆRING
Eleverne støttes i deres specifikke sproglige vanskeligheder. Elevens talesproglige udvikling er altid i fokus i undervisningen, hvor der skabes plads til faglige dialoger, så talesproget stimuleres så meget som muligt. Dialogen er vigtig i understøttelsen af elevens taleudvikling.
Tilbuddet arbejder ud fra, at hver elev skal lære og støttes i at være en del af almenskolen. Der arbejdes målrettet på, at eleven skal tilbage til almenmiljøet.
INDSATSER OG TILTAG
De fleste elever i tilbuddet forventes at kunne udvikle et så godt talesprog, at de skal tilbage til et almindeligt skoletilbud.
Der arbejdes henimod dette på flere niveauer. Fx i faget sprogstimulering, hvor læreren tilrettelægger en time i klassen med fokus på elevernes talesproglige udvikling. Det kan være udtale, sætningsopbygning samt elevens ekspressive og impressive ordforråd.
I den individuelle talepædagogiske undervisning laves en helt særlig indsats for den enkelte elev ud fra elevens aktuelle sproglige udvikling.
-
Læs også om tale/høre-klasserne på Baltorpskolen her
PRAKTISKE OPLYSNINGER
Høreafdelingen på Baltorpskolen, Rugvænget 10, 2750 Ballerup. Tilbuddet har åbent i skolens almindelige åbningstid og følger den kommunale feriekalender for skolerne. Der er tilknyttet BFO og klub, som tilbydes ved siden af skoledelen.
MEDARBEJDERE
Medarbejderstaben er højt specialiserede i at kunne undervise børn med tale- og hørevanskeligheder.
Personalet består af lærere, pædagoger og audiologopæder. Flere af lærerne er desuden efteruddannede logopæder, og de har en særlig viden om eleverne, der også har specifikke sproglige vanskeligheder.
Personalet deltager så meget som muligt i relevante konferencer og kurser, der sikrer viden om børn i høretab og den teknologiske udvikling. Personalet efteruddannes løbende i de fag de varetager, samt i special-pædagogiske områder, der er relevante i forhold til eleverne.
BØRNEGRUPPEN
Børnegruppen består af elever med tale- høre- og/eller synsvanskeligheder. Den primære funktionsnedsættelse er høretab, og som følge heraf ses et særligt behov for opmærksomhed i forhold til tale- og sproglig udvikling.
Høreafdelingen har et tæt samarbejde med taleafdelingen, som har samme leder. 15-20 % af eleverne har et dobbelt sansetab, fx Usher syndrom. Børn med høretab bærer enten høreapparat eller er Cochlear Implant opereret. Det er en børnegruppe, der i kraft af deres høretab har behov for en målrettet specialpædagogisk indsats, der har for øje at understøtte og styrke deres sociale og kommunikative kompetencer, samt deres kognitive udvikling.
FAGLIGE OG SOCIALE OPGAVER I FORHOLD TIL BØRNEGRUPPEN
Børn og unge skal periodevis kunne tilbydes specialiserede tilbud, der skaber trivsel, udvikling og læring. Formålet er at tilgodese børn og unges aktuelle situation og styrke dem til fremadrettet at kunne indgå i fællesskabet i almenmiljøet.
Tilbuddets opgave er at skabe et læringsmiljø for eleverne, der giver mulighed for, at hver elev bliver så dygtig, livsduelig, selvhjulpen og kommunikativ som muligt, og at de kommer godt herfra i forhold til videre skoleforløb.
Opgaven er at skabe anerkendende læringsmiljøer både fagligt og socialt. Målet er at sikre, at eleverne udfordres tilpas i et hørende og kommunikativt miljø, hvor der er kompenseret med et støjsvagt og høreteknisk indrettet lokale. Tilbuddet ser en opgave i, at eleverne både modtager undervisning i et specialiseret miljø og i perioder indgår i den almindelige del af skolen.
Tilbuddets mål er, at alle elever går til folkeskolens 9. klasses prøve i alle fag.
TEORETISK UDGANGSPUNKT OG EFTERLEVELSE I PRAKSIS SAMT BØRNESYN
Tilbuddet arbejder efter Folkeskoleloven, pejlemærkerne til Børne- og Ungepolitikken og Skolestyrelsesvedtægten.
Det teoretiske udgangspunkt og børnesyn bygger på Børne- og Ungepolitikken 'Fællesskaber for alle – alle i fællesskab' Tilbuddet har en systemisk og narrativ tilgang til det enkelte barn, og fokuserer på den gode historie i barnet og ser fremad i forhold til barnets udvikling og ressourcer.
Eleverne støttes i at indgå og opretholde positive sociale relationer ved at have stor fokus på kommunikation og inkluderende læringsfællesskaber, hvor alle accepterer hinandens forskelligheder.
TILGANG TIL LÆRING
Tilbuddets tilgang til læring bygger på kommunikative og sproglige tilgange til det enkelte barn i hverdagen.
Der arbejdes ud fra en bred forståelse af kommunikationsbegrebet, og der arbejdes med totalkommunikation. Tilbuddet har den holdning, at der er mange måder at kommunikere på.
Redskaberne til totalkommunikation er eksempelvis billeder, Boardmaker, billedmateriale som anvendes på tavler, IPads, computere osv.
Udover det talte sprog indgår kropssprog, mimik, udpegning, stemmeføring, lyde, tegn til tale, støttetegn osv.Tilbuddet arbejder med en bred kommunikativ tilgang til læring, fordi hørenedsættelsen påvirker den auditive del af hjernen, den sproglige udvikling samt læseindlæringen.
FORÆLDRESAMARBEJDE
Tilbuddet vægter værdier som tillid, åbenhed, respekt og medansvar i et ligeværdigt samarbejde med forældrene. Udgangspunktet for det gode skole-hjem-samarbejde er, at der gennem information skabes medansvar for barnets/klassens fortsatte udvikling og sammenhold. Barnets gode udvikling afhænger af et godt skole/hjem-samarbejde, hvor vi gensidigt og løbende informerer hinanden.
Teamet omkring den enkelte elev sikrer en tæt kontakt med hjemmet. Personalegruppen har kompetencer til at vejlede forældrene i, hvordan de bedst støtter barnet i deres talesproglige udvikling.
INDSATSER OG TILTAG
De fleste elever i tilbuddet forventes at kunne udvikle talesprog, og der arbejdes målrettet henimod dette. Der arbejdes specifikt med dette i:
- Sprogstimulering
- Talepædagogisk bistand
- Sproggruppe
Sproggruppen er et udvidet tilbud til de elever, som har brug for særlig intensiv støtte til deres auditive og talesproglige udvikling.
Undervisningen varetages af audiologopæder. Hver elev i tilbuddet modtager en ugentlig lektion talepædagogisk bistand.
Herudover modtager hver klasse en ugentlig time i sprogstimulering. -
Læs også om det specialiserede tilbud i form af gruppeordningen på Baltorpskolen her
PRAKTISKE OPLYSNINGER
Gruppeordningen Baltorpskolen, Platanbuen 1, 2750 Ballerup.
Tilbuddet har åbent i skolens almindelige åbningstid og følger den kommunale feriekalender for skolerne. Der er tilknyttet BFO og klub, som tilbydes ved siden af skoledelen.
MEDARBEJDERE
Personalegruppen består af pædagoger og lærere med en specialiseret viden og erfaring i forhold til generelle indlæringsvanskeligheder. Der sker løbende en opkvalificering af personalet, så det til enhver tid er kvalificeret til at møde gruppeordningens elever med de behov og udfordringer, de har.
BØRNEGRUPPEN
Elever med generelle indlæringsvanskeligheder. Eleverne profiterer af at være i et mindre undervisningsmiljø, hvor de får mulighed for læring i et lavere tempo, mange gentagelser og forskellige måder at lære, træne og opnå ny viden og færdigheder på.
Mange af eleverne er også udfordret i forhold til ADHD, Autisme Spektrum Forstyrrelser, opmærksomhedsforstyrrelser, OCD.
FAGLIGE OG SOCIALE OPGAVER I FORHOLD TIL BØRNEGRUPPEN
Børn og unge skal periodevis kunne tilbydes specialiserede tilbud, der skaber trivsel, udvikling og læring. Formålet er at tilgodese børn og unges aktuelle situation og styrke dem til fremadrettet at kunne indgå i fællesskabet i almenmiljøet.
Gruppeordningen arbejder med udgangspunkt i det enkelte barns potentiale og muligheder. Alle børn skal være en del af et eller flere fællesskaber, som de møder i deres skoleliv og deres fritidsliv. De skal blive klar til livet udenfor skolen og tilegne sig de kompetencer, der er nødvendige for at kunne begå sig på egen hånd.TEORETISK UDGANGSPUNKT OG EFTERLEVELSE I PRAKSIS SAMT BØRNESYN
I Gruppeordningen er der et inkluderende læringsmiljø, som sikrer det enkelte barn de bedste betingelser for at udvikle sig fagligt, socialt og personligt.
Vi tager udgangspunkt i, at alle børn gør det rigtige, hvis de kan. Alle børn har særlige behov, talenter og muligheder - og de skal ses, anerkendes og udfordres, der hvor de er. Personalet i gruppeordningen skaber de rammer, der skal til, for at eleverne kan blive en del af flere fællesskaber af såvel faglig som social karakter.
Elevernes ressourcer og kompetencer danner udgangspunkt for deres læring og udvikling, og vi tilstræber at give alle elever mulighed for at udnytte deres faglige, sociale og personlige potentiale bedst muligt.
TILGANG TIL LÆRING
Gruppeordningen tilbyder børn og unge et trygt og udviklende læringsmiljø, som tager individuelt udgangspunkt i barnets faglige, sociale og personlige behov og potentiale.
Elevernes faglige progression evalueres løbende, og vi sikrer os, at vi har et godt og aktuelt kendskab til det enkelte barns udvikling. Vores sigte er, at de elever, som har forudsætninger for det, forberedes til folkeskolens prøver.
FORÆLDRESAMARBEJDE
Gruppeordningen vægter et tæt forældresamarbejde omkring det enkelte barn. Vi prioriterer at inddrage forældrene i børnenes skole, så vi i fællesskab kan understøtte barnets udvikling.
Vi tilbyder fælles faglige og sociale arrangementer på tværs af klasserne, for at styrke børn og forældres sammenhold og fællesskab i gruppeordningen. Ligeledes inviteres forældre til børn og unge i gruppeordningen til mindst to individuelle samtaler om året.
INDSATSER OG TILTAG
De yngste elever er tilknyttet skolens BFO, hvor der er et overlap af personale fra gruppeordningen, ligesom der er personale fra BFO, som er en del af elevernes skoledag i gruppeordningen. På den måde sikres en sammenhængende genkendelig dag med mulighed for at være sammen med kendte voksne om eftermiddagen.
-
Læs også om Hedegårdsskolens gruppeordning her
PRAKTISKE OPLYSNINGER
Hedegårdsskolens Gruppeordninger, Magleparken 8, 2750 Ballerup.
Gruppeordningerne er et skoletilbud hvor eleverne har samme fag og timer som almenskolen.
Gruppeordningerne følger Ballerup Kommunens feriekalender. I gruppeordningen for elever med autisme-lignende vanskeligheder er der et klubtilbud. Klubtilbuddet er for elever til og med 6. klasse og har åbent i 4 uger af skolernes ferie; første og sidste uge i sommerferien, efterårsferien og vinterferien.MEDARBEJDERE
Personalet er sammensat af lærer- og pædagoguddannet personale, der har erfaring med målgruppen. Lærernes faglige kompetencer dækker fagrækken. Kompetencerne er såvel fagfaglige som specialpædagogiske. Personalet ser potentialet i eleverne, sætter realistiske mål derefter og strukturer læringsforløb, der imødekommer den enkelte elevs behov.
Personalet har stærke sociale kompetencer og er robuste og bevidste i deres relationsarbejde og den anerkendende tilgang til eleverne.
BØRNEGRUPPEN
Gruppeordningernes elevgruppe er normalt begavede elever med vanskeligheder indenfor autismespektret eller ADHD-spektret. En del elever har også andre udfordringer såsom dysleksi, emotionelle vanskeligheder eller tillægsdiagnoser som OCD, ADD og Tourettes syndrom. En del elever får dagligt medicin for deres vanskeligheder.
Omfattende viden om de enkelte elever er vigtig, så personalet kan designe individuelle løsninger for at støtte elevernes læring og socialisering. En diagnose kan bidrage til de voksnes muligheder for at forstå, hvordan eleverne opfatter og forstår deres omverden.
FAGLIGE OG SOCIALE OPGAVER I FORHOLD TIL BØRNEGRUPPEN
Børn og unge skal periodevis kunne tilbydes specialiserede tilbud, der skaber trivsel, udvikling og læring. Formålet er at tilgodese børn og unges aktuelle situation og styrke dem til fremadrettet at kunne indgå i fællesskabet i almenmiljøet. Vores teoretiske udgangspunkt og børnesyn bygger på Børne- og Ungepolitikken 'Fællesskaber for alle – Alle i fællesskab'.
Gruppeordningernes mission er at sikre eleverne en god skolegang, der giver dem lyst til at lære og opbygger deres tro på egne evner og ressourcer. Og at give dem forudsætninger for at komme videre ud i ungdomsuddannelserne og voksenlivet.
Eleverne får en undervisning, der svarer til jævnaldrende elevers i almen-skolen.
TEORETISK UDGANGSPUNKT OG EFTERLEVELSE I PRAKSIS SAMT BØRNESYN
Tilbuddet arbejder efter Folkeskoleloven, Ballerup Kommunes vision ”Skole med vilje” og Skolestyrelsesvedtægten.
Gruppeordningerne er et sted for børn, der har specielt behov for struktur, ro og tryghed.
Der arbejdes med forskellige specialpædagogiske metoder og tilgange:- selvindsigtsmateriale
- samarbejdsbaseret problemløsning
- relationsdannelse
- sociale historier mv.
Der arbejdes med et alsidigt syn på faglighed:
- vægt på det sociale, det praktiske og det fysiske
- faglige og sociale læringsmål for den enkelte elev
- plads til forskellighed
TILGANG TIL LÆRING
Tilbuddet er et individuelt tilrettelagt undervisningsforløb, som foregår i en gruppe og et fællesskab med andre elever. Undervisningen sigter mod, at alle får en afgangsprøve.
FORÆLDRESAMARBEJDE
Der er et udvidet og omfattende forældresamarbejde omkring eleven, for at eleven når så langt som muligt i egen sociale og læringsmæssige udvikling.
Samarbejdet foregår ved arrangerede møder og ved individuelle aftaler og arrangementer. Det er kendetegnet ved individuelle løsninger, og det sker gennem en positiv og anerkendende dialog.
Der samarbejdes bredt med alle parter omkring barnet.INDSATSER OG TILTAG
Der tilbydes 10. klasse som forberedelse til ungdomsuddannelserne. Gruppeordningerne ligger på en almindelig folkeskole og er en integreret fysisk del af skolen.
Tilbuddet deltager i skolens traditioner og fællesskaber, så vidt det er muligt – eller for de fleste.
Der er enkelte lærere, der har opgaver i almenskolen og omvendt.Tilbuddet følger som udgangspunkt årets gang på skolen, men altid tilrettelagt elevernes behov og muligheder.
Specialiseret dagtilbud
-
Junibakken er Ballerup Kommunes specialiserede tilbud til børn i alderen 0-6.
Tilbuddet er målrettet for børn med autisme spektrum forstyrrelser (ASF) og lignende udfordringer og hører under Dagtilbudsloven §4, stk.2
Læs mere om Junibakken på dagtilbuddenes fælles hjemmeside her.