Høflige kinesere og lange skoledage

10 dage i Kina gav et indblik i en meget anderledes verden, da otte niendeklasseelever fra skoler i Ballerup Kommune var i Wuxi og Shanghai på udveksling.

De danske elever boede privat hjemme hos lokale familier i Wuxi og fik lov til at deltage i en helt almindelig kinesisk skoledag.

Eleverne begyndte og sluttede deres tur i Shanghai, inden de tog videre til storbyen Wuxi – Ballerup Kommunes samarbejdsby – og Experimental Senior Xishan High School. Der blev også tid til at være turist, og eleverne besøgte blandt andet den hellige Buddha-figur og verdens næsthøjeste tårn i Shanghai.

Victoria Branth og Anna Skotte – begge fra Måløvhøj Skole –  deltog på turen og deler deres tanker om de mest iøjnefaldende forskelle mellem Danmark og Kina.

Hvad er den største forskel mellem Danmark og Kina?

Victoria: De går meget op i at være høflige. I Danmark siger vi tingene mere lige ud, og pakker ikke tingene så meget ind. I Kina går de meget op i ikke at tabe ansigt.

Anna: Kina har en kultur, hvor de går uden om problemerne og tror, problemerne løser sig selv på mirakuløs vis. I Danmark går vi i stedet direkte ind til problemets kerne og prøver at løse det.

Hvad er den største forskel på at gå i skole i Kina og Danmark?

Anna: Kinesernes skoledage er først og fremmest meget længere end i Danmark. De møder i skole fra klokken 7.00 til klokken 18.00 og bagefter skal de lave lektier. Det gør også, at mange kinesiske elever bor på skolen fra fredag til mandag, fordi det er nemmest i forhold til de lange skoledage.

Skolerne er meget større og ofte inddelt i klassetrin på de enkelte skoler. På Experimental Senior Xishan High School er der kun 7.-9.-klasser. Der er 29 7.klasser, 25 8.klasser og 25 9. klasser. Hver klasse har 50-60 elever og kun én lærer.

Victoria: Der er et større pres på elevernes skuldre i Kina. De har en større lektiemængde, og de går meget mere i skole, end vi gør i Danmark.

Hvad er den største forskel på familieliv i Kina og Danmark?

Victoria: Kineserne har et slags hierarki. De ældre og mændene ved bedst, og børnene har ikke så meget at skulle have sagt.

Anna: Mange familier bor sammen flere generationer. Børn, forældre og bedsteforældre – og bedsteforældrene har højeste rang. Der er oftest kun ét barn i familien på grund af et-barns-politikken. Derfor skal kinesiske skoleelever præstere rigtigt højt for at få en høj og velanset uddannelse. De skal dels tage sig af deres forældre, når de bliver ældre, og dels være med til at sikre, at de, som del af næste generation, fører familien videre bedst muligt.

De otte elever fra Ballerup Kommune var på udveksling i Kina sammen med elever fra Frederikssund Kommune og Egedal Kommune. Udvekslingen er en del af Bycirklen-samarbejdet. Et samarbejde mellem de tre kommuner. Samarbejdet har til formål at styrke Bycirkel-området som et dynamisk erhvervs- og byudviklingsområde. Som led i det har Bycirklen indgået et samarbejde med Wuxi i Kina.