Borgerforslag arkiv
Herunder kan du finde de tidligere borgerforslag, der har været til afstemning.
Afsluttede Borgerforslag
-
Den grønne omstilling er godt på vej, men den skal have lidt ekstra hjælp på nogle fronter.
Der er fx. mangle på ladestander i Ballerup kommune, og det holder mange fra at købe en elbil. Mange af byens borgere bor i almen boligforening, og der er ikke mulighed for at få en offentlig ladestander op, da den koster op mod 20-30.000 kr.
Et beløb som boligselskaberne ikke vil bruge penge på.
Når du køber en elbil idag, for du en gratis ladestander med i handlen, men når du så bor i lejlighed ( almen bolig ) kan du ikke bruge denne gratis ladestander til noget, da man ikke kan installere den i er lejlighedskompleks.
Mit forslag går ud på at kommunen går mere aktivt ind i kampen, og støtter opsætning af de dyre ladestandere. Det kunne være et samarbejde mellem ladestander leverandør, boligselskab og kommune.
Der er sikkert os andre måder stykke et lign. forslag sammen på. Vi kan også kigge ind til vores naboer i KBH, som har sat et lign projekt igang i samarbejde med Clever.
Jo flere ladestander der står hvor borgerne bor, jo flere tør tage springet ud i en investering i elbil. Kunne være godt at se Ballerup Kommune være blandt de første og ta den næste skridt i grønne omstilling.
Forslaget er stillet af Kenneth Derderding
-
Forslaget er stillet af Pernille Reenberg og udløb den 27. juli 2020.
Oprettelse af en "Grøn guide" i Ballerup - f.eks. som den i Gladsaxe - https://ggglx.dk/ (Eksternt link)
-
Forslaget er stillet af Allan Kaltoft Pedersen og udløb den 4. august 2020. Forslaget er opnåede nok stemmer til at blive behandlet i Kommunalbestyreslen, som har oversendt det til behandling i Teknik- og Miljøudvalget.
Forslagets ordlyd:
Der forlyder der snart skal laves en lokalplan for Skovlunde center syd som der har været gjort for Skovlunde center nord.
I vinderen af arkitektkonkurrencen har det været illustreret at den nuværende store parkeringsplads der strækker fra kulturhuset til Ballerup Boulevard skulle omdannes til bygninger.Dette har den negative konsekvens at Skovlunde ikke længere vil have en cementeret plads til afholdelse af arrangementer som f.eks. Skovlunde byfest, der årligt holdes på den plads.
Derfor stilles dette forslag med henblik på man i den kommen lokalplan indtænker et torv i Skovlunde syd. En levende by har brug for et sted at kunne afholde disse fælles arrangementer, og et torv vil eller plads, vil være en æstetisk flot og tillokkende tilføjelse til den store nye byfornyelse Skovlunde i disse år oplever.
-
Forslaget er stillet af Lise Wenzel Andersen og udløb 10. september 2020.
I skriver på kommunens hjemmeside, at vi i kommunen har mange brændeovne, og at brændeovne forurener meget. Vi lever i en tid, hvor der er stort fokus på at nedbringe CO2 , jeg vil derfor foreslå, at man begrænser brugen af brændeovne i kommunen.
Jeg vil foreslå, at man starter med at forbyde at bruge brændeovne om natten. Vi kan ikke have vinduet åbnet om natten i vinterperioden, da brænderøgen vælter ind ad vinduet. Det må være en menneskeret at kunne få frisk luft ind ad vinduet.
Vi bor jo ikke i Ruhr-distriktet. -
Forslaget blev stillet af Renata Lohse og udløb 6. oktober 2020.
Søndergårds området og søerne er blevet meget flot og bliver flittig benyttet bl.a. til gåture omkring søerne.
Det ville være rigtig flot med 1 stort - eller 1 stort og 2 mindre - springvand i søerne.
Selvom det tilsyneladende ikke kan rense søerne og fremme iltning af søerne synes jeg alligevel at det ville være super med springvand.
-
Forslaget er stillet af Maria Lysholt Salge og udløb den 8. oktober 2020. Forslaget opnåede nok stemmer til behandling i Kommunalbestyrelsen, som har oversendt det til behandling i Børne- og Skoleudvalget.
Forslagets ordlyd:
Jeg ønsker der igen kommer tilskud til pasning af eget barn hjemme. Dette er et ønske fra flere forældre, og nytilkomne i kommunen, som ikke ønsker at få deres barn passet ude, imens de er små. Det vil også tage noget af det pres som de oplever i institutionerne. Der vil være flere hænder til de børn, som går i institutionerne. Der er flere kommuner som er begyndt at indføre tilskuddet igen, og det vil give os forældre en chance for, at vurdere hvilken start på livets, som vi mener er bedst, for vores barn.
-
Forslaget er stillet af Richard Studsgaard Larsen og udløb 30. december 2020.
I gennem ca 5 år har jeg fulgt mine børnebørn på vej til og fra børnehave, skole mv. og har derfor været cyklerne og gående trafikant på skolestierne omkring Måløv skole. Det går til tider meget hektisk til og et under ikke flere kommer til skade.
Mit forslag går på at træne samtlige trafikanter (også voksne) så når man selvstændigt er i den “store trafik” så ved man hvad man skal gøre. Det kræver i min optik, at man optegner en bedre opmærkning på stierne, så man ved hvor man skal holde tilbage og midterlinjer med dobbelt optrukket når der ikke må overhales, så man forbliver i sin højre side. På udsatte steder kunne opsættes færdselstavler i børnestørrelse efter behov.
Det fører for vidt at beskrive alle detaljer, men det handler om at tilvende børn (og voksne) en god sikkerhedskultur.
En anden baggrund for mit skriv er at jeg i mange år har arbejdet med trafiksikkerhed, undervisning og ledelse. Vi havde bla en sætning vi satte op for at understrege vigtigheden af sikkerhedsarbejde.Hvis du syntes sikkerhed er dyrt, så prøv en ulykke.
-
Forslaget blev stillet af Eva Kammer Andresen og udløb 21. august 2021.
Som borger i Ballerup, og som formand for Foreningen Jonstruplejrens Fremtid, fremsætter jeg hermed et borgerforslag om ikke at medtage de beskyttede arealer ved beregningen af bebyggelsesomfanget i Jonstruplejren.
Det forslås derfor, at bebyggelsesomfanget beregnes til max. 25 % af det område, der ifølge loven må bebygges. Det indebærer, at fredskov, moser, overdrev og arealer beskyttet af skovloven og naturbeskyttelsesloven m.v. ikke indgår i arealet, som bebyggelsesomfanget beregnes efter.
På den måde vil bebyggelsesomfanget være beregnet på samme måde, som i de tilstødende boligområder (reguleret i lokalplan 007 og lokalplan 81).
Begrundelse
Den nuværende formulering om bebyggelsesomfang i Kommuneplanen fra 2020, (delplan 1.B25) fører til en effektiv bebyggelsesprocent på over 50 % i områder, der er hjemmel til at bygge i!Det skyldes, at bebyggelsesomfanget pt. er beregnet med 25 % af hele området inkl. beskyttede arealer. Det til trods for, at området er kendetegnet ved, at en betydelig del ikke kan bebygges, fordi områderne bl.a. indeholder fredskov og § 3 beskyttede overdrev, moser og søer med beskyttede dyr og planter.
Følger man nuværende kommuneplan, gives der adgang til medregne arealerne af de beskyttede områder. Det åbner mulighed for at bygge et meget stort antal boliger. Derved vil antallet af beboere stige ganske betragteligt.
Det vil medføre:
- Ødelæggelse og nedslidning af den eksisterende natur i Jonstruplejren og i omkringliggende områder, herunder et Natura2000-område.
- Med en effektiv bebyggelsesprocent på over 50%, ændrer Jonstruplejre karakter og vil fremstå som en tætpakket, selvstændig bydel, som ikke passer ind i de omkringliggende boligområder og skoven.
- Yderligere trafikale problemer på de trafikbærende veje, først og fremmest Jonstrupvej og Måløvgårdsvej, fordi et stort antal biler skal til og fra området.
- Øget pres på institutioner, skoler og fritidstilbud.
-
Mere lys i Skovlunde Bypark - opnåede 23 stemmer
Forslaget blev stillet af Michala Jørgensen og udløb 22. marts 2022.
Mit forslag lyder på noget mere lys i Skovlunde bypark.
Når man går fra børnehuset Ellekilde og igennem parken for at komme til skolen, så er der intet lys på den strækning midt igennem parken - først når man når ned til legepladsen, hvilket er ret utrygt at gå der om vinteren i total mørke.
-
Forslaget blev stillet af Christina Høiberg og udløb 13. april 2022.
Forslagets ordlyd var:
Jeg vil gerne forslå at der langs vejen "gennem" Magleparken, bliver lavet et eller to fodgænger felte og samtidig bliver sat maks hastighedsskilt op, da folk brager igennem gaden med 80+km i timen.
Der er mange der bruger bussen og skal over vejen og det er bare et spørgsmål om tid, før en billist med al for høj fart får kørt et andet menneske ned- og tænk hvis det var et barn?
-
Forslaget blev stillet af Tatiana Gonzalez Stilou og udløb den 13. april 2022.
Forslaget lyder:
I et forsøg på at sætte en stopper for tyveri af låste cykler parkeret ved S-tog stationer foreslår jeg at man tester disse særlige cykelstativer på Skovlunde station. Stativerne er implementeret af Furesø kommune. Det er virksomheden Bikeep, der står bag opfindelsen af stativerne.
TV2 Lorry har skrevet en artikel omkring stativerne, som du kan læse her -
Forslaget blev stillet af Jacob Holt og udløb den 10. maj 2022.
Vil gerne stille et forslag om begrænsning af hastighed på små lukkede veje i Skovlunde.
Vi bor på Humlevang (en sidevej til Åbyvej) hvilket er en blind vej. Nuværende hastighedsbegrænsning er 40 kmt.
Rigtig mange kører for stærkt og virker fuldstændig ligeglade med, at der er børn som kører til og fra skole eller institutioner på cykel. Det skaber en enorm utryghed.Kunne godt tænke mig en begrænsning på max 30 kmt eller gerne mindre.
-
Forslaget er stillet af Lars Vistrup Skov og er tilgængeligt til den 13. december 2022.
Jeg ønsker at fremlægge et alternativ til projektet Kildedal By for at give et af vores sidste naturområder fri til naturen. Specifikt kunne jeg godt tænke mig at kommunens tidligere opdyrkede areal (10 ha) nordvest for kildedal station (matrikel 3f og 4t) fik en hjælpende hånd til at gå fra næringsrig mark til næringsfattig helårsgræsset overdrev der med tiden kan opnå beskyttelse efter Naturbeskyttelsesloven på linje med andre arealer i Kildedal-området.
I den nordøstlige del af arealet eksisterer i dag en lavning der drænes fra vand for at undgå at en tidligere sø/mose genopstår. Det ville
være nærliggende at genoprette dette naturlige vandhul. For at understøtte de totalfredede flagermus i området forestiller jeg mig at man lader skel mod nord og øst ud mod vejarealerne springe i skov med tidlige blomstrende træer, fx kirsebær, mirabelle og pil. Ved at danne øer af tæt beplantning bestående af fx slåen, hyld, hassel, ene og brombær på arealet vil der opstå områder med læ og vil samtidig efterlade føde fra sensommeren og frem til foråret.Jeg forestiller mig at arealet gøres tilgængeligt for borgerne. Ved at indhegne området og udsætte helårsgræssende galloway kvæg men samtidig sørge for “sikre” tværgående stier kan borgerne færdes i området både indenfor og udenfor folden. For at undgå at indhegne området i flere folde, foreslås træbroer som borgerne kan benytte som udkigsposter og overgange ved de områder hvor det er nødvendigt at etablere permanente korridorer under de “sikre” stier. Jeg forestiller mig at der etableres en sydvendt vold for at tiltrække firben m.v. der pt. tiltrækkes at skråningen omkring banelegemet.
Jeg håber at dette vil give mulighed for flere lavninger der naturligt vil
omdannes til mose/sø. Jeg forestiller mig at der udlægges huledannende bunker af marksten og at der med tiden opbygges en høj koncentration af dødt ved (dødt træ) i området. For at gøre opmærksom på det nye naturområde forestiller jeg mig at man, helt ude ved Ballerup Byvej, får lavet en træskulptur af en spidssnudet frø i stil med Thomas Dambos store trolde af genbrugstræ. Spidssnudet frø findes i vådområderne lige nord for arealet og da det er en fredet art som Ballerup kommune er udpeget til at passe på ville det give god mening benytte dette som vartegn for området. -
Der er kun et stykke tilbage af Hold-an Vej der fortsat er to-sporet.
Det er lige der, hvor der ud til vejen ligger en danseskole, stenhandler og
smørrebrød. Der er mange som parkerer på de små veje rundt om og går til
stationen.Det giver ikke mening alle andre veje man kommer fra har et spor.
Baltorpvej, Hold-an Vej, og Ballerup Boulevard mv. Der bor mange familier og
fordi der er to spor, virker det til, at folk lige vil køre lidt hurtigere for at overhæle. -
Forslaget blev oprettet den 13. december 2023 og det var muligt at stemme på det til mandag den 18. marts 2024.
Forslaget opnåede 2 stemmer.
Hver morgen er der alvorligt mangel på parkeringspladser ved institutionen Ellekilde på Bybjergvej i Skovlunde, hvilket resulterer i mange ulovligt parkerede biler.
Jeg har personligt prøvet af flere omgange at blive frihedsberøvet, når jeg har fundet en lovlig parkering, fordi andre holder lige bagved min bil, så jeg ikke kan komme ud. Derfor har jeg også rettet henvendelse til Vestegnens politi.
Dertil er der mange farlige hændelser, da de ulovligt parkerede biler ikke agerer efter færdselsloven og kommer kørende ud fra utilregnelige vinkler.
Derfor foreslår jeg 3 timers parkering på parkeringspladsen ved Ellekilde med særlige licenser til ansatte i børnehaven og på plejehjemmet Rosenlund således, at de har mulighed for at parkere i forbindelse med deres arbejde. Dertil vil jeg anbefale, at der i ny og næ er parkeringsvagter på stedet.
Forslaget er stillet af Tom Bjørnsholt.