Sammendrag
Tredje budgetopfølgning for 2022 på driftsbudgettet for Børne- og Skoleudvalget forelægges til godkendelse. Budgetopfølgningen vil indgå som en del af Ballerup Kommunes samlede budgetopfølgning, der forelægges for Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen.
Udvalgets samlede bevillingsrammer forøges med 2,8 mio. kr. i forhold til det korrigerede budget for 2022 jf. tabel 1 (kolonne 3).
Efter de foreslåede budgetændringer forventes der et merforbrug med udgangen af 2022 på 19,2 mio. kr. på udvalgets bevillingsrammer jf. tabel 1 (kolonne 6).
Administrationen gør opmærksom på, at der er særlige budgetmæssige risici på en af udvalgets bevillingsrammer:
- 30.46 Forebyggelse/anbringelse af børn og unge uden for hjemmet
Udgifter til energi
I forventet forbrug er indregnet forventede merudgifter til el og varme/energi på 0,3 mio. kr. i forhold til 2021. Beløbet er opgjort ultimo september 2022.
Det bemærkes, at talgrundlaget for tredje budgetopfølgning er forventet forbrug opgjort pr. september 2022.
Baggrund
I henhold til Tidsplan for budgetlægningen 2023, budgetopfølgningerne 2022 og regnskabsaflæggelsen 2021 skal de enkelte fagudvalg behandle opfølgning på budget 2022 tre gange årligt.
Udvalgets bevillingsrammer på driftsområdet
- 30.30 Folkeskolen
- 30.31 Tandpleje
- 30.34 Ballerup Fritidsordning (BFO)
- 30.36 Tilbud til børn og unge med særlige behov
- 30.46 Forebyggelse/anbringelse af børn og unge uden for hjemmet
- 30.50 Dagtilbud til 0- til 5-årige
Sagsfremstilling
Børne- og Skoleudvalgets budget forøges med samlet 2,8 mio. kr. i forhold til det korrigerede budget for 2022 jf. tabel 1 (kolonne 3).
Efter de foreslåede budgetændringer forventes der et merforbrug med udgangen af 2022 på 19,2 mio. kr. på udvalgets bevillingsrammer jf. tabel 1 (kolonne 6).
Tabel 1. Resultat af tredje budgetopfølgning på driftsbudgettet for Børne- og Skoleudvalget
(1.000 kr.) |
Oprindeligt
budget
2022 |
Korrigeret
budget pr.
29/8-22
inkl.
overførsler |
Ændringer
ved tredje
budget-
opfølgning
2022 |
Forslag
til nyt
budget pr.
29/11-22
inkl.
overførsler |
Forventet
forbrug
pr.
31/12-22 |
*)
Afvigelse |
|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5) |
(6)=
(5)-(4) |
I alt |
1.143.511 |
1.057.089 |
2.771 |
1.059.860 |
1.079.071 |
19.211 |
- Heraf inden
for service-
rammen |
1.149.454 |
1.066.898 |
2.771 |
1.069.669 |
1.092.978 |
23.310 |
- Heraf uden
for service-
rammen |
-5.943 |
-9.809 |
0 |
-9.809 |
-13.907 |
-4.098 |
som fordeler sig
således: |
|
|
|
|
|
|
30.30
Folkeskolen |
435.029 |
409.495 |
-582 |
408.913 |
411.555 |
2.442 |
- Heraf inden
for service-
rammen |
435.029 |
409.495 |
-582 |
408.913 |
411.355 |
2.442 |
- Heraf uden
for service-
rammen |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
30.31
Tandpleje |
23.172 |
22.508 |
512 |
23.020 |
23.100 |
80 |
- Heraf inden
for service-
rammen |
23.172 |
22.508 |
512 |
23.020 |
23.100 |
80 |
- Heraf uden
for service-
rammen |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
30.34
Ballerup
Fritidsordning
(BFO) |
58.003 |
46.858 |
2.909 |
49.767 |
48.507 |
-1.260 |
- Heraf inden
for service-
rammen |
58.003 |
46.858 |
2.909 |
49.767 |
48.507 |
-1.260 |
- Heraf uden
for service-
rammen |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
30.36
Tilbud til børn
og unge med
særlige behov |
128.972 |
115.105 |
339 |
115.444 |
113.645 |
-1.799 |
- Heraf inden
for service-
rammen |
128.972 |
115.105 |
339 |
115.444 |
113.645 |
-1.799 |
- Heraf uden
for service-
rammen |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
30.46
Forebyggelse/
anbringelse af
børn og unge
uden for
hjemmet |
205.769 |
205.406 |
-665 |
204.741 |
227.258 |
22.517 |
- Heraf inden
for service-
rammen |
211.712 |
215.215 |
-665 |
214.550 |
241.165 |
26.615 |
- Heraf uden
for service-
rammen |
-5.943 |
-9.809 |
0 |
-9.809 |
-13.907 |
-4.098 |
30.50
Dagtilbud til
0- til 5-årige |
292.565 |
257.716 |
258 |
257.974 |
255.206 |
-2.768 |
- Heraf inden
for service-
rammen |
292.565 |
257.716 |
258 |
257.974 |
255.206 |
-2.768 |
- Heraf uden
for service-
rammen |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
*) + = merudgifter eller mindreindtægter
- = mindreudgifter eller merindtægter
Opsummering af faktiske ændringer ved tredje budgetopfølgning
Tabel 2. Ændringer (samlet i hovedpunkter) for 2022 ved tredje budgetopfølgning på Børne- og Skoleudvalgets bevillingsrammer på driftsområdet.
(1.000. kr.) |
Budget-
omplacering |
Tillægs-
bevillinger |
I alt |
1. Boligsocialpulje flyttes til Center for Børne- og
Ungerådgivning (30.46) |
343 |
0 |
343 |
2. Budgetfejl (30.34) |
0 |
2.500 |
2.500 |
3. Stigende energipriser (30.36) |
0 |
339 |
339 |
4. DUT - Det Udvidede Totalbalanceprincip (flere rammer) |
0 |
-411 |
-411 |
I alt |
343 |
2.428 |
2.771 |
*) Forklaring til DUT - Statens kompensation til kommunerne i forbindelse med lovændringer.
Note: Tabel 2 er en manuel opsummering af ændringer ved tredje budgetopfølgning på Børne- og Skoleudvalgets område.
Uddybning af ændringerne i tabel 2
Ad. 1. Boligsocialpulje flyttes til Center for Børne- og Ungerådgivning
Restbudget fra Boligsocialpulje flyttes til 30.46 Forebyggelse/anbringelse af børn og unge uden for hjemmet.
Ad. 2. Budgetfejl
Budgetfejl på ramme 30.34 Ballerup Fritidsordning (BFO) udlignes i indeværende budgetopfølgning.
Ad. 3. Stigende energipriser
På grund af de stigende energipriser forventes et merforbrug på 0,3 mio. kr. vedrørende Maglemosen og Kasperskolen.
Ad. 4. DUT - Det Udvidede Totalbalanceprincip
DUT-kompensation i indeværende år.
Konsekvens for budgetårene 2023-2026
For budgetårene 2023-2026 er der ingen konsekvenser af tredje budgetopfølgning.
Påvirkning af servicerammen i 2022
På Børne- og Skoleudvalgets område forøges budgettet inden for servicerammen med 2,8 mio. kr. Heraf udgør omplaceringer 0,3 mio. kr. Det betyder, at serviceudgifterne hos andre udvalg mindskes med dette beløb. Budgettet uden for servicerammen påvirkes ikke.
Udfordringer inden for servicerammen ved tredje budgetopfølgning 2022
30.46 Forebyggelse/anbringelse af børn og unge uden for hjemmet
Der er igangsat en handleplan for Center for Børne- og Ungerådgivning, som skal skabe en tydelig og stabil ramme om medarbejdernes faglige arbejde med borgeren. En ramme, der sikrer sammenhæng mellem faglige valg af indsatser, effekter for borgerne og økonomien. Handleplanen skal bidrage til målet om budgetoverholdelse på de specialiserede områder. Handleplanen har i 2022 indhentet mellem 3 og 4 mio. kr., og forventningen til resten af året er, at der kan hentes yderligere 2 mio. kr. Dermed forventes handleplanen nu at hente mellem 5 og 6 mio. kr. i 2022 mod de forudsatte 8 mio. kr. Det understreges, at ambitionen for handleplanen fortsat er det fulde beløb i 2023 og frem. Ovenstående er udtryk for, at fuld effekt i indeværende år ikke vurderes realistisk.
Der henvises til bilagsnotatet for yderligere uddybning.
30.36 Tilbud til børn og unge med særlige behov
Der forventes et samlet mindreforbrug på rammen for tilbud til børn og unge med særlige behov. Mindreforbruget opsummerer mer- og mindreforbrug på de underliggende poster. Det bemærkes, at skoler med interne specialtilbud/gruppeordninger er udfordret på budgetoverholdelsen. Der er iværksæt handleplaner, der skal sikre, at der er ledelsesmæssig opmærksomhed på prioriteringer samt at finde modgående besparelser.
30.30 Folkeskoler
Der er samlet på rammen et forventet merforbrug på knap 2,5 mio. kr. Merforbruget dækker også her over mer-og mindreforbrug på de underliggende poster. Skolernes merforbrug skyldes bl.a. uforudsete udgifter, herunder nye regler for afregning af feriepenge samt øgede udgifter til finansiering af visitation til specialtilbud. Enkelte skoler forventes at komme ud af 2022 med merforbrug på 2-3 mio. kr. Der foreligger godkendte handleplaner fra skolens ledelse. Disse følges tæt med henblik på, at budgettet bringes i balance i 2023.
Udfordringer uden for servicerammen ved tredje budgetopfølgning 2022
Der er ingen udfordringer.