Sammendrag
Digitaliserings- og Teknologiudvalget skal drøfte anbefalinger til den videre behandling af ønske fra Baltorpskolen om nedlukning af udvalgte sider på skolens Chromebooks. Det er tekniske muligt, men administrationen anbefaler ikke at lukke ned for udvalgte sider.
Baggrund
Baltorpskolens skolebestyrelse har udarbejdet et brev til Kommunalbestyrelsen, som fremlægges som Bilag 1, hvor de grundet deres beslutning om at implementere en mobilfri politik på skolen også ønsker at begrænse adgangen til sociale medier, spil, shopping og streaming på elevernes Chromebook i skoletiden.
Sagsfremstilling
Baltorpskolens begrundelse for at lukke for adgangen til udvalgte steder på nettet, er, at de ønsker at skærpe eleverne for den forstyrrelse, som nogle tjenester er programmeret til at udsende, for at fastholde brugernes interesse (fx notifikationer). Dette er ødelæggende både for elevernes koncentration og kan bidrage til at forstyrre elevernes mulighed for at socialisere med hinanden.
Administrationen anerkender problematikken og deler bekymringen med, at unødvendige programmer, som kører i baggrunden, kan være forstyrrende og at det kan være ødelæggende for det sociale liv i klassen. Derfor er det også vigtigt, at skolen og klassens voksne er tydelige om den del af klasserumsledelsens, som tydeliggøre de forventninger, der er til elevens brug af digitale medier samt at alle overholder og efterlever disse aftaler.
På baggrund af ovenstående bekymring anbefaler administrationen ikke, at der lukkes for tilgangen til udvalgte steder på nettet.
Dette begrundes primært i at folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Det betyder, at folkeskolen skal uddanne eleverne til at skabe vigtige demokratiske værdier som ytringsfrihed, respekt for andres rettigheder og ansvarlig deltagelse i samfundet og også det digitale samfund. Det indebærer bl.a. at give eleverne mulighed for at forstå og øve sig i brugen af sociale medier og i øvrigt et åbent og frit tilgængeligt internet som en del af deres demokratiske dannelse.
Udover ovenstående argumentation som er knyttet til folkeskolelovens §1 stk 1,2 og 3 medfører det også andre sekundære konsekvenser, hvis der lukkes for adgangen til udvalgte sider på nettet. Nogle af disse er fremført nedenfor.
Begrænsning på nettet generelt
At lukke for sociale medier, streaming, shopping og spil, som det fremstilles i brevet, kan opfattes som en begrænsning af elevernes rettigheder og adgang til information. Dette kan udfordre principperne om at skabe et inkluderende og demokratisk læringsmiljø.
Derfor bør lukning af en tjeneste beskrives med en begrundelse for hvorfor det er nødvendigt, samt hvorfor det ikke har indflydelse på formålet med folkeskolen.
Det kalder på en liste (white-/blackliste), hvor det fremgår, hvilke tjenester der er tilgængelige og hvilke der ikke er. Vedligeholdelsen af en sådan liste vil være ressourcekrævende at administrere og samtidig uhensigtsmæssig, idet den fjerner en mulighed for at eleverne udvikler kompetencer i en kildekritisk vurdering af internetindhold og forståelse for afsenderforhold og genrer, samt målrettet og kritisk informationssøgning.
Teknisk argumentation
Teknisk kan sider lukkes via Google Workspace administrationsværktøj. Hvis dette er tilfældet, vil eleverne med deres skoleprofil ikke kunne tilgå siderne, hverken i eller uden for skoletid.
Hvis blokeringen sættes på kommunens netværk, vil den kun gælde på skolen. Dette kan dog nemt omgås eksempelvis ved, at eleverne logger på deres telefon og bruger deres eget mobil-netværk.
Listen af sider, der fx tilbyder spil online er lang. Typisk kan en side tilgås på flere domæner (se bilag 3), hvilket komplicerer administrationen yderligere.
Pædagogiske konsekvenser
Skoler kan udnytte sociale medier som et værdifuldt værktøj til at undervise eleverne om ytringsfrihed og uddanne eleverne i ansvarlig brug af ytringsfrihed og respekt for andres rettigheder. Sociale medier kan være en udfordring, men det kan også være vejen til seriøs viden og fora, hvor brugerne har en specialviden for et snævert område.
Yderligere deltagelse på mødet
På Digitaliserings- og Teknologiudvalgets møde deltager repræsentant for Baltorpens skolebestyrelse, Julijana Nechevska i de første 15 minutter af behandlingen af sagen.