Sammendrag
Der gives en orientering om mulighed for en revideret tilgang til bredbåndsprojektet, end det der er tidligere besluttet.
Nedgravning af fiber og samgravning med andre entreprenører har betydet, at udgifterne til udbredelse af bredbånd forventes at kunne reduceres, såfremt Ballerup Kommune kun lægger tomrør ned, når andre entreprenører graver, eller når der graves til fiberprojektet, fremfor selv at stå for en del af gravningerne.
Den reviderede tilgang kan udføres for 1 mio. kr. i årligt budget mod det nuværende budget på 2,18 mio. kr. årligt. Alternativet til denne model er nedlukning af det borger- og virksomhedsrettede bredbåndsprojekt og alene fokusere på fiberprojektet, som omhandler sikring af den kommunale it-infrastruktur.
Baggrund
Ballerup Kommune har i juni 2016 besluttet at igangsætte projekt bedre bredbånd til borgere og virksomheder. Dengang var beslutningen, at kommunen skulle have en aktivistisk tilgang til udbredelsen af fiberbaseret bredbånd til borgere og virksomheder.
Der blev i budget 2018 afsat 2,18 mio. kr. pr. år i 2018, 2019, 2020 og 2021 til bredbåndsprojektet. Se bilag med kort, hvor det fremgår, hvor der allerede er etableret tomrør til bredbånd i Ballerup Kommune.
I 2017 har Ballerup Kommune ligeledes igangsat projekt for nedgravning af fiber til kommunens lokationer. Dette kaldes fiberprojektet.
På alle Ballerup Kommunes lokationer er der øgede krav for båndbredde. Det gælder skoler, plejecentre, institutioner mv. Nogle af disse krav er bl.a. nye fælleskommunale tiltag som bl.a. plejecentrenes Fællessprog III (Nexus) og skolernes nye digitale platform, AULA mv. Fiberprojektet sikrer, at Ballerup Kommune etablerer sit eget fibernet til kommunens lokaliteter frem for at opgradere det nuværende lejede netværk. Ejerscenariet er den fleksible og økonomiske løsning, der løbende kan tilpasses behovet for båndbredde. Samtidig vil ejerscenariet betyde, at fremtidige opgraderinger i båndbredde kan udføres til væsentligt færre omkostninger end ved lejescenariet.
Bredbåndsprojektet skal sikre, at nuværende og kommende borgere og virksomheder i hele Ballerup Kommune samt administrationen i Ballerup Kommune har adgang til en veludbygget og tidssvarende digital infrastruktur. Denne infrastruktur skal understøtte, at kommunens virksomheder sikres de bedste digitale vækstmuligheder. Ligeledes skal borgere i kommunen sikres hurtige og tidssvarende bredbåndsforbindelser af høj kvalitet.
Med bredbåndsprojektet sikres det, at der ved samgravning nedgraves tomrør i Ballerup Kommune. Disse tomrør kan udbydere af bredbånd i samarbejde med grundejer- og beboerforeninger m.m. udnytte for at sikre tidsvarende bredbåndsforbindelser til borgere og virksomheder.
Sagsfremstilling
Fiberprojektet har bevirket, at forudsætningerne for bredbåndsprojektet har ændret sig, idet bredbåndsprojektet via fiberprojektet får mulighed for at nedlægge tomrør til en række områder i kommunen til reducerede omkostninger.
Erfaringsmæssigt viser det sig, at et givent område i Ballerup Kommune typisk bliver opgravet indenfor 5-6 år i forbindelse med andre gravearbejder. Det betyder, at bredbåndsprojektet kan være aktivt i et område indenfor en sådan periode, uden at det er bredbåndsprojektet, der initierer gravninger. Det er ikke muligt på nuværende tidspunkt at afdække det fulde billede af, hvor der graves i kommunen over de næste tre år, derfor er det heller ikke muligt at fastslå, om bredbånd når ud til alle dele af kommunen indenfor denne tidsramme.
Det kan således forventes, at det bliver muligt at gennemføre bredbåndsprojektet for færre omkostninger. Hvis denne ændring besluttes, vil bredbåndsprojektet fokusere på sin udbredelse i forbindelse med at Novafos, Radius og lignende eksterne aktører graver i Ballerup Kommune. Dette selvfølgeligt koblet med den øvrige udbredelse sammen med kommunens fiberprojekt.
Det betyder, at bredbåndsprojektet kan beskære sit ressourcetræk til egne gravninger og kun omfatte følgende opgaver til 1 mio. kr. årligt:
- Kommunikation 50.000 kr.
- Materialer 100.000 kr.
- Omkostninger til samgravning med eksterne 400.000 kr.
- Projektledelse 450.000 kr. (er indeholdt i driften til og med 2021).