Sammendrag
Handicaprådet har haft et ønske om at få mulighed for at indmelde forhold vedrørende tilgængelighed som en separat kategori i BorgerTip appen.
Baggrund
BorgerTip anvendes til borgernes indberetninger af problemer, fejl og mangler ved Ballerup Kommunes ejendomme, veje, arealer m.m. Ved en indberetning skal borgeren indmelde placering/adresse, foretage en kategorisering og beskrivelse af problemet. Dette ligger til grund for en automatisk visitation af sagerne til de enheder, der skal svare borgerne og løse de pågældende problemer, der er indmeldt.
Sagsfremstilling
Der findes i BorgerTip ikke en separat kategori for indmeldinger af tilgængelighed, som i givet fald kunne bruges fx ved indmelding af manglende adgang for kørestolsbrugere ved en offentlig bygning.
Indmeldinger af problemer vedrørende tilgængelighed er derimod tænkt, som en mulighed for alle kategorier og emner. Det kunne være i kategorierne kommunale ejendomme, veje og stier, grønne områder, vinter mv.
Ved at borgeren kan vælge kategori og element fra en foruddefineret valgliste, kan visitationen af sagerne ske automatisk og derved langt hurtigere, end hvis en borger skal skrive en længere tekst, der indeholder netop disse søgeord, fx
Kategori = kommunale ejendomme
Element = belægning.
Det er tiltænkt, at man, efter valg af kategorier og elementer, kan lade beskrivelsen indeholde problemstillinger, der adresserer fx. manglende tilgængelighed eller andet.
Ved indmeldinger via BorgerTip kan der opgives navn, tlf.nr., mailadresse mm. Det er dog muligt at melde problemer ind uden at opgive disse oplysninger. Der lægges i løsningen ikke op til, at man indtaster følsomme personoplysninger. Registrering af problemer omkring tilgængelighed kan indmeldes af alle, også borgere uden handicap.
Det er derfor vurderingen, at BorgerTip i dag allerede kan anvendes til borgernes indmelding af problemer vedrørende tilgængelighed.