Sammendrag
Med sagen forelægges udvalget orientering om organisering af nytteindsatsen i Ballerup Kommune.
Baggrund
Nytteindsats er et redskab i beskæftigelsesindsatsen hjemlet i Lov om Aktiv Beskæftigelse kapitel 13, og som anvendes med det formål, at borgeren skal arbejde for sin ydelse ved at udføre en samfundsnyttig opgave. Nytteindsats består af udførelse af samfundsnyttige opgaver hos offentlige arbejdsgivere. Det overordnede formål med nytteindsatsen er at motivere ledige til at få et job. Indholdet af opgaverne skal ligge ud over det normerede niveau for opgaveløsningen hos de pågældende offentlige arbejdsgivere.
Nytteindsats følger reglerne for virksomhedspraktik, men har et andet formål og en bestemt målgruppe. Hvor formålet med virksomhedspraktik er at opkvalificere og forbedre den lediges muligheder for ordinært job eller at afklare beskæftigelsesmål, skal nytteindsats holde den ledige aktiv, indtil personen kan starte i job eller uddannelse. Nytteindsatsen kan maksimalt vare 13 uger. Nytteindsatsen er, som de øvrige virksomhedsrettede tilbud, omfattet af forskellige krav til indsatsen, der skal imødegå fortrængning af ordinære job, ulovlig statsstøtte og konkurrenceforvridning mv.
Målgruppen for nytteindsats i Ballerup Kommune omfatter på nuværende tidspunkt primært ungegruppen samt jobparate kontanthjælpsmodtagere, men med lovændring fra 2025 vil nytteindsatsen blive bredt ud til at omfatte flere målgrupper, herunder borgere med indvandrer- og flygtningebaggrund. Folketingets nye aftale om arbejdspligt betyder konkret, at der fra 1. januar 2025 indføres arbejdspligt for alle borgere i kontanthjælpssystemet, som ikke opfylder et opholdskrav og et beskæftigelseskrav. Indsatsen i arbejdspligten kan bestå af forskellige beskæftigelsesrettede indsatser, men vil primært bestå af nytteindsats.
Sagsfremstilling
Center for Arbejdsmarked har en velafprøvet model for nytteindsatsen, der siden 2015 har visiteret borgere til nyttejob i "Servicekorpset”, som er forankret i Tilbudsservice på Lindbjergvej 80.
Modellen har krævet årlig dispensation fra de faglige organisationer og Det Regionale Arbejdsmarkedsråd (RAR). Dispensation og evaluering af nytteindsatsen, herunder også data på indsatsens effekt, har løbende været forelagt de politiske udvalg til orientering.
Nytteindsatsen i Tilbudsservice på Lindbjergvej har en høj jobeffekt og ses i den nuværende form som et meningsfyldt tilbud til borgere i målgruppen. Hertil kommer, at nytteindsatsen foregår under ledelse af en holdleder samt tre virksomhedskonsulenter, der hjælper borgerne med jobsøgning og individuel rådgivning og vejledning til at komme i job eller uddannelse. Denne konstellation er i tråd med STARs nye anbefalinger til nytteindsatsen, hvor STAR anbefaler kommunerne at tilrettelægge nytteindsatsen, så indsatsen kan bruges som led i afklaring til en videre vej til job/uddannelse (se link: https://rar-bm.dk/rar-hovedstaden/beskaeftigelsespolitik/nytteindsats/strategi-for-nytteindsats/)
Center for Arbejdsmarkedets tilrettelæggelse af nytteindsatsen flugter desuden med Ankestyrelsens praksisundersøgelse af kommunernes erfaringer med nytteindsatsordningen, som udkom i december 2023. Det gælder både i forhold til målgrupper og opgaver, men også i forhold til erfaringen med at kombinere nytteindsatsen med vejledning på job- og uddannelsessøgning.
Undersøgelsen konkluderer desuden, at kommunerne ofte finder det vanskeligt at udvide nytteindsatsens opgaver til andre fagområder, da indsatsen ofte bærer præg af at være fysisk krævende opgaver. At opgaverne i høj grad kræver kompetencer i form af fysisk formåen medfører nogle begrænsninger i forhold til målgruppen for nytteindsats.
Derfor er det udpræget ønske, både for Ballerup Kommune, men også de faglige organisationer, at opgaverne i nytteindsatsen bliver udvidet til andre fagområder. Det kan imidlertid være vanskeligt at udvide opgaverne til flere fagområder på grund af reglerne om konkurrenceforvridning, men Center for Arbejdsmarked og de faglige organisationer agter fremover at udvide indsatsen med opgaver, som fx omfatter lettere administrative opgaver (se link: https://ast.dk/publikationer/kommuner-og-borgeres-erfaring-med-nytteindsats )
Center for Arbejdsmarked har med de faglige organisationer (primært 3F, FOA, HK) været i tæt dialog om, hvordan nytteindsatsen i Ballerup Kommune fremover kan tilrettelægges for at fastholde de gode effekter, vi ser på nytteindsatsen i kommunen, samtidig med, at vi imødekommer ny aftale om arbejdspligt. En formel aftale er undervejs og mangler kun de sidste detaljer.
Center for Arbejdsmarked og de faglige organisationer ønsker en primær model, hvor der er fokus på nytteindsats ved projekthold konkret lokaliseret på Lindbjergvej. Der har tidligere været fokus på at sende borgere i nytteindsats videre fra Servicekorpset på Lindbjergvej og ud på kommunens arbejdspladser, som f.eks. børnehaver eller plejehjem. Det er den praksis, som kaldes for nytteindsats ved enkeltpladser. Konkret har nytteindsats ved enkeltpladser dog ikke været benyttet ret aktivt.
Indholdet i nytteindsatsen ved projekthold skal, ligesom ved enkeltpladser, være nyttigt, ikke substituere det ordinære arbejdsmarked eller være konkurrenceforvridende.
Center for Arbejdsmarked og de faglige organisationer ønsker således at fastholde og forankre nytteindsatsen i Servicekorpset på Lindbjergvej. Det sker ud fra et udbredt ønske om at anvende de lokaler og områder, som Lindbjergvej 80 tilbyder, og som understøtter nytteindsatsen bedst muligt, ligesom det også vil give optimale mulighed for at imødekomme krav om flere målgrupper i nytteindsatsen.
Den nye model med nytteindsats ved projekthold sker ud fra faste kriterier, som sikrer, at krav vedrørende arbejdsmiljø, konkurrenceregler, inddragelse af faglige repræsentanter m.v. er overholdt.
Nytteindsatsen på Lindbjergvej 80 ved projekthold vil således komme til at omhandle primært naturpleje, forbedring af rekreative områder, oprydning i kommunens kælderrum, lettere administrative opgaver, og hvor, ifølge arbejdsmiljølovgivningen, de nødvendige redskaber og faciliteter stilles til rådighed.