Sammendrag
I denne sag skal der tages stilling til overførsel af driftsmidler fra regnskab 2022 til budget 2023 med henblik på behandling i Kommunalbestyrelsen.
Det anbefales, at der overføres et merforbrug på 3,9 mio. kr. til budget 2023 som en konsekvens af regnskabssagen 2022, der fremlægges samtidig med overførselssagen. Resultatet af overførselssagen er indarbejdet i første budgetopfølgning.
Baggrund
I Ballerup Kommune er der mulighed for at overføre midler fra et budgetår til et andet. De gældende regler er beskrevet i Økonomiregulativet.
Overførslerne består dels af almindelige overførsler af mer-/mindreforbrug og dels udskudte leverancer, jf. beskrivelse i bilag A.
Sagsfremstilling
Administrationen har opgjort regnskabet for 2022 og har i den forbindelse beregnet overførslerne fra 2022 til 2023.
Det samlede regnskabsresultat
Tabel 1 viser, at kommunen i regnskab 2022 havde et samlet mindreforbrug på 70,5 mio. kr. Heraf indgår de 28,5 mio. kr. inden for servicerammen i den videre beregning af overførslerne.
Tabel 1. Regnskabsresultat for Ballerup Kommune i 2022 - inden for/uden for servicerammen
(mio. kr.) |
Inden for
servicerammen |
Uden for
servicerammen |
I alt |
Drift |
28,5 |
42,0 |
70,5 |
I bilag A vises fordelingen af de 28,5 mio. kr. inden for servicerammen og beregningen af overførslerne for de forskellige enheder.
De centrale enheder (rådhuset) havde i 2022 et mindreforbrug på 40,3 mio. kr., mens de decentrale enheder havde et merforbrug på 11,8 mio. kr. Dette fremgår af bilag B og tabel 1 i bilag A.
Centrale enheder
De centrale enheder, der kan få overført 2 pct. af deres personalebudget, havde i 2022 et mindreforbrug på 40,3 mio. kr. i alt.
Ud af denne afvigelse, vedrører de 16 mio. kr. personalebudgettet, men på grund af overførselsgrænsen på 2 pct. er det kun de 6,7 mio. kr., der overføres.
Decentrale enheder
De decentrale enheder, der kan få overført 3 pct. af hele deres budget, havde i 2022 et samlet merforbrug på 11,8 mio. kr. Dette kan opdeles i enheder med mindreforbrug og enheder med merforbrug.
Enheder med overskud/mindreforbrug:
En række decentrale enheder havde i 2022 et mindreforbrug på 16,5 mio. kr., hvoraf 14,2 mio. kr. overføres og de resterende 2,3 mio. kr. lægges i kommunekassen på grund af 3 pct.-reglen.
Enheder med underskud/merforbrug:
Andre decentrale enheder havde et merforbrug på 28,1 mio. kr., hvoraf hele beløbet overføres.
Samlet set overføres der på denne måde et merforbrug på 13,9 mio. kr. til de decentrale enheder.
Udskudte leverancer
De centrale enheder/decentrale institutioner har indmeldt ønsker om overførsel af uforbrugte driftsbudgetter i forbindelse med udskudte leverancer for i alt 3,3 mio. kr. De ansøgte udskudte leverancer er specificeret i tabel 7 i bilag A.
Hovedparten af overførslerne kan relateres til politisk vedtagne projekter/puljer, besluttet af Kommunalbestyrelsen, som fx Eventpuljen og Boligsocial pulje. Det svarer til 2,9 mio. kr. Derudover er der udskudte leverancer for 0,4 mio. kr., som vedrører allerede indgåede aftaler/kontrakter med eksterne leverandører eller andre myndigheder.
Det samlede resultat
Samlet set bliver der ud af et mindreforbrug på 28,5 mio. kr. overført et samlet merforbrug på 3,9 mio. kr. Det overførte merforbrug kan primært relateres til, at centrale/decentrale enheder har et merforbrug på 28,1 mio. kr., som overføres fuldt ud, mens der kun overføres 20,9 mio. kr. af mindreforbruget. Det giver et samlet overført merforbrug på 7,2 mio. kr., som vil reducere enhedernes budget for 2023. Hertil skal fratrækkes udskudte leverancer for 3,3 mio. kr., som overføres som uforbrugte midler fra 2022 til 2023.
Derudover gælder, at der er et mindreforbrug på 20,9 mio. kr., der ikke er omfattet af overførselsadgangen. Disse midler lægges i kommunekassen. Under centrale enheder vedrører det alle mer-/mindreforbrug, som ikke er personalerelaterede, fx køb af anbringelsespladser til børn og unge. Derudover er der nogle få decentrale enheder, som er delvist selvejende og hvor den selvejende del af økonomien ikke indgår i overførselsberegningen.
Det samlede overførte resultat på -3,9 mio. kr. forventes - isoleret set - at påvirke servicerammen med et lavere forbrug på ca. 4 mio. kr.
Udviklingen i overførslerne
Der blev i forbindelse med sidste års sag ”Overførsler fra 2021 til 2022” beregnet et mindreforbrug på 0,1 mio. kr. Kommunalbestyrelsen besluttede imidlertid kun at udmønte merforbrugene. Der tages stilling til frigivelse af den "indefrosne" overførsel fra 2021 til 2022 i en særskilt sag på dette udvalgsmøde.
Fra 2021 til 2022 blev der overført et mindreforbrug, mens der i år overføres et merforbrug på 3,9 mio. kr. Der er således sket en reduktion af overførslerne med 4,1 mio. kr. i forhold til sidste år. Reduktionen i overførslen kan primært relateres til udskudte leverancer.
Tabel 2. Udviklingen i overførslerne fra 2021/2022 til 2022/2023
(mio. kr.) |
Overførsel
fra 2021
til 2022 |
Overførsel
fra 2022
til 2023 |
Forskel |
Central |
2,7 |
6,7 |
4,0 |
Decentral |
-14,1 |
-13,9 |
0,2 |
Udskudte leverancer |
11,5 |
3,3 |
-8,2 |
I alt |
0,1 |
-3,9 |
-4,1 |
Overførsel af anlægsmidler (rådighedsbeløb)
Overførsel af anlægsmidler (rådighedsbeløb) fra 2022 til 2023 behandles i særskilt sag på dette udvalgsmøde.
Yderligere deltagelse på mødet
På Økonomiudvalgets møde deltager centerchef Mikkel Elkjær fra Center for Økonomi under behandlingen af sagen.