Sammendrag
Budget 2022 og overslagsårene 2023-2025 for Ballerup Kommune forelægges til godkendelse, herunder de tilhørende mål- og rammebeskrivelser samt investeringsoversigt.
Efter førstebehandlingen af budgetforslaget, er der til andenbehandlingen indarbejdet konsekvenser af Aftale om budget 2022 samt tekniske ændringer på drift, anlæg og likviditet.
Med budgetforslaget opfylder Ballerup Kommune pejlemærkerne i den økonomiske strategi.
Baggrund
Den 30. august 2021 førstebehandlede Kommunalbestyrelsen det foreliggende budgetforslag og lod det overgå til andenbehandling. Ifølge den af Økonomiudvalget godkendte tidsplan for budgetlægningen skal Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen i oktober 2021 have budgetforslaget til andenbehandling.
Dertil forelægges takster for forsyningsvirksomheder samt øvrige takstbetalinger for ydelser til borgere gældende fra den 1. januar 2022, inden for de stående udvalgs områder, jf. § 13 i Styrelsesvedtægt for Ballerup Kommune.
Sagsfremstilling
Siden Økonomiudvalgets møde den 4. oktober 2021 er der sket disse ændringer:
- Økonomibilag nr. 7 Budgetforslag til Kommunalbestyrelsens andenbehandling af budget 2022 og overslagsårene 2023-2025 er revideret og dagsordenspunktet er som følge heraf konsekvensrettet.
- Afsnittet med spare- og omprioriteringspuljen er opdateret i forhold til Økonomiudvalgets beslutning den 4. oktober 2021.
- Afsnittet med takster er justeret. idet der er forklaret, hvorfor taksterne ikke har kunnet genberegnes til andenbehandlingen i Kommunalbestyrelsen.
- Afsnittet med anlæg er tilrettet i konsekvens af tilretningen af Økonomibilag nr. 7 Budgetforslag til Kommunalbestyrelsens andenbehandling af budget 2022 og overslagsårene 2023-2025.
Der er nu indarbejdet konsekvenser af Aftale om budget 2022 samt tekniske ændringer på drift, anlæg og likviditet som nævnt i Økonomibilag nr. 7. Herunder er der indarbejdet genberegnede skatter og tilskud/udligning på et nyt og opdateret datagrundlag (jf. Økonomibilag nr. 6).
I budgetforslaget lægges der op til en uændret udskrivningsprocent, grundskyldspromille, kirkeskatteprocent og dækningsafgiftspromiller, samt at Ballerup Kommune vælger statsgaranti for 2022, jf. Økonomibilag nr. 7.
Mål- og rammebeskrivelser
Kommunalbestyrelsen behandlede den 30. august 2021, Punkt 3, mål- og rammebeskrivelserne til budget 2022. Mål- og rammebeskrivelserne - også kaldet grundbudgettet - udgør det økonomiske grundlag, som de efterfølgende års budgetdrøftelser tager afsæt i. Driftsbudgettet er samlet i 24 bevillingsrammer og tilsvarende er finansieringsposterne samlet i 7 bevillingsrammer.
Når der foretages ændringer på bevillingsrammerne, enten økonomisk eller ved nye politiske målsætninger i forbindelse med budgetvedtagelsen, tilrettes mål- og rammebeskrivelserne i overensstemmelse hermed uden yderligere politisk behandling.
Spare- og omprioriteringspuljen
Budgetforslaget for budget 2022 forudsætter, at der tilvælges spareforslag for i alt 15,5 mio. kr. i 2022 og 25,5 mio. kr. årligt fra 2023 og frem.
Administrationen har udarbejdet Katalog med forslag til spare- og omprioriteringspuljen til budget 2022 (se bilag), der skal være med til at udmønte spareblokken i budget 2022. Kataloget har været politisk behandlet og har efterfølgende været i høring i perioden fra den 2. august 2021 til den 8. september 2021.
Der er fundet besparelser på i alt 22,7 mio. kr. i 2022 og på baggrund af kataloget har aftaleparterne bag den politiske aftale indstillet, at nedenstående forslag indgår i budget 2022:
Nummer
(mio. kr.) |
Tekst |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
TMU-B22-01 |
Besparelse på vejafvanding |
0,7 |
0,7 |
0,7 |
0,7 |
TMU-B22-04 |
Fejning af gennemgående veje *) |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
TMU-B22-05 |
Slåning af græsrabatter *) |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
EBU-B22-08 |
Reduktion af kommunallægefunktion |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
EBU-B22-09 |
Ophør af funktion som kulturformidler |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
BSU-B22-02 |
Anbringelsesområdet |
0,0 |
1,0 |
1,0 |
1,0 |
BSU-B22-03 |
Eksterne køb af kontaktpersoner og
familiebehandling |
0,5 |
1,0 |
1,0 |
1,0 |
BSU-B22-04 |
Reduktion af pulje til Toilet Heaven |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
BSU-B22-18 |
En sammenhængende skoledag |
0,1 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
ØKU-B22-02 |
Reduktion af arbejdsgivernes sociale
ansvar budget |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
ØKU-B22-04 |
Hjemtagning af brandsikringsopgaver |
0,4 |
0,4 |
0,4 |
0,4 |
ØKU-B22-06 |
Ydelsesstøtte til almene boliger |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
ØKU-B22-07 |
Besparelse på omkostninger til
KMD-systemer |
3,0 |
3,0 |
3,0 |
3,0 |
ØKU-B22-08 |
Ballerup Kommunes it-systemer |
0,4 |
0,4 |
0,4 |
0,4 |
ØKU-B22-10 |
Besparelse på centraladministrationen *) |
3,5 |
3,5 |
3,5 |
3,5 |
ØKU-B22-11 |
Analyse af den decentrale administration og
ledelse *) |
1,0 |
2,0 |
2,0 |
2,0 |
ØKU-B22-12 |
Indkøb af tjenesteydelser på velfærds-
områderne *) |
3,0 |
18,0 |
23,0 |
23,0 |
ØKU-B22-13 |
Begrænsning af indkøb for hele kommunen
1-årig *) |
8,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
I alt |
|
22,7 |
32,1 |
37,1 |
37,1 |
*) Besparelsen er ændret i forhold til Katalog med forslag til spare- og omprioriteringspuljen til budget 2022.
Udover de ovenstående besparelser er aftaleparterne enige om, at der er en fælles forståelse af, at følgende forslag skal anvendes på en anden måde. Dermed indgår besparelsen ikke i budgetforslaget.
- BSU-B22-15 Barnets første 1.000 dage
- SSU-B22-01 Ophør forebyggende sundhedsindsatser til understøttelse af et arbejdsliv
- SSU-B22-02 Aktivcenter Ballerup
- SSU-B22-12 Ophør af støtte til at styrke fællesskaber
- SSU-B22-15 Sundhedspolitiske indsatser.
Aftaleparterne er enige om, at dette drøftes og besluttes på et senere tidspunkt.
Takster
Der er udarbejdet forslag til takster for forsyningsvirksomheder samt øvrige takstbetalinger fra borgere for ydelser inden for de stående udvalgs områder.
Generelt er taksterne tilrettet i forhold til den almindelige pris- og lønfremskrivning. Dog er der enkelte områder, hvor taksterne af andre årsager ændrer sig. Disse er beskrevet i bilaget Bilag til Takster 2022 for Ballerup Kommune.
Ved Økonomiudvalgets andenbehandling af budgettet blev det indstillet, at der skulle udarbejdes et revideret takstblad til andenbehandlingen af budget 2022 i Kommunalbestyrelsen den 11. oktober 2021.
Det er desværre ikke muligt tidsmæssigt. Selve takstberegningen er afhængig af, at budgettet bliver fordelt rigtigt ud på de enkelte bevillingsrammer og kontostrenge, så økonomisystemet Prisme kan blive opdateret med budgetaftalens delelementer. Først da kan det præcise beløb, som taksterne skal beregnes på baggrund af, trækkes.
Konkret betyder det, at de forskellige besparelsesforslag skal lægges ind i budgettet, og her er det endnu ikke besluttet, hvordan nogle af de tværgående besparelser vil blive udmøntet i de enkelte centres budgetter. Udmøntningen af besparelserne kan/vil have indflydelse på takstberegningen og taksternes størrelse.
En genberegning af taksterne vil blive forelagt for Kommunalbestyrelsen den 29. november 2021.
Anlæg
Den vedlagte investeringsoversigt viser rådighedsbeløbene for anlægsprojekterne i budgetforslaget.
Hvis der foretages ændringer på anlægsprojekterne i forbindelse med budgetvedtagelsen, tilrettes investeringsoversigten i overensstemmelse hermed uden yderligere politisk behandling.
I lighed med sidste år lægges der op til, at der senest på møderækken i november forelægges en samlet sag om eventuelle frigivelser af anlægsbevillinger vedrørende projekter, der foreslås påbegyndt hurtigt.
Høringssvar
Der er vedlagt høringssvar afgivet i forlængelse af direktionens samlede forslag til budget 2022 og overslagsårene 2023-2025 samt Katalog med forslag til Spare- og omprioriteringspuljen til budget 2022 (samlet oversigt). Høringsperioden var fra henholdsvis den 2. august og 18. august til den 8. september 2021.