Sammendrag
Anden budgetopfølgning for 2017 og opfølgning på "Aftale om budget 2017" forelægges hermed for Kommunalbestyrelsen.
Samlet set viser anden budgetopfølgning for 2017 et mindreforbrug på 30,700 mio. kr. i forhold til det senest korrigerede budget ved første budgetopfølgning 2017.
Anden budgetopfølgning 2017 viser en overskridelse af servicerammen på 2 mio. kr. i 2017, hvilket udgør en overskridelse på 0,08 pct. hvorfor servicerammen anses for at være overholdt.
Anden budgetopfølgning 2017 forelægges i 2017-pris- og lønniveau.
Baggrund
I henhold til "Tidsplan for budgetlægningen 2018 og budgetopfølgningen for 2017" skal de enkelte fagudvalg behandle opfølgning på budget 2017 tre gange og "Aftale om budget 2017" fire gange årligt.
Anden budgetopfølgning på driftsbudgettet for Ballerup Kommune bygger på tilbagemeldingerne fra udvalgene siden første budgetopfølgning 2017.
Sagsfremstilling
Anden budgetopfølgning 2017 viser grundlæggende en forventning om overholdelse af det samlede driftsbudget i 2017. Anden opfølgning på driftsbudgettet for 2017 viser således, at det forventede regnskab for Ballerup Kommunes bevillingsrammer er 30,700 mio. kr. i mindreforbrug på driftsbudgettet i 2017.
I opfølgningen forventes der dog en mindre overskridelse af servicerammen på 2 mio. kr., svarende til 0,08 pct. af servicerammen. Overskridelsens størrelse samt erfaringen fra tidligere års opfølgninger for samme periode betyder, at den økonomiske strategis målsætning om overholdelse af servicerammen anses for opfyldt. Servicerammen følges dog nøje, idet der fortsat er budgetpres på, især på de specialiserede områder på såvel børne- som voksenområdet, i overslagsårene.
På den øvrige driftsøkonomi, dvs. udenfor servicerammen, skal det nævnes, at der fortsat er en positiv udvikling på beskæftigelsesområdet.
Anden budgetopfølgning 2017 viser tillige en forventet forbedring af overskuddet på de løbende poster og likviditeten set i forhold til det vedtagne budget 2017. Således viste opfølgningen en overholdelse af den økonomiske strategis målsætninger for overskud på de løbende poster og likviditeten.
For budgetårene 2018-2021 vil den samlede ændring på driftsbudgettet være -3,200 mio. kr. i 2018 stigende til 9,400 mio. kr. i 2021.
De væsentligste ændringer ved anden budgetopfølgning er:
Beskæftigelsesfremmende foranstaltninger (20.02)
Ledighedsudviklingen er endnu en gang nedjusteret ekstraordinært i forhold til den seneste konjunkturvurdering fra Økonomi- og Indenrigsministeriet (december 2016). Udgifterne til forsikrede ledige er således nedjusteret. Antallet af fleksjobansatte er steget siden sommeren 2016 og er derfor opjusteret ved denne budgetopfølgning. Tendensen er, at antallet af fleksjobberettigede og udgifterne dertil er stigende. Det er dog positivt, at stigningen ses blandt de fleksjobansatte frem for blandt ledige fleksjobbere på ledighedsydelse.
Sundhed og forebyggelse (50.56)
Budgettet vedrørende aktivitetsbestemt medfinansiering er nedskrevet med 21,200 mio. kr. i 2017. Nedskrivningen af budgettet er sket på baggrund af regnskabet for 2015, 2016 og forbruget primo 2017. Der har været stor tvivl om regnskabet for 2016 på grund af indførelse af sundhedsplatformen, hvilket kan give en usikkerhed i forhold til det endelige beløb.
Tilbud til voksne med særlige behov (50.54)
Der er fortsat pres på myndighedsområdet. Ved første budgetopfølgning 2017 var der i alt 26 borgere på venteliste til et botilbud, hvor 11 borgere var visiteret til et internt botilbud og 15 borgere til et eksternt botilbud. Pr. maj 2017 er ventelisten steget til 34 borgere, heraf 11 borgere til interne botilbud og 23 borgere til eksterne botilbud.
Omfanget af udfordringen for 2017 kan ikke vurderes på nuværende tidspunkt, idet tidspunktet for, hvornår borgerne på ventelisten vil gøre brug af visitationen, ikke kan forudses. Gør alle brug af visitationerne vil merudgiften udgøre 8,1 mio. kr. i 2017 stigende til 16,700 mio. kr. i 2021. Den foreløbige opgørelse viser på baggrund af de kendte aktiviteter pr. 30. april 2017 en merudgift på ca. 3 mio. kr.
Forebyggelse og anbringelse af børn og unge uden for hjemmet (30.46)
I businesscasen for Fællesskabsmodellen er det forudsat, at der i 2017 skal realiseres en andel på 10 pct. af det fulde besparelsespotentiale, svarende til ca. 1,400 mio. kr. Med Fællesskabsmodellen er der indledt en proces med ændring af anbringelsesmønsteret, så der både arbejdes på helt at undgå anbringelser og ved anbringelser så sikre, at barnet/den unge er i et tilbud, der er så tæt på det almindelige hverdagsliv som muligt – gerne i plejefamilie eller egen bolig med pædagogisk hjælp.
Der kan konstateres en begyndende ændring i anbringelsesmønsteret, der peger i retning af flytning fra de dyrere institutionsanbringelser til plejefamilie, idet årets mål for at bevæge fem børn/unge ned ad indsatstrappen fra anbringelse på institution og socialpædagogiske opholdssteder til plejefamilie eller hybel er nået. Der kan dog også ses stigende udgifter til behandlingsskoler og til specialklubtilbud i forbindelse med specialundervisning. Der ses også en stigning i udbetaling af tabt arbejdsfortjeneste, som er forsørgelsesudgifter.
Anlæg
Anden budgetopfølgning på anlægsbudgettet i 2017 viser et nettoanlægsbudget på 283,800 mio. kr. i 2017, svarende til en reduktion på 10 mio. kr. siden første budgetopfølgning 2017. Anlægsbudgettet i 2018 udgør 110,500 mio. kr., mens anlægsbudgetterne 2019-2021 udgør 93,300 mio. kr. i 2019, 122,400 mio. kr. i 2020 og 123,900 mio. kr. i 2021. Nettoforbruget udgør pr. 1. august 2017 ca. 75 mio. kr., hvilket svarer til en nettoforbrugsprocent på 26,5 pct.
Ændringerne på anlægsbudgettet skyldes:
- Overførsel af budget fra omplaceringer imellem årene
- Budgetkorrektion i forhold til kendte salgsindtægter
- Tillægsbevilling bl.a. i forbindelse med midlertidige flygtningeboliger, it i folkeskolen og omlægning af Linde Allé i Ballerup Kommune.
Øvrige poster
Under øvrige poster er der indarbejdet en mindreudgift på 13,500 mio. kr. vedrørende restancebogføringer fra 2016 som følge af manglende betalinger til Region Hovedstaden. Restafregningen med regionen for den aktivitetsbaserede medfinansiering blev ved første budgetopfølgning 2017 opgjort til 49 mio. kr. for 2016. Efterfølgende har restancen vist sig at være lavere end forventet, svarende til 13,500 mio. kr. Der er derfor foretaget en tilsvarende nedskrivning af restanceposten, hvilket forbedrer likviditeten.
I 2018 er der indarbejdet en forøgelse af låneoptaget på 4,900 mio. kr. vedrørende opførelse af flygtningeboliger i 2017.
Under skatter er der indarbejdet de forventede negative konsekvenser af SKATs behandling af klager over ejendomsvurderinger. Det forventes, at disse sager vil medføre merudgifter svarende til 6,500 mio. kr.
Det skal desuden nævnes, at der ved første budgetopfølgning 2017 blev indarbejdet en forventning om en negativ midtvejsregulering og regulering af beskæftigelsestilskuddet svarende til 19 mio. kr. i 2017. Med den nye kommuneaftale om budget 2018 blev det aftalt, at der ikke er nogen midtvejsregulering i 2017, hvilket betyder, at indtægtssiden er justeret tilbage til oprindeligt niveau. Dermed bliver både løbende poster og likviditeten forbedret i forhold til første budgetopfølgning.
Overførsler
Der er indarbejdet overførsler på 51,100 mio. kr. fra 2016 til 2017 i første budgetopfølgning 2017. De forventede overførsler fra 2017 til 2018 udgør ved anden budgetopfølgning 16,500 mio. kr., svarende til et forventet nettoforbrug af overførslerne i 2017 på 34,600 mio. kr.
Det skal bemærkes, at opgørelsen af de forventede overførsler erfaringsmæssigt er forbundet med betydelig usikkerhed. Der har tidligere været store afvigelser mellem forventningerne til overførsler givet ved årets budgetopfølgninger i forhold til det endelige regnskabsresultat.
Servicerammen
Den vejledende serviceramme udgør 2.518,800 mio. kr. i 2017. Siden første budgetopfølgning er der foretaget en korrektion af den vejledende serviceramme korrigeret i nedadgående retning som følge af indregning af den seneste pris- og lønprognose fra KL svarende til 7,500 mio. kr. i 2017.
Der er derfor ligeledes foretaget en generel reduktion af servicerammen på driftsbudgettet med 7,500 mio. kr. således at det forventede forbrug på driftsbudgettet og den vejledende serviceramme er tilpasset hinanden.
Det forventede forbrug på servicerammen ved anden budgetopfølgning 2017 udgør 2.520,800 mio. kr., svarende til en forventet overskridelse af servicerammen på 2 mio. kr. i 2017, hvilket udgør en overskridelse på 0,08 pct. hvorfor servicerammen og den økonomiske strategis målsætning om overholdelse, anses for at være overholdt.
Likvid beholdning
Med baggrund i nærværende budgetopfølgning forventes en likvid beholdning ultimo 2017 på 264,300 mio. kr., hvilket er 67,700 mio. kr. mere end ved seneste ajourføring af budget 2017, hvor den forventede likviditet ultimo året (2017) udgjorde 196,700 mio. kr. Den økonomiske strategi er således overholdt vedrørende likviditeten
Langfristet gæld
Ballerup Kommunes gæld udgjorde 617 mio. kr. primo 2017 og vil ultimo 2017 udgøre 599,100 mio. kr. Nedbringelsen af gælden følger dermed rammerne i den økonomiske strategi.
Endvidere forelægges anden opfølgning på "Aftale om budget 2017" for Ballerup Kommune til orientering.