Sammendrag
På baggrund af Kultur- og Fritidsudvalgets beslutning på mødet den 3. oktober 2023 fremlægges et revideret forslag til model for fritidspas.
Sagen blev behandlet på Børne- og Skoleudvalgets møde den 5. september 2023 punkt 11, hvor det blev godkendt, at opgaven med fritidspas flyttes til Kultur- og Fritidsudvalget.
Center for Skoler, Institutioner og Kultur indstiller, at det reviderede forslag til model for fritidspas godkendes.
Baggrund
I aftale om budget 2023 nr. 1.4.5 Bedre kommunikation af fritidspasordningen og udvidelse af ordningen fremgår:
- Budgetparterne ønsker, at administrationen styrker kommunikationen bredt til relevante aktører om fritidspasset, som giver børn og unge adgang til idræts- og fritidsaktiviteter, hvor betaling herfor er et problem. Der afsættes yderligere årligt 150.000 kr. i perioden 2023-2026 til kommunikation og til udvidelse af ordningen. Udvalgene forelægges forslag til udmøntningen.
- Budgetparterne ønsker at undersøge prisen for en udvidelse af målgruppen for fritidspasset, så den indeholder hele aldersgruppen fra 5 til 18 år.
Børne- og Skoleudvalget og Kultur- og Fritidsudvalget er fagudvalg på opgaven.
På Kultur- og Fritidsudvalgets møde den 28. marts 2023 ønskede Kultur- og Fritidsudvalget en sag om evaluering af fritidspasset, en orientering om hvordan ordningen administreres i andre kommuner samt forslag til en ordning i Ballerup Kommune.
Sagen omhandlende en kort evaluering af det nuværende fritidspas og forslag til en fremtidig model for fritidspas på baggrund af inspiration fra andre kommuner blev behandlet på Børne- og Skoleudvalget den 5. september 2023, hvor det blev godkendt at opgaven med fritidspas flyttes til Kultur- og Fritidsudvalget.
Kultur- og Fritidsudvalget besluttede på mødet den 3. oktober 2023 at udsætte sagen og få fremlagt et revideret forslag til en model for fritidspas.
Sagsfremstilling
Nuværende ordning med fritidspas
Den nuværende ordning med fritidspas administreres i Center for Børne- og Ungerådgivning. Ordningen administreres derfor efter Serviceloven, hvilket betyder at et barn/ung, der får tildelt et fritidspas, samtidig får oprettet en personsag i Center for Børne- og Ungerådgivning. Tildelingen sker efter en konkret individuel vurdering og på baggrund af en henvendelse fra enten forældre eller forening.
Der føres pt. ikke en særskilt statistik for antallet af sager, hvor der tildeles et fritidspas. Det er derfor ikke muligt at oplyse hvor mange fritidspas, der tildeles årligt, da registreringen sker på en paragraf, som også dækker andre indsatser. Administrationen vurderer, at der i 2023 er bevilliget fritidspas for mellem 50.000 - 70.000 kr.
Center for Børne- og Ungerådgivning vurderer, at det vil være mere hensigtsmæssigt at indføre en ordning, der ikke medfører oprettelse af en egentlig personsag og hvor tildelingen ikke er knyttet op på Serviceloven. På den måde vil der være større mulighed for at udbrede brugen af fritidspasset og dermed skabe en tidligere forebyggende indsats.
Lovgivning om fritidspas
Der er ikke nogen lovgivning på området omkring anvisning af fritidspas. Social-, Bolig- og Ældreministeriet havde i 2021 en pulje som kommuner, der ikke havde en fritidspasordning, kunne søge. I Bekendtgørelse nr. 1759 af 31. august 2021 fremgik det, at målgruppen var udsatte børn og unge, der ikke selv har mulighed for at deltage i fritidsaktiviteter og deres familier.
I bekendtgørelsen var det overordnede formål med fritidspas at styrke udsatte børn og unges sociale kompetencer og muligheder for at deltage i foreningslivet gennem udbredelsen af fritidspas, bestående af en kombination af fritidsvejledning og økonomisk støtte til børn og unge til kontingent og udstyr. Målet var, at udsatte børn og unge øger deres deltagelse i fritidsaktiviteter i det lokale foreningsliv og forbedrer deres muligheder for at knytte relationer og opbygge sociale kompetencer.
Erfaringer fra andre kommuner
Det er undersøgt hvordan fritidspasordningen fungerer i fire andre kommuner: Frederikssund Kommune, Gentofte Kommune, Svendborg Kommune og Gladsaxe Kommune. Idet der ikke er nogen lovgivning på området, anviser og administrerer kommunerne forskelligt. Fælles for kommunerne er, at fritidspas er forankret i Kultur og Fritid. I tre ud af de fire kommuner er det de fagprofessionelle, som indstiller til fritidspas ud fra sociale og økonomiske parametre. I den sidste kommune er det forældrene, som selv ansøger om fritidspas, hvis en eller begge forældre modtager overførelsesindkomst. I en enkelt kommune er det både fagprofessionelle og foreninger, der kan indstille til fritidspas.
Kommunerne oplyser, at det primært er økonomiske eller kulturelle forhold, der giver anledning til tildeling af fritidspas. En kommune oplyser, at fritidsvejlederen flere gange vejleder om, hvordan foreningslivet er opbygget, hvilke aktiviteter barnet kan gå til og hjælper med indmeldelse uden at tildele et fritidspas, da familien selv har midlerne til at betale kontingent, men ikke kender den danske model for foreningslivet.
Kommunerne oplyser, at den største opgave er at udbrede kendskabet til fritidspas og få opgaven med henvisninger forankret, da der ofte er udskiftning af personalet, der er tæt på børnene. Der skal derfor afsættes ressourcer til at formidle ordningen på personalemøder og andre møder. Ingen af kommunerne har oplevelsen af, at fagpersonalet ikke har ressourcer til opgaven, men i stedet har fået et værktøj, hvor de kan tilbyde fritidspas, når de taler med forældrene om barnets trivsel.
Kommunernes forskellige ordninger fremgår af vedlagte bilag.
Ballerup-model
Administrationen har revideret forslaget til Ballerup-model for tildeling af fritidspas på baggrund af Kultur- og Fritidsudvalgets beslutning den 3. oktober 2023.
I budgetaftalen fremgår det, at målgruppen udvides, så den indeholder aldersgruppen 5-18 år. Der foreslås, at ordningen udvides, så børn helt ned til 0 år kan få tildelt fritidspas, for at familier kan deltage i fx babysvømning og babyrytmik, som en forebyggende indsats.
Der er udarbejdet to forskellige modeller:
- Model 1 indeholder tiltag, der kan igangsættes for de nuværende personaleressourcer og der vil være budget til ca. 60 årlige anvisninger til fritidspas.
- Model 2 indeholder, ud over de tiltag der er beskrevet i model 1, midler til ansættelse af en fritidsvejleder 20 timer ugentligt. Erfaringerne er, at succes med fritidsplads er størst, når der er ansat en fritidsvejleder til at hjælpe familierne med at vælge den rette aktivitet, følge barnet/familien til aktiviteterne de første gange og endvidere at følge op på, hvordan det går med barnet og aktiviteten og samtidig støtte familien.
Begge modeller bygger på, at fagprofessionelle samt foreningsledere og -instruktører tæt på barnet kan indstille til fritidspas i foreningslivet i Ballerup Kommune ud fra sociale, økonomiske eller sundhedsmæssige parametre. For at få tildelt fritidspas må barnet ikke i forvejen gå til en aktivitet. Prisen for fritidspas må ikke overstige 2.500 kr. årligt og kan bevilges for to år, med mulighed for yderligere forlængelse i to år, hvor fritidspasset dækker halvdelen af kontingentet. Hvis der er midler tilbage efter betalt kontingent, kan det benyttes på udstyr. Der skal søges hvert år, idet fritidspasset følger barnet, som dermed kan prøve en ny aktivitet ved næste sæsonstart eller vælge at stoppe i ordningen.
Markedsføring af ordningen vil primært være rettet mod de fagprofessionelle, som fx lærere, pædagoger, sundhedsplejersker, boligsociale medarbejdere m.fl. Foreningerne skal også have kendskab til ordningen, så de har mulighed for at oplyse forældre eller den unge om muligheden for at søge fritidspas. Foreningerne skal derudover opkræve kommunen for kontingent, når forældrene har indmeldt deres barn på en bevilget fritidspasordning.
Center for Skoler, Institutioner og Kultur foreslår, at fritidspasordningen efter model 1 bliver forankret i Kultur og Fritid i en to-årig periode med opstart i 2024. Det vurderes, at administration af ordningen vil kræve op til ca. 10 timer ugentligt, som vil betyde en nedjustering af andre administrative opgaver.
I efteråret 2024 vil der blive udarbejdet en evaluering til Kultur-og Fritidsudvalget og Børne- og Skoleudvalget. I evalueringen vurderes det, om der er behov for at sætte en procentgrænse for hvor mange børn og unge de enkelte foreninger kan indstille til fritidspas. Derudover foreslås det, at midlerne til fritidspas for 2023 indgår i en pulje hvor de børn, der har fået bevilget fritidspas, kan søge midler til fx lejrtur med spejderne eller andre udgifter i forbindelse med aktiviteterne, som ikke indgår i kontingentet.
De to reviderede modeller fremgår af vedlagte bilag.
Ydeligere deltagelse
På Kultur- og Fritidsudvalgets møde deltager Idrætskonsulent i Kultur og Fritid, Lise Østergaard Pedersen under behandlingen af punktet.