Sammendrag
Under renoveringsarbejdet på den hvide bygning på Lautrupgård er der tilstødt vedligeholdelses- og konstruktionsmæssige udfordringer. Disse er nu prissat, og der søges frigivet en anlægsbevilling på 1,7 mio. kr. samt omprioritering af planlagte vedligeholdelsesopgaver til finansiering af den resterende del af renoveringen.
Baggrund
Den indvendige renovering af hovedhuset på Lautrupgård har pågået siden 2013 dels ved hjælp af eksterne håndværkere og dels ved hjælp af Kompetencecentret, Træværkstedet. I forbindelse med at der i 2014 blev konstateret bl.a. råd og svamp i etageadskillelsen mellem stue og kælder samt rådskader og nedbrudte ståloverliggere i facaden over kældervinduer, blev der i den politiske aftale for 2015 afsat 1 mio. kr. til udbedring af dette.
Sagsfremstilling
Efterhånden som renoveringsarbejderne på den hvide bygning er skredet frem, er det blevet konstateret, at huset er opført i dårlige materialer, og ved åbning af konstruktioner (gulv, vægge, tag m.v.) har der vist sig skjulte skader og mangler, der ikke kan ignoreres.
Projektet er igangsat på et ikke komplet oplyst grundlag. Udgangspunktet var de erfaringer som Center for Ejendomme har fået fra den udvendige renovering tilbage fra 2012, hvor særligt arbejdet med kvistene viste skader i tagværk. Den indvendige renovering blev igangsat som et beskæftigelsesprojekt uden en fast tilknytning af teknisk rådgivere og en forudgående tilstandsvurdering. Denne præmis kombineret med flere interne skift blandt kommunens medarbejdere, har medvirket til udviklingen af sagen med de deraf følgende stop og udvidelser.
De indvendige renoveringsarbejder er p.t. stoppet, da det ikke er hensigtsmæssigt at indbygge nye materialer i bygningen, før utæthederne i taget er afhjulpet, og de allerede bevilgede midler er ved at være anvendt. Der er behov for en afklaring i forhold til at kunne udnytte den gode byggeperiode og ikke blive yderligere forsinket med aflevering.
Status - gennemførte arbejder:
- Kælderen fremstår helt ryddet for vægbeklædning og gulvpladerbelægning og fremstår med rå pudsede vægoverflader. Der er etableret vægåbninger uden døre
- Udtjente og overflødige installationer på alle etager er fjernet
- Al blyholdig maling og asbestholdig isolering er fjernet på alle etager
- Eksisterende køkken i stueetagen er fjernet
- Brandlukning af etageadskillelse er gennemført mod kælder
- Tærede stålbjælker over kældervinduerne er udskiftet
- På første sal er der fjernet vægge de steder, hvor ruminddelingen udgjorde uhensigtsmæssige små rum. Dog med mindst mulig indgriben
- Væg-, skunk- og loftbeklædninger på første sal er fjernet stedvis, så dele af tagkonstruktionen er blotlagt
- Projektering af fagentrepriser og gennemførelse af fagtilsyn ved rådgivende ingeniørfirma.
Der resterer:
- Afhjælpning af utætheder i taget (alternativ 1 eller 2)
- Udskiftning af rådskadede spær
- Indvendig isolering af tag
- Pudsarbejder i stueplan og på første sal
- Nye installationer (el, vand, afløb og varme)
- Opbygning af nye lofter, vægge og skunke samt isætning af døre
- Gulvbelægning og malerarbejde i hele bygningen.
Kompetencecentret, Træværkstedet har siden projektets start stået for gennemførelse af tømrerarbejdet. I lyset af opgavens langt større omfang end oprindelig, det tidspres som deraf opstår samt behovet for mere specialiseret kompetencer i forhold til særligt indgrebene i de bærende konstruktioner, er det Center for Ejendommes vurdering, at man skal benytte eksterne leverandører til tømrerarbejdet i lighed med de øvrige fagentrepriser på opgaven, hvilket tillige sidestiller leverandørerne ens. Det er afgørende i forhold til det ekstraordinære koordineringsbehov, opgaven er underlagt. Gennemførelse af den resterende del at tømrearbejdet vil derfor repræsentere en væsentlig større udgift end forudsat.
Parallelt er Center for Ejendomme i dialog med Kompetencecentret/Jobcenter Ballerup om at assistere på andre mindre vedligeholdelsesarbejder i Ballerup Kommune.
Tidsplan
Renoveringen af taget samt den resterende indvendige renovering vurderes at være afsluttet med udgangen af marts 2016.