Sammendrag
Første budgetopfølgning for 2023 for Økonomiudvalget forelægges til godkendelse. Budgetopfølgningen vil indgå som en del af Ballerup Kommunes samlede budgetopfølgning, der forelægges for Kommunalbestyrelsen.
På driftsbudgettet inden for servicerammen forventes der et mindreforbrug på 1,9 mio. kr. med udgangen af 2023.
På driftsbudgettet uden for servicerammen forventes der budgetoverholdelse med udgangen af 2023.
Baggrund
I henhold til Tidsplan for budgetlægningen 2024, budgetopfølgningerne 2023 og regnskabsaflæggelsen 2022 skal de enkelte fagudvalg behandle opfølgning på budget 2023 tre gange årligt.
Udvalgets bevillingsrammer på driftsområdet
- 60.60 Jordforsyning, boliger og redningsberedskab
- 60.62 Den centrale administrative funktion
- 60.64 Politiske organer, valg mv.
- 60.66 Ejendomsdrift
Udvalgets bevillingsramme på anlægsområdet
Sagsfremstilling
Administrationen har udarbejdet første budgetopfølgning på drifts- og anlægsområdet for Økonomiudvalget. Det samlede driftsbudget bliver forøget med 10,7 mio. kr. i forhold til det korrigerede budget for 2023. Med de korrektioner der er i denne sag, forventes der et mindreforbrug på 1,9 mio. kr. med udgangen af 2023.
I det følgende beskrives forventningerne til driftsbudgettet inden for servicerammen og uden for servicerammen samt på anlægsområdet.
Forventningerne til driftsbudgettet inden for servicerammen
Efter de foreslåede korrektioner forventes der et mindreforbrug på 1,9 mio. kr. med udgangen af 2023 , jf. tabel 1 (kolonne 6).
Tabel 1. Inden for servicerammen - resultat af første budgetopfølgning af driftsbudgettet for Økonomiudvalget
(1.000 kr.) |
Oprindeligt
budget
2023 |
Korrigeret
budget pr.
28/11-22 |
Korrektioner
ved første
budget-
opfølgning
2023 |
Forslag
til nyt
budget pr.
24/4-23
inkl.
overførsler |
Forventet
forbrug
pr.
31/12-23 |
*)
Afvigelse |
|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5) |
(6)=
(5)-(4) |
I alt |
566.727 |
580.555 |
10.678 |
591.233 |
589.327 |
-1.906 |
som fordeler sig
således: |
|
|
|
|
|
|
60.60
Jordforsyning,
boliger og
rednings-
beredskab |
22.828 |
22.818 |
663 |
23.481 |
23.481 |
0 |
60.62
Den centrale
administrative
funktion |
419.495 |
434.625 |
9.546 |
444.171 |
430.166 |
-14.005 |
60.64
Politiske
organer,
valg mv. |
12.331 |
10.900 |
515 |
11.415 |
11.315 |
-100 |
60.66
Ejendomsdrift |
112.073 |
112.212 |
-46 |
112.166 |
124.365 |
12.199 |
+ = merudgifter eller mindreindtægter
- = mindreudgifter eller merindtægter
Særlige budgetmæssige udfordringer på driftsbudgettet inden for servicerammen
- 60.62 Den centrale administrative funktion
Der er afsat 15 mio. kr. til til en bufferpulje til håndteringen af bl.a. de høje energiudgifter. Der er ikke er udmøntet nogle midler fra puljen endnu, og hele beløbet fremstår derfor som et mindreforbrug.
Derudover forventes en årlig merudgift på 1,2 mio. kr. til arbejdsskader og lægeerklæringer. Arbejdsskader omfatter bl.a. arbejdsskadeafgift, administrationsbidrag, systemafgift, behandlingsudgifter, lægeerklæringer, ménskadeerstatning, løbende udbetaling af tildelte erstatninger og kapitalisering m.m. Administrationen følger udviklingen nøje og vil i de kommende budgetopfølgninger give en status.
Der er en sammenhæng mellem udgifter til arbejdsskader og kommunens afregning af administrationsbidrag med ATP. Derfor vil administrationen tillige følge udgiftsudviklingen inden for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, Arbejdsmarkedets Fond for udstationerede og Arbejdsmarkedets Uddannelsesbidrag, hvor der forventes merudgifter på 2,4 mio. kr. i 2023-2026. Opkrævningerne kommer kvartalsvis fra ATP og er en forpligtigende arbejdsgiverudgift.
Der forventes et merforbrug på ca. 1 mio. kr. i 2023 til el og varme, se under 60.66 nedenfor vedrørende finansiering.
Der forventes et merforbrug på ca. 1 mio. kr. i 2023 og overslagsårene til akutte mindre bygningsvedligeholdelsesopgaver på Rådhuset. Problemstillingen vil blive behandlet på en særskilt sag til Økonomiudvalget, og forbruget følges tæt.
Forsyning
På baggrund af de nuværende energipriser forventes et merforbrug på ca. 4,5 mio. kr. i 2023 til forsyning (primært el), idet energipriserne endnu ikke er faldet til niveauet inden energikrisen. Der er i budget 2023 afsat en bufferpulje på 15 mio. kr. til finansiering af merforbrug, se ovenfor. Det forventede merforbrug til forsyning i forbindelse med kommunens ejendomme på samlet 5,5 mio. kr. på ramme 60.62 og ramme 60.66 forventes at kunne finansieres herfra.
Bilflåde
I Aftale om budget 2019 og Aftale om budget 2021 blev der indarbejdet besparelser vedrørende kommunens bilflåde på samlet 0,7 mio. kr. i 2022 stigende til 0,8 mio. kr. i 2023 og 0,9 mio. kr. i 2024 bl.a. i forbindelse med målet om at øge andelen af elbiler i den kommunale bilpark. Andelen af eldrevne biler er øget væsentligt, men det har ikke været muligt at indfri de forventede besparelser. Dette skyldes dels, at det ikke er muligt at opnå besparelser ved at erstatte ejede fossildrevne biler med leasede elbiler, dels at leasingaftaler på elbiler er dyrere end leasingaftaler på benzinbiler. Der er nedsat en politisk følgegruppe med henblik på at udarbejde en flådestrategi med det formål at reducere CO2-belastningen fra og udgifterne til kommunens bilflåde. Der arbejdes fortsat med at udfase biler af kommunens bilflåde bl.a. på baggrund af en netop afsluttet GPS-undersøgelse af anvendelsen af bilerne. Det forventes imidlertid ikke, at sparemålet vil kunne indfries. Når administrationen har færdiggjort arbejdet med udfasningen af biler på baggrund af GPS-undersøgelsen og endeligt opgjort de forventede merudgifter, forelægges Økonomiudvalget en status. Herefter vil udfordringen indgå i en kommende budgetopfølgning. Udfordringen er pt. opgjort til ca. 1 mio. kr. på ramme 60.66.
Bygningsvedligehold
Der forventes et merforbrug til akutte mindre bygningsvedligeholdelsesopgaver på ca. 7 mio. kr. i 2023 og overslagsårene på ramme 60.66. Problemstillingen vil blive behandlet på en særskilt sag til Økonomiudvalget, og forbruget følges tæt.
Forventningerne til driftsbudgettet uden for servicerammen
Efter de foreslåede korrektioner forventes det, at budgettet med udgangen af 2023 overholdes, jf. tabel 2 (kolonne 6).
Tabel 2. Uden for servicerammen - resultat af første budgetopfølgning af driftsbudgettet for Økonomiudvalget
(1.000 kr.) |
Oprindeligt
budget
2023 |
Korrigeret
budget pr.
28/11-22 |
Korrektioner
ved første
budget-
opfølgning
2023 |
Forslag
til nyt
budget pr.
24/4-23
inkl.
overførsler |
Forventet
forbrug
pr.
31/12-23 |
*)
Afvigelse |
|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5) |
(6)=
(5)-(4) |
I alt |
1.576 |
1.576 |
0 |
1.576 |
1.576 |
0 |
som fordeler sig
således: |
|
|
|
|
|
|
60.62
Den centrale
administrative
funktion |
1.576 |
1.576 |
0 |
1.576 |
1.576 |
0 |
*) + = merudgifter eller mindreindtægter
- = mindreudgifter eller merindtægter
Særlige budgetmæssige udfordringer på driftsbudgettet uden for servicerammen
Der er ingen udfordringer uden for servicerammen.
Forventningerne til anlægsområdet
Tabel 3. Resultat af første budgetopfølgning på anlægsområdet for Økonomiudvalget
(1.000 kr.) |
Aktuelt
rådighedsbeløb
2023 |
Aktuelt
forbrug
2023 |
Årets
forventede
forbrug
2023 |
Afvigelse |
|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(3)-(1) |
I alt |
149.397 |
13.645 |
115.554 |
33.843 |
*) + = merudgifter eller mindreindtægter
- = mindreudgifter eller merindtægter
Det oprindelige anlægsbudget på Økonomiudvalgets område udgjorde 83,6 mio. kr. Efter anlægsoverførsler på 65,8 mio. kr. fra 2022 vil det samlede budget udgøre 149,4 mio. kr. Det aktuelle forbrug udgør ultimo marts ca. 9 pct. Det øvrige anlægsbudget, svarende til 304,5 mio. kr., ligger under andre udvalg.
BUDGETKORREKTIONER VED DENNE BUDGETOPFØLGNING
Tabel 4. Korrektioner (samlet i hovedpunkter) ved første budgetopfølgning 2023 på driftsbudgettet for Økonomiudvalget
(1.000 kr.) |
Inden for
servicerammen |
Uden for
servicerammen |
I alt |
1. Ladestandere på kommunale parkeringspladser (60.66) |
100 |
0 |
100 |
2. Ændret administrativ organisering (60.62) |
6.236 |
0 |
6.236 |
3. Overførsel 2022/2023 (flere rammer) |
3.898 |
0 |
3.898 |
4. Øvrige ændringer (60.60, 60.66) |
444 |
0 |
444 |
I alt |
10.678 |
0 |
10.678 |
Note: Tabellen er en manuel opsummering af korrektionerne.
Uddybning af korrektionerne i tabel 4
- Ad. 1. Ladestandere på kommunale parkeringspladser (60.66)
Afledt drift som følge af anlægsbevilling.
- Ad. 2. Ændret administrativ organisering (60.62)
Økonomiudvalgets budget forøges med 6,2 mio. kr., hvoraf 3,9 mio. kr. skyldes, at den samlede afregning med IT-Forsyningen (vedrørende pc'ere og licenser) fra og med 2023 samles centralt under Digitalisering og Forretningsudvikling. Derudover forøges budgettet med 2,3 mio. kr., som følge af en ændret opgavevaretagelse mellem de administrative centre inden for administration.
- Ad. 3. Overførsel 2022/2023 (flere rammer)
Overførsel 2022/2023 er indarbejdet i første budgetopfølgning 2023 med 3,9 mio. kr. For detaljer se mødesagen "Overførsel af uforbrugte driftsmidler fra budget 2022 til budget 2023" på dette udvalgsmøde.
Herunder egne budgettekniske korrektioner
Konsekvens for budgetårene 2024-2027
For budgetårene 2024-2027 vil konsekvensen være, at budgettet skal
- Forøges med 6,3 mio. kr. i 2024
- Forøges med 6,6 mio. kr. i 2025
- Forøges med 6,3 mio. kr. i 2026
- Forøges med 6,6 mio. kr. i 2027
Yderligere deltagelse på mødet
På Økonomiudvalgets møde deltager centerchef Mikkel Elkjær fra Center for Økonomi under behandlingen af sagen.