Sammendrag
Kommunalbestyrelsen har vedtaget at forskønne Baltorpvej a la Ballerup Boulevard og har til projektet afsat 8 mio. kr.
Da strækningen på Baltorpvej er ca. 3 gange længere end strækningen på Ballerup Boulevard, har administrationen udarbejdet to løsningsforslag:
- Forslag 1 (lille løsning) overholder den økonomiske ramme på 8 mio. kr., men forskønner ikke Baltorpvej a la Ballerup Boulevard
- Forslag 2 (stor løsning) læner sig op ad visionen "Baltorpvej a la Ballerup Boulevard". Løsningen koster 18,0 mio. kr.
Der er allerede frigivet 0,5 mio. kr.
På baggrund af budgetudmelding på 8 mio. kr., indstiller administrationen med denne sag, at der arbejdes videre med forslag 1 (lille løsning), og at de resterende 7,5 mio. kr. frigives på projektnr. "A222076 Baltorpvej forskønnelse", samt at der indarbejdes 0,3 mio. kr./året i årene 2027-2028, og herefter 0,2 mio. kr./året.
Alternativt, hvis det ønskes at arbejde videre med forslag 2 (stor løsning), bør projektet indgå i budgetforhandlingerne for budget 2026 med ekstra 10 mio. kr., herunder med afledte driftsudgifter på 0,85 mio. kr. i årene 2027-2028, og herefter med 0,65 mio. kr./året. Såfremt forslag 2 overgår til budgetforhandlingerne for 2026, vil projektet være på stand by, indtil budgettet for 2026 er vedtaget i midten af oktober 2025.
Baggrund
På Kommunalbestyrelsens møde den 9. oktober 2023 under 2. behandling af budget 2024 og overslagsårene 2025-2027, punkt 4, blev der under afsnittet 4.4.4 Trafik igangsat følgende initiativ ”Baltorpvej – forskønnelse på strækningen mellem Hold-an Vej og Vestbuen gennemføres ultimo 2024. Hertil afsættes 8 mio. kr. i 2024”.
Budgetaftalen var ledsaget af en investeringsoversigt, hvor der var afsat 8 mio. kr. i 2024 til "Baltorpvej forskønnelse a la Ballerup Boulevard".
Kommunalbestyrelsen har på møde den 28. oktober 2024, Punkt 15 "Baltorpvej forskønnelse - anlægsbevilling" frigivet "0,5 mio. kr. på projektnr. A222076 Baltorpvej forskønnelse til igangsætning af opmåling og skitseprojektering".
Sagsfremstilling
Kommunalbestyrelsen har ønsket en forskønnelse af Baltorpvej a la Ballerup Boulevard og har i den forbindelse afsat 8 mio. kr. Imidlertid er strækningen på Baltorpvej, mellem Hold-An Vej og Vestbuen, ca. 3 gange længere end strækningen på Ballerup Boulevard, mellem Bybuen og Torvevej, og forskønnelse af Ballerup Boulevard i Skovlunde kostede i 2017 ca. 18 mio. kr.
Inden for den afsatte økonomiske ramme på 8,0 mio. kr. er det derfor vanskeligt at udarbejde et projekt a la Ballerup Boulevard.
Administrationen har derfor udarbejdet et forslag, som viser, hvad der kan fås for den afsatte bevilling (forslag 1), samt et forslag om forskønnelse af Baltorpvej a la Ballerup Boulevard (forslag 2). Forslag 2 overskrider den økonomiske ramme med 10 mio. kr., og vil - såfremt forslaget ønskes fremmet - betyde, at der skal afsættes yderligere midler til projektet.
Forslag 1 (lille løsning)
I forslag 1 forskønnes og beplantes på Baltorpvej, mellem Vestbuen og Baltorpvej sidevej (Baltoppen), samt mellem Banetoften og Hold-an Vej. Der vil være tale om mindre markante plantebede end i løsningsforslag 2 (det store løsningsforslag), og der plantes ikke på Baltorvejs midter-strækning, mellem Banetoften og Baltorpvej sidevej (Baltoppen).
På Baltorpvejs østlige strækning, mellem Banetoften og Hold-an Vej, inddrages i nordlig side (mod Ballerup Centret) hele helleanlæggenes areal, således der opnås et ensartet udtryk og beplantning langs Baltorpvej. I sydlig side holdes parkeringspladserne i ”Striben” ude af projektet.
Forslag 2 (stor løsning)
I forslag 2 forskønnes og beplantes alle arealer uden at reducere trafiksikkerheden.
På den vestlige strækning, mellem Vestbuen og Baltorpvej sidevej (Baltoppen), beplantes mindre og mellemstore træer og buske i både sideheller i nord og syd, samt i midterheller. Der vil være tale om store plantebede, og indgangen til Baltorpvej fra Vestbuen styrkes med en markant "portalvirkning".
På midterstrækningen, mellem Banetoften og Baltorpvej sidevej (Baltoppen), beplantes midterhellen, og i nordlig side udvides skillerabattens bredde ved at inddrage en del af de meget brede fortove på strækningen.
På den østlige strækning, mellem Banetoften og Hold-an Vej, plantes i både sideheller i nord og syd, samt i midterhellen på strækningen. Tættest på krydset med Hold-an Vej inddrages den store spærreflade i nord (mod Ballerup Centret) til beplantning, ligesom en svingbane i syd også inddrages, hvilket tilfører en markant grøn ”portalvirkning” ved indkørsel til Baltorpvej fra Hold-an Vej.
I den nordlige side (mod Ballerup Centret), går matrikelskel midt igennem eksisterende helleanlæg. Administrationen har været i dialog med Ballerup Centret, og efter aftale inddrages hele helleanlæggenes areal, således der opnås et ensartet udtryk og beplantning langs Baltorpvej.
I sydlig side flyttes parkeringspladserne i ”Striben” ud mod Baltorpvej, og arealet mellem butikkerne og parkeringspladserne beplantes her med en lavere beplantning, så butiksfacaderne fremstår synlige fra Baltorpvej, og området overordnet fremtræder mere ”åbent”. ”Striben” er i dag ejet af Boligforeningen AAB, hvorfor en ændring af forholdene her først skal aftales med ejer. Administrationen er i dialog med Boligforeningen AAB med henblik på en aftale om overdragelse af arealet til vejareal.
Sammenligning af de to løsningsforslag
En overordnet sammenligning af de to løsningsforslag ses i nedenstående tabel, som illustrerer både forskellen i beplantningsmængderne og driftsudgifterne:
|
Løsningsforslag 1 - Lille løsning |
Løsningsforslag 2 - Stor løsning: |
Nye træer: |
80 stk. |
200 stk. |
Nye græsarealer/plantebede: |
770 m2 |
3.360 m2 |
Eksisterende græsarealer: |
1.110 m2 |
2.840 m2 |
Driftsudgifter år 1-3 (med vanding): |
0,3 mio. kr./år |
0,85 mio. kr./år |
Driftsudgifter år 3+ (uden vanding): |
0,2 mio. kr./år |
0,65 mio. kr./år |
"Eksisterende græsarealer" angiver størrelsen på eksisterende sideheller/midterheller mv., som forskønnes og beplantes yderligere i de to løsningsforslag.
I Bilag 5 er de to forslag yderligere beskrevet.
Visualiseringer:
I tilknytning til de to løsningsforslag, er der udarbejdet et dokument, med visualiseringer af begge løsningsforslag. For hver delstrækning er de to løsningsforslag sat op imod hinanden, til sammenligning med vejens nuværende forhold.
Visualiseringerne giver et indblik i de to løsningsforslag, samt et sammenligningsgrundlag i forhold til at se, hvad er indeholdt, og hvad er udeladt i de to løsningsforslag.
Parkering:
For at gøre det muligt at tilvælge etablering af parkeringspladser på Baltorpvej, har administrationen bedt rådgiver om at vurdere, hvor det er muligt at øge antallet af parkeringspladser langs Baltorpvej, herunder hvilke konsekvenser det vil have for forskønnelsen af vejen. Rådgiver har vurderet, at det er muligt at etablere ca. 39 nye parkeringspladser på den vestlige strækning (ml. Vestbuen og Baltorpvej sidevej - Baltoppen) og ca. 7 parkeringspladser på den østlige strækning (ml. Banetoften og Hold-An Vej). Dette er illustreret i "Bilag 6 Mulighed for parkering", hvor det samtidig ses, at etablering af parkering vil reducere begrønningen af vejen.
Baltorpvej en central byvej i Ballerup Kommune, hvor Ballerup Centeret tilbyder den nødvendige parkeringskapacitet til de handlende (belægningsprocent under 50 %). Parkering på Baltorpvej har derfor ikke betydning for handelslivet. Da etablering af parkeringspladser på Baltorpvej vil reducere de grønne anlæg med træer og buske, se bilag 6, så anbefaler administrationen ikke etablering af ekstra parkeringspladser.
Tidsplan:
Administrationen estimerer følgende tidsplan for projektet ”Baltorpvej Forskønnelse”, hvor rådgiverudbuddet for forslag 2 afventer budgetforhandlingerne i oktober 2025. Såfremt det besluttes at arbejde videre med Forslag 2, og at rådgiverudbud samt detailprojektering kan igangsættes inden budgetforhandlingerne i oktober 2025, så kan tidsplanen for Forslag 1 benyttes for Forslag 2.
|
Forslag 1 (Lille løsning) |
Forslag 2 (Stor løsning) |
Skitseprojekt |
Oktober 2024 - Februar 2025 |
Oktober 2024 – Februar 2025 |
Politisk beslutning om løsningsforslag |
April 2025 |
April 2025 |
Rådgiverudbud |
Maj - August 2025 |
November 2025 - Februar 2026 |
Detailprojektering |
September – December 2025 |
Marts - Juni 2026 |
Entreprenørudbud |
Januar – Marts 2026 |
Juli - September 2026 |
Anlæg |
April – November 2026 |
Oktober 2026 - Maj 2027 |
På baggrund af budgetudmeldingen på 8 mio. kr., indstiller administrationen, at der arbejdes videre med forslag 1 (lille løsning)
Yderligere deltagelse:
På Klima- og Miljøudvalgets møde deltager projektleder og teamkoordinator Wael El-Mahmoud under behandlingen af sagen.