Sammendrag
Som udgangspunkt kan borgere selv bestemme, om de vil tage imod den hjælp, pleje og omsorg, som kommunen tilbyder. Men serviceloven indeholder et regelsæt, som undtagelsesvis tillader personale at anvende magt over for personer med betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne, når indgrebet vurderes nødvendigt.
Der er hovedsageligt tale om situationer, hvor indgrebet er nødvendigt for at undgå personskade. Når der foretages en magtanvendelse, skal dette registreres og indberettes til kommunen. Herefter træffer handlekommunen afgørelse om lovligheden af magtanvendelsen.
I Ballerup Kommune i 2016 var der henholdsvis 16 indberetninger på handicapområdet og 4 indberetninger på ældreområdet. Til sammenligning var der i 2015 18 indberetninger på handicapområdet og 8 på ældreområdet.
I bilaget er der en oversigt over antallet af magtanvendelsesindberetninger i årene 2014, 2015 og 2016. Bilaget omhandler borgere i Ballerup Kommunes plejecentre, dag- og døgntilbud og i Hjemmeplejen.
Opgørelsen over udviklingen i magtanvendelser fremlægges til orientering.
Baggrund
Magtanvendelse efter serviceloven kan bestå i:
- Anvendelse af personlig alarm- eller pejlesystemer
- Etablering af særlige døråbnere
- Anvendelse af stofseler
- Fastholdelse for at undgå personskade
- Fastholdelse af borgeren for at kunne gennemføre personlig hygiejne
- Tilbageholdelse i boligen
- Optagelse i særlige botilbud mod borgerens ønske.
Ballerup Kommune har pligt til at følge udviklingen i anvendelsen af magt og andre indgreb i den personlige frihed, således at det løbende kan vurderes, om der er behov for faglig og ledelsesmæssig opfølgning. I serviceloven er der desuden krav om, at der en gang årligt forelægges en beretning til Kommunalbestyrelsen om udviklingen på området.
Enhver magtanvendelse, som er foretaget af medarbejdere i Ballerup Kommune, skal registreres og indberettes fra tilbuddet til Center for Social og Sundhed og til socialtilsynet. Har en beboer på et af Ballerup Kommunes botilbud, en anden handlekommune end Ballerup, registreres magtanvendelsen og videresendes til handlekommunen, som behandler sagen.
Magtanvendelser, foretaget i dag- eller døgntilbud beliggende i andre kommuner overfor borgere, som Ballerup Kommune er handleansvarlig overfor, sendes til Ballerup Kommune til afgørelse.
Et tværfagligt udvalg, myndighedsgruppen, med repræsentation af fagproffessionelle fra både handicapområdet og ældreområdet i Center for Social og Sundhed, behandler den enkelte indberetning og træffer myndighedsafgørelsen.
Sagsfremstilling
På handicapområdet var der 16 indberetninger om magtanvendelser i 2016, overfor borgerne i Ballerup Kommunes tilbud. På ældreområdet var der 4 indberetninger i Ballerup Kommune. Til sammenligning var der i 2015, 18 indberetninger på handicapområdet og 8 på ældreområdet.
Derudover er der modtaget 14 indberetninger om magtanvendelser, foretaget i Ballerup Kommunes tilbud på handicapområdet, hvor borgeren har anden handlekommune. Disse indberetninger er videresendt til anden kommune til afgørelse.
Derudover er der i 2016 modtaget i alt 15 indberetninger om magtanvendelser overfor borgere, som Ballerup Kommune er handleansvarlige overfor, men som opholder sig i dag- eller døgntilbud beliggende i andre kommuner. Disse indberetninger er ikke anført i skemaet, idet skemaet alene omhandler Ballerup Kommunes tilbud. Antallet af magtanvendelser i denne gruppe, er steget fra 9 i 2015 til 15 i 2016. Da der er tale om en stigning, er alle indberetningerne gennemgået en ekstra gang. Denne gennemgang viser, at de borgere det drejer sig om er udfordrede på forskellig vis. Der er et øget fokus på disse borgerforløb i administrationen, hvor de løbende drøftes i et tæt samarbejde mellem sagsbehandler og specialkonsulent. Der, hvor det vurderes nødvendigt, gennemføres ekstra opfølgningsbesøg. Formålet med den ekstra fokus, er løbende at vurdere, om det aktuelle tilbud fortsat er relevant og tilstrækkeligt i forhold til borgerens udfordring.
På handicapområdet er antallet af magtanvendelser næsten uændret i forhold til 2015. Det er fortsat fortrinsvist på Aflastningstilbuddet Torvevej og Helhedstilbuddet Stokholtbuen, der foretages magtanvendelser. På Torvevej er årsagen, at flere af de udviklingshæmmede borgere, der visiteres dertil, også har en udadreagerende adfærd. Der arbejdes begge steder meget kvalificeret på at minimere antallet ved både ledelsesmæssigt og fagligt at støtte op om et øget fagligt fokus på magtanvendelser, så de dels bliver registreret, og så den nødvendige faglige udvikling sættes i gang.
På ældreområdet er der sket et fald i antallet fra 8 til 4 magtanvendelser. Der vil altid være visse udsving fra år til år. Det faldende antal indberetninger viser, at der i forlængelse af det nye demensfundament bør sættes fokus på opkvalificering af ledernes viden om området, så der er sikkerhed for, at de hændelser der er, bliver indberettet.
Det er ikke et mål i sig selv at nedbringe antallet af magtanvendelser til nul, idet magtanvendelser kan være nødvendige af hensyn til borgerens situation, da manglende handling kan resultere i, at beboeren på ældre- og handicapområdet er udsat for omsorgssvigt. Det er afgørende, at episoderne indberettes, evalueres og drøftes i personalegruppen. Målet er at forebygge disse hændelser, og her er medarbejdernes viden og kompetencer afgørende.
Opgørelsen over udviklingen i magtanvendelser på ældre- og handicapområdet har været i høring i Handicaprådet og Seniorrådet.
Da Handicaprådet ikke har yderligere kommentarer til opgørelsen, er der ikke udarbejdet høringssvar.