Sammendrag
Det foreslås, at udvide samarbejdet på sundheds- og ældreområdet mellem Ballerup, Furesø og Herlev Kommuner. Det udvidede samarbejde skal sikre en bedre udnyttelse af de tre kommuners tilbud til gavn for borgerne. Administrationen fremlægger forslag til en afprøvning af dette samarbejde på en række områder.
Baggrund
Ballerup kommune har igennem mange år etableret velfungerende tværkommunale samarbejder og som opfølgning på Budgetaftalen for 2019 pkt 2.4 "Tværkommunale samarbejder om velfærds-/sundhedsindsatser" foreslås nedenstående.
Sagsfremstilling
Det forslås, at udvide samarbejdet på sundheds- og ældreområdet mellem Ballerup, Furesø og Herlev Kommuner. Det udvidede samarbejde skal sikre en bedre udnyttelse af de tre kommuners tilbud til gavn for borgerne.
I dag er der et formaliseret samarbejde om SHS-teamet og socialpsykiatriens motionstilbud Aktivisterne. De tre kommuner indgår også i et samarbejde mellem kommunerne i Planområde Midt omkring kræftrehabilitering.
Udgangspunktet for forslaget om en udvidelse af dette samarbejde har bygget på ønsket om at skabe volumen og bæredygtighed. Det foreslås, at der i en periode på ét år arbejdes med afprøvning inden for nedenstående fire områder:
Udvidet samarbejde på hjælpemiddelområdet
Der eksisterer allerede i dag et samarbejde mellem Nordkommunerne om brug af specielle og dyre hjælpemidler særligt på børneområdet. De tre kommuner vil arbejde på at styrke samarbejdet om en bredere portefølje af hjælpemidler.
Genoptræningsområdet
Det foreslås, at de tre kommuner skal kunne udveksle eventuel fri kapacitet på genoptræningsområdet. Dette sker bl.a. for at imødegå det udvidede krav om valgfrihed ved manglende overholdelse af syv dages fristen for start på genoptræning.
Ved manglende kapacitet kan en kommune henvende sig til de øvrige for at afsøge ledig kapacitet. Såfremt der er ledig kapacitet, er det den henvendende kommune, der afholder eventuelle udgifter til transport. Den allerede eksisterende model for intern afregning anvendes i forbindelse med afprøvningen. Såfremt der ikke er ledig kapacitet, er det den henvendende kommune, der skal afholde udgiften til det frie valg.
Tilbud til borgere med ny diagnosticeret demens
I Herlev Kommune er der gode erfaringer med, at tilbyde kognitiv stimulationsterapi til borgere med ny diagnosticeret demens. Ballerup Kommune har to borgere, der har været med i dette forløb.
Det foreslås, at Herlev Kommune skal afprøve et tilbud om kognitiv stimulationsterapi, der kan udbydes til borgere fra de tre kommuner. Der er tale om et struktureret forløb over ca. fire måneder til 6 til 8 borgere. Afprøvningen sker med henblik på, om tilbuddet skal kunne udbydes i alle tre kommuner, således at forløbene kan startes løbende, og dermed mindske ventetiden for den enkelte borger.
På baggrund af de erfaringer denne afprøvning giver, tages der stilling til, om tilbuddet skal udbydes på skift i de tre kommuner. Hvis der skal kunne udbydes kognitiv stimulationsterapi forløb (CST forløb) i alle tre kommuner, vil det kræve, at der uddannes personale til CST i Ballerup og Furesø Kommuner. Som bilag vedlægges indsatsbeskrivelse for tilbuddet.
Samarbejde om fælles tilbud om pårørendegrupper
Det foreslås, at de tre kommuner kan henvise til hinandens tilbud om deltagelse i pårørendegrupper for pårørende til borgere med demens.
Som et forsøg foreslås det, at etablere en pårørendegruppe til voksne børn af borgere med demens. Denne gruppe etableres i Ballerup Kommune, men udbydes i de tre kommuner.
Formålet med forsøget er at se, hvor stor mobiliteten er blandt de pårørende, når de tilbydes et mere målrettet tilbud.
Som bilag vedlægges beskrivelse af tilbuddet samt forslag til invitation til tilbuddet.
Det foreslås, at:
- Der ikke for nuværende etableres kriterier for intern afregning, men at forsøgsperioden danner grundlag for en vurdering af behovet herfor.
- Den allerede eksisterende model for intern afregning på genoptræningsområdet anvendes i forbindelse med afprøvningen.
- Der vil være en midtvejsopfølgning i marts 2020 og en opfølgning igen efter et år med henblik på beslutning om, hvorvidt der skal arbejdes videre med nogle af elementerne.
- Der administrativt følges løbende op på indsatserne herunder i forhold til økonomisiden samt at alle tre kommuner til enhver tid kan træde ud af afprøvningerne.
Denne sagsfremstilling vil blive behandlet i Furesø Kommune den 13. august 2019 og i Herlev Kommune den 28. august 2019.