Sammendrag
Tredje budgetopfølgning for 2022 på driftsbudgettet for Sundheds- og Ældreudvalget forelægges til godkendelse. Budgetopfølgningen vil indgå som en del af Ballerup Kommunes samlede budgetopfølgning, der forelægges for Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen.
Udvalgets samlede bevillingsrammer forøges med 0,6 mio. kr. i forhold til det korrigerede budget for 2022 jf. tabel 1 (kolonne 3).
Efter de foreslåede budgetændringer forventes der et merforbrug med udgangen af 2022 på 24,5 mio. kr. på udvalgets bevillingsrammer jf. tabel 1 (kolonne 6).
Administrationen gør opmærksom på, at der er særlige budgetmæssige risici på begge udvalgets bevillingsrammer:
- 51.52 Tilbud til ældre pensionister
- 51.56 Sundhed og forebyggelse
Udgifter til energi
I forventet forbrug er indregnet forventede merudgifter til el og varme/energi på 2,6 mio. kr. i forhold til 2021. Beløbet er opgjort ultimo september 2022.
Det bemærkes, at talgrundlaget for tredje budgetopfølgning er forventet forbrug opgjort pr. september 2022.
Baggrund
I henhold til Tidsplan for budgetlægningen 2023, budgetopfølgningerne 2022 og regnskabsaflæggelsen 2021 skal de enkelte fagudvalg behandle opfølgning på budget 2022 tre gange årligt.
Udvalgets bevillingsrammer på driftsområdet
- 51.52 Tilbud til ældre pensionister
- 51.56 Sundhed og forebyggelse
Sagsfremstilling
Sundheds- og Ældreudvalgets budget forøges med samlet 0,6 mio. kr. i forhold til det korrigerede budget for 2022 jf. tabel 1 (kolonne 3).
Efter de foreslåede budgetændringer forventes der et merforbrug med udgangen af 2022 på 24,5 mio. kr. på udvalgets bevillingsrammer jf. tabel 1 (kolonne 6).
Tabel 1. Resultat af tredje budgetopfølgning på driftsbudgettet for Sundheds- og Ældreudvalget
(1.000 kr.) |
Oprindeligt
budget
2022 |
Korrigeret
budget pr.
29/8-22
inkl.
overførsler |
Ændringer
ved tredje
budget-
opfølgning
2022 |
Forslag
til nyt
budget pr.
29/11-22
inkl.
overførsler |
Forventet
forbrug
pr.
31/12-22 |
*)
Afvigelse |
|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5) |
(6)=
(5)-(4) |
I alt |
834.915 |
824.933 |
602 |
825.535 |
849.990 |
24.455 |
- Heraf inden
for service-
rammen |
605.716 |
595.734 |
602 |
596.336 |
622.900 |
26.564 |
- Heraf uden
for service-
rammen |
229.199 |
229.199 |
0 |
229.199 |
227.090 |
-2.109 |
som fordeler sig
således: |
|
|
|
|
|
|
51.52
Tilbud til ældre
pensionister |
498.562 |
492.227 |
1.378 |
493.605 |
517.568 |
23.962 |
- Heraf inden
for service-
rammen |
491.382 |
485.047 |
1.378 |
486.425 |
511.817 |
25.391 |
- Heraf uden
for service-
rammen |
7.180 |
7.180 |
0 |
7.180 |
5.751 |
-1.429 |
51.56
Sundhed og
forebyggelse |
336.353 |
332.705 |
-776 |
331.929 |
332.422 |
493 |
- Heraf inden
for service-
rammen |
114.334 |
110.686 |
-776 |
109.910 |
111.083 |
1.173 |
- Heraf uden
for service-
rammen |
222.019 |
222.019 |
0 |
222.019 |
221.339 |
-680 |
*) + = merudgifter eller mindreindtægter
- = mindreudgifter eller merindtægter
Opsummering af faktiske ændringer ved tredje budgetopfølgning
Tabel 2. Ændringer (samlet i hovedpunkter) for 2022 ved tredje budgetopfølgning på Sundheds- og Ældreudvalgets bevillingsrammer på driftsområdet.
(1.000. kr.) |
Budget-
omplacering |
Tillægs-
bevillinger |
I alt |
1. Stigende energipriser (flere rammer) |
0 |
2.607 |
2.607 |
2. DUT - Det Udvidede Totalbalanceprincip
(flere rammer) *) |
0 |
602 |
602 |
I alt |
0 |
3.209 |
3.209 |
*) Forklaring til DUT - Statens kompensation til kommunerne i forbindelse med lovændringer.
Note: Tabel 2 er en manuel opsummering af ændringer ved tredje budgetopfølgning på Sundheds- og Ældreudvalgets område.
Uddybning af ændringerne i tabel 2
Ad. 1. Stigende energipriser
På grund af de stigende energipriser forventes et merforbrug på 2,6 mio. kr. vedrørende plejehjem, hjemmepleje, korttidsboliger og Movia-kørsel.
Ad. 2. DUT - Det Udvidede Totalbalanceprincip
DUT-kompensation i indeværende år.
Konsekvens for budgetårene 2023-2026
For budgetårene 2023-2026 vil konsekvensen være, at budgettet er uændret.
Påvirkning af servicerammen i 2022
På Sundheds- og Ældreudvalgets område forøges budgettet inden for servicerammen med 0,6 mio. kr.
Budgettet uden for servicerammen påvirkes ikke.
Udfordringer inden for servicerammen ved tredje budgetopfølgning 2022
51.52 Tilbud til ældre pensionister
Der er fire udfordrede områder. Den største udfordring er et forventet merforbrug på decentrale enheder på 19,3 mio. kr. Plejehjemmene og hjemmeplejen arbejder med at nedbringe merforbruget ved bl.a. at tilpasse personaleudgifterne til budgettet. Der er tillige udarbejdet økonomiske handleplaner i hver enhed, som følges hver måned. Ud af merforbruget hænger 8,5 mio. kr. sammen med, at plejehjem og hjemmepleje har fået overført merforbrug fra 2021.
Læs bilagsnotatet for yderligere uddybning og for beskrivelse af de øvrige tre forhold; SOSU-elever, borgere over 65 år i botilbud , samt flere ældre i aktivitets og samværstilbud.
51.56 Sundhed og forebyggelse
Rammen indholder nogle decentrale enheder (forebyggelsesenhed, korttidspladser samt træning og aktivitet), som alle forventes at ende i balance.
På to områder er der særlige udfordringer, idet det er ikke er muligt at styre forbruget. Det handler om et forventet merforbrug på 1,4 mio. kr. på Movia-kørsel af borgere over 18 år til fx læge, genoptræning og aktivitetscenter. Merforbruget forventes - alt andet lige - at blive større i 2023, idet der i 2022 er givet en etårig bevilling på 1 mio. kr.
Desuden forventes et merforbrug på vederlagsfri fysioterapi på 1 mio. kr. Her har borgere med en diagnose eller svært fysisk handicap ret til fysioterapi, og de er dermed selvvisiterende.
Udfordringer uden for servicerammen ved tredje budgetopfølgning 2022
Der er ingen økonomiske udfordringer uden for servicerammen. På ramme 51.52 Tilbud til ældre pensionister forventes der et mindreforbrug på 1,4 mio. kr., hvilket hovedsagelig skyldes statsrefusion vedrørende særligt dyre enkeltsager. Det vedrører borgere over 65 år i botilbud. På ramme 51.56 Sundhed og forebyggelse forventes et mindreforbrug på 0,7 mio. kr. vedrørende kommunens finansiering af sygehusene, hvilket skyldes, at der bliver afregnet efter et acontobeløb og ikke efter faktisk aktivitet, da der er databrud på grund af et nyt landspatientregister.