Dagtilbuddets pædagogiske overvejelser udspringer af neuropædagogik og sanseintegration
Neuropædagogik
Via neuropsykologiske iagttagelser kortlægges personens stærke og svage sider på områder som opmærksomhed, kommunikation, hukommelse, orienteringsevne og social funktion.
Målet er at beskrive, både hvad personen kan, og hvordan funktionen udføres, så det bliver tydeligt, hvilke led i en færdighed der fungerer, og hvilke, der er skadede.
Bagefter tilrettelægges hverdagen på måder, der giver personen mulighed for at trække på sine stærke sider, mens andre personer eller den ændrede struktur kompenserer for de svage områder.
Derved undgår man at konfrontere det pågældende menneske med dets uformåenhed. Der er ofte behov for vedvarende afpasset hjælp og støtte.
Sanseintegration
Sanseintegration er en proces, hvor nervesystemet modtager, sorterer og integrerer sensorisk information fra egen krop og fra omgivelserne.
Gennem nervesystemets bearbejdning omsættes sanseindtrykkene til motorisk og adfærdsmæssigt hensigtsmæssigt og meningsfuldt respons.