Nyttig viden om lokaler
Her har vi samlet information, der kan være nyttigt for dig som bruger kommunens lokaler.
Foreninger, hvis formål eller adfærd modarbejder eller underminerer demokrati eller grundlæggende friheds- og menneskerettigheder kan ikke låne lokaler af Ballerup Kommune.
-
Ballerup Kommune stiller faciliteter til rådighed til fritidsbrug, når faciliteterne ikke benyttes til kommunale aktiviteter.
Retningslinjerne omfatter kommunale indendørs- og udendørsfaciliteter, der er egnet til fritidsbrug, som fx idrætshaller, faglokaler, mødefaciliteter, fodboldbaner mv. og er godkendt af Økonomiudvalget 22. april 2025.
-
Nøglebrikker
Der er elektronisk adgangskontrol til kommunens bygninger. Det betyder, at foreninger og aftenskoler, der har fået tildelt et lokale, skal have udleveret en elektronisk nøglebrik for at få adgang til bygningen.Der kan bestilles nøglebrikker til foreningens trænere og ledere ved henvendelse til Center for Kultur, Idræt og Fritid via en sikker besked. Bestillingen skal indeholde:
- Foreningen eller aftenskolens navn
- Det fulde navn på den person, der skal have brikken
- Fødselsdato på personen, der skal have brikken
- Personens funktion i foreningen/aftenskolen
Bestilleren modtager en mail, når brikken er klar til afhentning på Ballerup Rådhus. Bemærk at ekspeditionstiden er 10 arbejdsdage. Personen, der er registreret til benyttelse af brikken, skal kvittere personligt for brikken ved afhentning. Alternativt kan der medbringes en fuldmagt.
Nøglebrikken er personlig, og brugen af den registreres i systemet.
Når en indehaver af en brik stopper i foreningen skal brikken, sammen med oplysning om navn og fødselsdato, returneres til Ballerup Rådhus/Center for Kultur, Idræt og Fritid.
Nøglebrikken kan også omkodes til en ny træner/leder. Foreningen/aftenskolen skal i den forbindelse fremsende navne og fødselsdatoer på både den forhenværende og den nye brik-indehaver samt oplyse den nye persons funktion i foreningen/aftenskolen. Kontakt Center for Kultur, Idræt og Fritid via en sikker besked.
Bortkomne nøglebrikker skal indberettes til Vagt og Sikring hurtigst muligt.
Nøgler
På de fleste skoler benyttes nøgler til de indvendige døre. Kontakt skolen for yderligere information og udlevering af nøgler.Der udleveres fortsat nøgler til døre i klublokaler. Kontakt Center for Kultur, Idræt og Fritid via en sikker besked.
-
Sådan virker det elektroniske adgangssystem
Nøglebrikken føres forbi kortlæseren. Døren låser automatisk op og forbliver oplåst i ca. 10 sekunder. Hvis det er nødvendigt at have døren oplåst i længere tid, så nedenstående guide følges:
Idrætshaller/gymnastiksale: Når brikken føres forbi briklæseren to gange er døren oplåst i tre timer. Efter tre timer låses døren igen. Hvis faciliteten forlades inden de tre timer udløber, skal brikken føres forbi briklæseren tre gange for at låse døren igen
Skolens hoveddør samt svømmesale: Når brikken føres forbi briklæseren to gange er døren oplåst i en time. Efter en time låses døren igen. Hvis faciliteten forlades inden timen udløber, skal brikken føres forbi briklæseren tre gange for at låse døren igen.
Tidspunkter for adgang
Du kan bruge din adgangsbrik i tidsrummet 07.00 til 24.00 (kl. 22.30 på skolerne). Brikken kan benyttes til alle de døre, foreningen/aftenskolen har adgang til.Alarmtilkobling sker automatisk kl. 24.00 i hallerne og kl. 22.30 på skolerne. Der lyder en advarende hyletone 10 minutter før alarmen går i gang og området skal derfor forlades. Udløses en fejlalarm fremsendes en regning til brugerens forening, fordi vagten unødigt skal køre ud til stedet.
Tidspunktet for tilkobling af alarmen og dørenes åbningstid kan efter særlig aftale udskydes ved stævner, turneringer m.v. Anmodning rettes til skolen senest 14 dage før.
Der skal søges særlig tilladelse i forbindelse med arrangementer med overnatning.
Vigtige retningslinjer for brug af lokalerne
Døre og vinduer låses inden brugeren forlader bygningen.Det er forbudt at blokere eller sætte noget i klemme i døre. Dette gælder alle døre, uanset om der er adgangskontrol på eller ej.
Hvis en forening glemmer at låse døren når stedet forlades (før den "tilkøbte tid" udløser), får foreningen en advarsel. Sker det igen bliver foreningen frataget lokalet. Hvis det konstateres at en forening har sat noget i klemme i døren, får foreningen en advarsel. Sker det igen bliver foreningen frataget lokalerne.
-
Vagt og Sikring
Vagtkorpset har blandt andet til opgave at føre tilsyn med kommunens ejendomme. De tager vandprøver i svømmehaller, og de kører på alarmer. De laver præventivt arbejde og de servicerer kommunens fritidsbrugere ved problemer, der er nødvendige at løse her og nu eksempelvis ved indbrud og problemer med den elektroniske adgangskontrol.Vagten kan kontaktes på telefon: 4477 3434 eller på mail.
Der er opsat vagtlogo med telefonnummer på alle bygninger.
Har du glemt din nøglebrik eller nøgle, må du kontakte en anden nøglebrik-indehaver i din forening. Vagten yder ingen service i disse tilfælde.
Servicevagten
Ved akutte problemer som vedrører brugen af faciliteterne som fx at håndboldene er låst inde, hallens lys ikke fungerer eller der ikke kommer vand ud af bruseren, er det muligt at kontakte Servicevagten.Servicevagten kan kontaktes i tidsrummet kl. 13.00 - 22.00 på hverdage og direkte på tlf. 4477 2020.
Mindre akutte og ikke hastende problemer kan indberettes via Ballerup Kommunes borgertip.
-
Ved overnatning i Ballerup Kommunes lokaler, skal der indsende ansøgning til Center for Kultur, Idræt og Fritid senest en måned før overnatningsdatoen.
Når ansøgningen er godkendt (og senest 14 dage inden overnatningsdatoen) skal foreningen anmelde overnatningen via denne selvbetjeningsløsning
Overnatning udover syv nætter behandles af Center for By og Miljø. Benyt dette link til ansøgning om overnatning udover syv nætter. Benyt "Start ny ansøgning" og vælge "Midlertidig overnatning" som ansøgningstype.
For sale, haller og klasselokaler gælder derudover følgende:
Foreningen skal
- Tjekke om tiden er ledig til overnatning
- Kontakte eventuelle foreninger, der er booket i den tid, hvor der skal overnattes og aftale aflysninger og sletning af tiden i Foreningsportalen
- Herefter booke tiden til overnatning i Foreningsportalen
- Sende en ansøgning om overnatning til Center for Kultur, Idræt og Fritid.
Ansøgning om overnatning skal indeholde følgende oplysninger:
- Navn på foreningen
- Navn og telefonnummer på kontaktperson
- Dato for overnatning
- Tidsrum for overnatning
- Antal personer, der overnatter
- Hvor der overnattes og i hvilket lokale (fx Hedegårdsskolen, idrætshallen og klasselokale 22)
- Navn og fødselsdato på den eller de ledere, der skal have nøglebrik til overnatningsstedet
-
Ved fejl og mangler i kommunale faciliteter fx. et toilet, der køber, et ituslået vindue eller andet skal Ballerup Kommunes Borgertip benyttes.
Ballerup Kommune - Borgertip kan downloades som app eller tilgås via en hjemmeside.
-
Alt udstyr i kommunens faciliteter er til fælles brug for kommunens fritidsbrugere. Ved booking af en facilitet følger de indbyggede og tilpassede redskaber/instrumenter med.
Aftale om lån af specielt udstyr fx projektor, mikrofonanlæg, højttaleranlæg m.v. skal indgås med det respektive anlæg/sted fx skolernes administration.
-
En række af kommunens lokaler og faciliteter har teleslyngeanlæg til gavn for borgere med høretab. Når teleslyngen er tændt, forstærker den lydsignalet og sender det til høreapparater med telespole, så hørehæmmede borgere kan høre hvad fx foredragsholderen fortæller.
Det stationære teleslyngeanlæg virker automatisk ved brug af mikrofonanlægget.
Oversigt over kommunens lokaler med teleslyngeanlæg
Hvor
Bemærkning
Caféen og Sal 2 Atriet, KMB-sal, lokale A3 Teatersalen
Samlingssalen afd. Rugvænget Salen Caféen Caféen og i fire bo-enheder Mødelokale 5 og caféområde i forhallen Bibliotekssalen og foreningssalen Mobilt anlæg (i lokale 2.03 + 2.04)
Store sal, lille sal og lokale E