Endelig vedtagelse af lokalplan 207 for boliger ved Kildedal Station
Lokalplan 207 er blevet endeligt vedtaget den 17. juni 2024 af Kommunalbestyrelsen i Ballerup kommune. Du kan se referat fra mødet og det materiale som Kommunalbestyrelsen behandlede, herunder høringssvar, på https://ballerup.dk/dagsorden-og-referat.
Offentlig høring og ændringer i planforslag
Forslag til lokalplan 207 var i offentlig høring i perioden den 11. december 2023 til 21. februar 2024. I høringsperioden indkom der 23 høringssvar. Høringssvarene afstedkom en række ændringer i planerne, der blev besluttet, i forbindelse med Kommunalbestyrelsens endelige vedtagelse af planerne. Det drejer sig blandt andet om:
- Nedjustering af maksimalt antal etager fra 6 til 5 samt maksimal højde fra 27 til 22,5 meter.
- Bestemmelse om at undgå lysspild og lysspredning fra området.
- En række præciseringer vedrørende blandt andet naturbeskyttelse/beskyttede arter, regnvandshåndtering, gastransmissionsledningen i området og sol-/skyggeforhold.
- Ændring vedrørende placering af den muliggjorte terrænparkering, så denne også kan indplaceres ved den fremtidige børneinstitution.
Miljøvurdering
Lokalplanen er blevet miljøvurderet. Som et sidste skridt i miljøvurderingen er der udarbejdet en sammenfattende redegørelse. Den ligger sammen med miljørapporten og den endelige plan som bilag her på siden. Den sammenfattende redegørelse indeholder oplysninger om:
- Hvordan miljøhensyn er integreret i planen.
- Hvordan miljørapporten og de udtalelser, der er indkommet i offentlighedsfasen, er taget i betragtning.
- Hvorfor den vedtagne plan er valgt på baggrund af de rimelige alternativer, der har været behandlet.
- Hvordan myndigheden vil overvåge de væsentlige indvirkninger på miljøet af planen.
I medfør af Miljøvurderingslovens § 40 samt Miljøvurderingsbekendtgørelsens § 15, skal der ske en adskillelse af uforenelige funktioner, når en myndighed der er afsender af en plan også varetager funktionen som berørt myndighed i forbindelse med miljøvurderingen af planen. Der er flere medarbejdere fra kommunens planteam i Center for By og Miljø der har varetaget opgaven som berørt myndighed i forbindelse med miljøvurderingen af lokalplanen. Medarbejderen fra planteamet der har udarbejdet lokalplanen har derfor refereret til centerchef for Center for Ejendomme i stedet for planteamets daglige leder under udarbejdelsen af lokalplanen.
Lokalplanens retsvirkninger
I medfør af Planlovens § 18 må der ikke retligt eller faktisk etableres forhold i strid med lokalplanens bestemmelser, medmindre dispensation meddeles efter reglerne i Planlovens § 19.
Ejendomme, der er omfattet af planen, må derfor ikke bebygges eller skifte anvendelse i strid med lokalplanens bestemmelser. Eksisterende lovlig bebyggelse kan blive liggende og anvendes som hidtil. Lokalplanens bestemmelser vil kun gælde, hvis ejeren ønsker at gennemføre ændringer på ejendommen.
Retsgrundlag
Lokalplanen er udarbejdet på baggrund af Planloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 572 af 29. maj 2024. Miljøvurdering er udarbejdet på baggrund af Miljøvurderingsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 4 af 3. januar 2023.
Klagevejledning
Du kan klage til Planklagenævnet over afgørelser der vedrører lokalplaner, jf. Planloven § 58, stk. 1, nr. 3. Klageberettigede er enhver, der har en retlig interesse i afgørelsen, samt landsdækkende foreninger, der har til formål at beskytte natur og miljø eller har væsentlige brugerinteresser i arealanvendelse, jf. planlovens § 59, stk. 1 og 2.
Man kan kun klage over retlige spørgsmål. Det betyder, at man ikke kan klage over de skøn, som kommunen har udøvet eller planens indhold. Derimod kan man klage, hvis man mener, at regler er fortolket forkert, eller at kompetence- eller procedureregler ikke er overholdt.
Klagefrist
Klagen skal være modtaget af Planklagenævnet senest 4 uger efter den dato, hvor den endeligt vedtagne plan er offentligt bekendtgjort. Offentliggørelsen er sket den 26. juni 2024
Sådan klager du
Du skal klage via Klageportalen, som du kan finde via https://naevneneshus.dk/start-din-klage/planklagenaevnet/. Klagen sendes herefter videre til Ballerup Kommune.
Du kan læse Planklagenævnets vejledning via https://naevneneshus.dk/start-din-klage/planklagenaevnet/vejledning/.
Klagegebyr
Det koster et gebyr at klage. Gebyret er 900 kr. for privatpersoner og 1.800 kr. for virksomheder, organisationer og offentlige myndigheder.
Fritagelse fra at bruge Klageportalen
Hvis du ønsker at blive fritaget for at bruge Klageportalen, skal du sende en begrundet anmodning til Planklagenævnet - enten via mailadressen plan@naevneneshus.dk eller ved at sende et fysisk brev til Planklagenævnet, Nævnenes Hus, Toldboden 2, 8800 Viborg.
Hvis du er fritaget for at bruge Digital Post af din kommune, skal du oplyse dette i din anmodning.
Når du ansøger om at blive fritaget for brug af klageportalen, er det vigtigt, at du giver besked til Ballerup Kommune enten via mailadressen kildedal@balk.dk eller ved at sende et fysisk brev til Rådhuset, Att: Center for By og Miljø, Hold-An Vej 7, 2750 Ballerup.
Domstolsprøvelse
Søgsmål til domstolsprøvelse af afgørelser, der er truffet af kommunen i henhold til lov om planlægning, skal være anlagt inden 6 måneder efter, at afgørelsen er meddelt, jf. planlovens § 62, stk. 1.
Høringssvar