Kravspecifikation for privatinstitutioner
Privatinstitutioner i Ballerup Kommune er forpligtet til at efterleve de til enhver tid gældende kommunale kvalitetskrav samt national lovgivning for dagtilbudsdrift herunder:
- Ballerup Kommunes Børne- og Ungepolitik
- Dagtilbudsloven
- Arbejdsmiljølovgivningen
- Bygningsreglementet
- mv.
Privatinstitutioner i Ballerup Kommune skal ved privatinstitutionens opstart stille en driftsgaranti efter dagtilbudslovens § 20, stk. 2. Driftsgaranti udgør ½ måneds drifts-, bygnings- og administrationstilskud pr. barn, jf. dagtilbudslovens §§ 36- 38, samt eventuelt forudbetalt drifts-, bygnings- og administrationstilskud pr. barn jf. dagtilbudslovens §§ 36-38, jf. § 51
-
Privatinstitutionen skal indsende en ansøgning vedlagt følgende:
- Privatinstitutionens vedtægter
- Ibrugtagningstilladelse til privatinstitutionens bygning
- Dokumentation for indbetaling af 30.000 kr. i depositum, som tilbagebetales når ansøgningen er færdigbehandlet.
Ansøgningen skal indeholde følgende oplysninger:
- Navn, adresse og CVR-nummer på privatinstitutionen og den private leverandør, herunder hvem der er den juridiske enhed og kontaktoplysninger til daglig leder.
- Økonomisk hæderlighed:
Ansøger skal dokumentere, at den juridiske enhed ikke har gæld til det offentlige.
- Formål og værdigrundlag:
Beskrivelse af hvordan den private daginstitutionen vil omsætte dagtilbudslovens formålsbestemmelse § 7, bestemmelser om pædagogisk læreplan § 8, bestemmelsen om sprogvurdering og stimulering § 11, samt arbejdet med børn med særlige behov og tosprogede børn.
- Antal børn:
Det forventede antal gennemsnitligt indmeldte og den maksimale kapacitet i institutionen, fordelt på 0-2-årige og 3-årige til skolestart.
- Åbningstid og lukkedage:
Herunder hvordan privatinstitutionen vil stille alternativ pasning til rådighed på lukkedage, bortset fra 5. juni og 24. december.
- Optagelsesregler:
Eventuel fortrinsret, ind- og udmeldelsesregler, fastsættelse og opkrævning af forældrebetaling rammer for anvendelse af deltidspladser på 30 timer om ugen, jf. Dagtilbudslovens § 27 b.
- Overgang mellem forskellige institutionsformer:
Hvordan vil privatinstitutionen arbejde med kontinuitet og sammenhæng fx mellem dagpleje/vuggestue og børnehave og mellem børnehave og BFO/skole.
- Forældreindflydelse/forældrebestyrelse
- Retningslinjer for fravalg af frokostordning
- Dansk som hovedsprog?
Hvis der ønskes et andet hovedsprog end dansk, skal der søges særlig tilladelse.
-
Børneattest
Privatinstitutionen skal indhente børneattest for alle medarbejdere samt støttepædagoger, vikarer, studerende i praktik og frivillige, der skal arbejde med børn under 15 år, jf. børneattestlovens § 2 og dagtilbudsbekendtgørelsens § 47-49.
Ledelse
Den daglige leder skal have en pædagogisk uddannelse. Hvis lederen ikke har en pædagoguddannelse fra en dansk professionshøjskole, skal der søges dispensation hos Ballerup Kommune.
Den private leverandør er forpligtet til straks at underrette kommunen om enhver personændring i den daglige ledelse af privatinstitutionen, herunder til- og fratræden, opsigelse, afskedigelse og bortvisning, således at kommunen kan gennemføre sit tilsyn med, om privatinstitutionen har en daglig ledelse, der lever op til kravene.
Personalets kvalifikationer
Samlet set skal personalet være kvalificeret til at løse den pædagogiske og omsorgsmæssige opgave på samme niveau som de kommunale dagtilbud.
Ansættelser
Eventuelle forældrebestyrelser i privatinstitutionen har ret til at deltage ved ansættelse af ledere samt indstillingsret ved ansættelse af personale i daginstitutionen, jf. dagtilbudsloven § 15.
Normering
Privatinstitutionen skal sikre, at normeringen mindst svarer til de til enhver tid nationalt fastsatte normeringskrav for privatinstitutioner.
Praktik
Privatinstitutionen er i henhold til loven forpligtet til at modtage lønnede studerende fra professionshøjskoler. Lønmidler til pædagogstuderende i lønnet praktik tages fra den samlede lønsum til personale. Der tildeles ikke ekstra lønmidler til at modtage pædagogstuderende.
Førstehjælp
Privatinstitutionen skal sikre, at der løbende tilbydes kurser i livreddende førstehjælp til personalet.
-
Privatinstitutionen skal dokumentere, at den råder over lokaler og arealer til formålet i en længere periode og kan efterkomme kravet om, at børn skal have et fysisk, psykisk og æstetisk børnemiljø, som fremmer deres trivsel, sundhed, udvikling og læring, jf. dagtilbudslovens § 7, stk. 3.
Privatinstitutioners bygninger og udendørsarealer skal leve op til reglerne i Bygningsreglementet og skal være i overensstemmelse med de til enhver tid gældende regler i byggelovgivningen samt regler om brandsikkerhed, sikkerhed og sundhed samt arbejdsmiljølovgivningen, herunder APV. Opremsningen er ikke udtømmende.
Privatinstitutionen har selv ansvaret for at indhente godkendelse fra alle relevante myndigheder, herunder en ibrugtagningstilladelse fra bygningsmyndighederne/bygningsinspektoratet.
-
Privatinstitutionen fastsætter selv sine optagelses- og ventelistekriterier. De skal som minimum overholde gældende lovgivning om lige adgang, medmindre det i den af kommunalbestyrelsen godkendte ansøgning fra en private leverandør fremgår, at optagelse eksempelvis begrænser sig til børn af forældre, der er ansat på en bestemt arbejdsplads/virksomhed.
Dagtilbuddet kan alene afvise optagelse, hvis der ikke er ledige pladser (her træder ventelistekriterierne i kraft). Optagelses- og ventelistekriterier skal være offentligt tilgængelige.
Et privat dagtilbud er forpligtet til at optage børn med handicaps eller andre særlige problemstillinger. Afslag om optagelse af børn med særlige behov kan alene begrundes ud fra følgende kriterier:
- At de fysiske rammer ikke er eller kan tilpasses barnets behov
- At personalets kvalifikationer ikke matcher de faglige krav, der skal til for at sikre børn med særlige behov de nødvendige udviklingsmuligheder (et privat dagtilbud kan optage alligevel, og derefter ansøge Ballerup Kommune om støtte).
Ballerup Kommune kan beslutte, at et optaget barn med særlige behov skal flyttes til et kommunalt dagtilbud, hvis det vurderes, at det private dagtilbud ikke vil være i stand til at varetage hensynet til barnets tarv og udvikling på en forsvarlig måde.
-
Sprogvurdering
Privatinstitutionen er forpligtet til at sikre, at børnene er blevet sprogvurderet senest ved 3-årsalderen med henblik på en tidlig indsats, hvis børnenes sprogudvikling ikke er alderssvarende.
Hvis hovedsproget ikke er dansk
Hovedsproget i privatinstitutioner skal som udgangspunkt være dansk i henhold til Dagtilbudsloven. Kommunen kan dog beslutte, at hovedsproget i en privatinstitution kan være fx engelsk, tysk eller fransk, hvis det skønnes efter en konkret vurdering, at det ikke medfører integrationsmæssige problemer. Hvis privatinstitutionen ønsker, at hovedsproget ikke skal være dansk, skal der søges om dispensation.
Med begrebet hovedsprog menes det sprog, som i udgangspunktet anvendes i dialogen mellem børn og pædagogisk personale i privatinstitutionen.Ved en godkendelse som privatinstitution med andet hovedsprog end dansk forpligter privatinstitutionen sig til ved optag af børn at sikre, at reglerne i Dagtilbudslovens § 22a overholdes. Det betyder konkret, at privatinstitutionen ved optag af et nyt barn skal foretage en vurdering af, om det har integrationsmæssige konsekvenser for det konkrete barn at blive optaget i institutionen.
Fravalg af frokostmåltid
Efter dagtilbudslovens § 16 b, stk. 3 skal privatinstitutionen fastsætte og offentliggøre retningslinjer for forældrenes fravalg af frokostmåltidet efter § 16 a, stk. 1, herunder længden af perioden for forældrenes fravalg, samt frister og procedurer for formidling af forældrenes beslutning om fravalg til privatinstitutionen. Hvis sundt frokostmåltid ikke er fravalgt, påser kommunen, at privatinstitutionen tilbyder et sundt frokostmåltid.
Tilsyn
Privatinstitutioner er forpligtet til at samarbejde med det pædagogiske tilsyn. Det løbende kommunale tilsyn skal kunne foregå frit og uhindret. Kommunen kan kræve at se den dokumentation, som den måtte anse for nødvendig for at udøve tilsynet.
-
Ballerup Kommune er forpligtet til at yde tilskud til dagtilbudspladser for børn, hvis de er i alderen 6 måneder til skolestart er berettiget til en plads i et kommunalt dagtilbud og er bosiddende i kommunen, samt hvis ordningen er oprettet i henhold til Dagtilbudsloven.
Kommunalbestyrelsen fastsætter hvert år i forbindelse med vedtagelsen af det kommunale budget det kommunale driftstilskud pr. barn i de forskellige dagtilbud, samt forældrebetalingen. Ud fra dette beregnes nettodriftstilskuddene til børn i alderen 0 til 3 år og til børn i alderen 3 år og til skolestart, som ikke går i kommunens egne institutioner.
Tilskuddet beregnes ud fra åbningstiden i de kommunale dagtilbud. Såfremt den private institution holder åbent i færre timer, reguleres tilskuddet tilsvarende. Der ydes ikke forhøjet tilskud til åbningstid ud over den af Kommunalbestyrelsen vedtagne ugentlige åbningstid.
Tilskuddet, som afregnes månedligt forud med den private leverandør, omfatter:
- Driftstilskud svarende til de gennemsnitlige kommunale budgetterede nettodriftsudgifter for aldersgruppen pr. barn (eksklusiv støttepædagogudgifter) med bopæl i Ballerup Kommune jf. Dagtilbudsloven § 36
- Administrationsbidrag jf. Dagtilbudsloven § 37
- Bygningstilskud jf. Dagtilbudsloven § 38.
Kommunalbestyrelsen kan jf. Dagtilbudsloven §20 tilbagekalde godkendelsen af en privatinstitution, hvis institutionen ikke opfylder de kriterier, som institutionen blev godkendt på baggrund af.