Bamuk summer igen af liv og god musik
Der var flag og højt humør, da Ballerup Musik- og Kulturskole (Bamuk) endelig kunne slå dørene op og invitere eleverne indenfor til fysisk undervisning igen.
Langt om længe kom dagen, som både elever og lærere har ventet på - de danske musik- og kulturskoler kan få lov til at tilbyde almindelig undervisning igen for elever under 18 år. Og efter godt fire lange måneder med onlineundervisning føles det næsten som en festdag.
- Det er helt fantastisk, at vi endelig kan møde størstedelen af vores elever og undervise dem fysisk igen. Der er ingen tvivl om, at rigtig mange af vores elever har savnet at komme tilbage. Dels på grund af det faglige, men i høj grad også på grund af det sociale, fortæller Jesper Sveidahl, der er musikskoleleder på Bamuk.
- Det er helt fantastisk, at vi endelig kan møde størstedelen af vores elever og undervise dem fysisk igen. Der er ingen tvivl om, at rigtig mange af vores elever har savnet at komme tilbage. Dels på grund af det faglige, men i høj grad også på grund af det sociale, fortæller Jesper Sveidahl, der er musikskoleleder på Bamuk.
Bamuk har under hele nedlukningen tilbudt eleverne onlineundervisning, og mens lærerne har tænkt kreativt og udviklet nye og inspirerende undervisningsmetoder, har eleverne kæmpet for at holde motivationen høj. Alligevel sætter den manglende fysiske tilstedeværelse alligevel sine spor.
- Et vigtigt element i børn og unges trivsel er, at de kan deltage aktivt i deres fritidsaktiviteter. I en tid som den her, hvor stort set al interaktion med andre end familien foregår online, er der ingen tvivl om, at trivslen er kommet under pres, siger Jesper Sveidahl og fortsætter:
- Vi har en lærer, der efter en gang online musikbingo, kørte rundt med præmier til eleverne. Han fortalte, at en af de mindre elever var begyndt at græde, da hun så ham, fordi hun savnede ham så meget. Det er et godt billede på, hvor stor betydning fritidsaktiviteter kan have for børn og unge.
- Et vigtigt element i børn og unges trivsel er, at de kan deltage aktivt i deres fritidsaktiviteter. I en tid som den her, hvor stort set al interaktion med andre end familien foregår online, er der ingen tvivl om, at trivslen er kommet under pres, siger Jesper Sveidahl og fortsætter:
- Vi har en lærer, der efter en gang online musikbingo, kørte rundt med præmier til eleverne. Han fortalte, at en af de mindre elever var begyndt at græde, da hun så ham, fordi hun savnede ham så meget. Det er et godt billede på, hvor stor betydning fritidsaktiviteter kan have for børn og unge.
Det er da heller ikke kun blandt Bamuks lærere og ledelse, at begejstringen for genåbningen er stor. Kun få minutter efter der var sendt mail rundt til musik- og kulturskolens elever, kom den første begejstrede mail: ”Vi glæder os til at vores datter igen kan møde op på Bamuk og få undervisning af sin fantastisk violinlærer Cathrine. Det er SÅ DEJLIGT!”
Et lille bump på vejen
Selvom glæden er stor på musik- og kulturskolen, er der også et lille bump på vejen. Ifølge de nuværende retningslinjer må sangelever og elever over 18 år nemlig ikke modtage indendørs undervisning. I stedet har Bamuk sørget for at sætte pavilloner op rundt omkring i skolegården.
- Vi så naturligvis gerne, at alle elever – uanset alder og fag – kunne modtage almindelig undervisning igen. Sådan er det desværre ikke, så nu gør vi, hvad vi kan for at få det bedste ud af situationen. Vi er så heldige, at der har vist sig at være en fantastisk akustik i skolegården, så nu nyder vi godt at musikken både inde og ude, siger Jesper Sveidahl.