musik mikkel på besøg

Børnehuset Kærlodden har været på musikalsk rejse med Musik-Mikkel

Der blev undervist i musik, rytmik og glæde, da Musik-Mikkel kiggede forbi Børnehuset Kærlodden. Undervisningen er en del af et større initiativ igangsat af Kulturtjenesten i Ballerup

Det summer forventningsfuldt blandt en gruppe børn fra Børnehuset Kærlodden i Måløv.

- Hvad venter I på? Musik-Mikkel!

Mikkel Engell er rytmikunderviser på Ballerup Musik- og Kulturskole, og han træder nu for fjerde gang ind ad døren i Børnehuset Kærlodden. Det gør han for at undervise børnene i musik, rytmik, glæde, sjov, sang, dans, klap og bevægelse.

En stærk musiktradition

Undervisningsforløbet er foranlediget af et samarbejde mellem Ballerup Musik- og Kulturskole og Kulturtjenesten i Ballerup. Formålet med Kulturtjenesten er, at børn og unge i Ballerup skal møde kunst og kultur i deres hverdag, og fordi der er en stærk musiktradition i Ballerup Kommune, sætter de to samarbejdsparter spot på musikundervisning for de mindste i 2021.

- Det er tydeligt at mærke, at kommunens børnehuse bruger musik som værktøj i hverdagen, men at kunne tilbyde et decideret musikundervisningsforløb kræver som regel, at børnehuset har en pædagog ansat, som har evnerne, interessen og lysten til at undervise – og det er ikke alle børnehuse, der har netop sådan en pædagog. Derfor har vi igangsat dette initiativ. Det er med til at sikre, at børn på tværs af børnehusene får denne særlige adgang til musikken i 2021, fortæller Anne Rasmussen, der er kulturkonsulent i Ballerup Kommune.



musik mikkel på besøg

»Mikkel har en guitar«

I samarbejde med Ballerup Musik- og Kulturskole bliver der i år udbudt en række undervisningsforløb med professionelle musiklærere fra musikskolen. De første forløb blev udbudt før sommerferien, hvoraf det ene nu er ved at nå til vejs ende på Kærlodden, hvor den fjerde musikundervisning er godt i gang.

Musik-Mikkel trækker en elefant og en frø op af tasken, og børnene griner højlydt. Det er tydeligt at se, at børnene trives i selskab med Mikkel, og at de har opdaget, at de i undervisningen må noget andet end i dagligdagen i børnehuset. Her bliver man eksempelvis opfordret til at råbe og synge af sine lungers fulde kraft. En glad dreng karakteriserer undervisningen således:

- Mikkel har en guitar. Det er godt, at han har en guitar, der siger lyde, og jeg sang højt.

Glade børn

Sara Wigley er pædagogisk leder i Børnehuset Kærlodden og fortæller, at de i børnehuset bruger musik proaktivt i det daglige. De har blandt andet rytmik- og bevægelsesforløb, men at de selvfølgelig altid byder nye initiativer - som musikforløbet - velkomne. Hun fortæller, at pædagogerne i børnehuset har været glade for, at der var tale om et forløb med flere besøg og at de oplevede, at børnene hurtigt blev trygge, og at de børn, der er mere usikre, voksede og deltog mere aktivt fra gang til gang.

- Kroppen blev aktiveret, og Mikkel kunne noget og havde en faglighed, som er god at have i vores hverdag. Medarbejderne oplevede, at det var et godt og lærerigt. De er eksempelvis blevet inspireret til at bruge nogle af hans indslag fremadrettet under vores samling. Børnene hyggede sig, fik bevægede sig og lærte nye sange. Der er ingen tvivl om, at musik gør børn glade, fortæller Sara Wigley.

I undervisningsforløbet lægges der blandt andet vægt på, at børnene skal opleve fællesskab og ritualer, der på en sjov måde gør det tydeligt, hvornår de laver noget sammen, og hvornår der er frirum til at de kan udtrykke sig individuelt. Samtidig er der fokus på at spille på enkle instrumenter og kunne lave en optræden for de andre børn og voksne sidste gang i forløbet.

I Børnehuset Kærlodden drømmer de om, at de i fremtiden har mulighed for at kunne tilbyde børnene musikforløb om foråret og om efteråret. I efteråret kører Musik-Mikkel igen ud til daginstitutioner i kommunen, når Kulturtjenesten og Ballerup Musik- og Kulturskole udbyder flere forløb.