elevoplæg

Elever giver bud på fremtidens bæredygtige skole

Baren var sat højt, da eleverne i 9.Z fra Måløvhøj Skole afd. Måløv forleden pitchede deres ideer som afslutning på et udbytterigt skole-/virksomhedssamarbejde med Schneider Electric

20 friske hjerner fra 9.Z. har over fem arbejdsgange arbejdet på at finde løsninger på problemstillingen ”Hvordan ser din fremtidige bæredygtige skole ud?”. Det har de gjort i samarbejde med Schneider Electric DK, som holder til i Ballerup, og specialiserer sig i klima- og energioptimering gennem digitale løsninger. 

Samarbejdet skal give eleverne et indblik i mulighederne i en større virksomhed, som de kan bruge, når de lige om lidt skal vælge, hvad de vil efter folkeskolen.

Hackaton viser vejen

Fra klassen første gang besøgte Schneider d. 17 september og frem til sidste besøgsdag, har eleverne fået et bredt indblik i de arbejdsformer, udfordringer og muligheder, der er på spil, når en stor IT-virksomhed som Schneider skal finde løsninger på forskellige problemstillinger. 

- Det har været en meget åben proces ift. hvad vi laver i skolen. Normalt får vi nogle specifikke opgaver, som vi skal lave, men her har vi bare fået at vide ’lav en grøn skole’ og så har vi selv skulle udvikle ideer. fortæller Enya og Jordan fra 9.Z. 

For hver mødegang hos Schneider Electric har eleverne skulle igennem et Hackaton. En metode, hvor man arbejder fokuseret med at finde løsninger på specifikke problemstillinger, og som virksomheden også selv bruger i deres konceptudvikling. 

Hver arbejdsgang er startet med en ’energizer’, for at åbne op for den kreative tænkning. Derefter har der været oplæg fra medarbejdere fra de forskellige afdelinger, som har delt ud af deres viden om bæredygtighed, digitale løsninger og aktuelle trends og produkter i norden. Det har de kunne bruge som afsæt for at udtænke, udvælge og arbejde videre med de forskellige ideer. 

Ramsin Khamo, UX designer hos Schneider Electric og medudvikler af forløbet, tilføjer:

- Konceptudviklingen har været ret fri. Vi som hackaton workshop holdere har sørget for rammerne og metoden, så elevernes kreativitet kan udfolde sig. Hvis de rammes af en blokade så træder vi til og udfordrer dem i deres kreative proces. Vi har f.eks. spurgt dem ’hvad hvis I tænkte som f.eks. Tesla, hvad ville I så gøre?’ 

The more we use, the more we must produce

I dag er det elevernes tur til at tage ordet og bygningen summer af forventninger. Rundtomkring hænger der papirer og plancher med farverige post its, illustrationer og punchlines, som skal hjælpe eleverne med at formidle deres færdige løsningsforslag. 

Gennem en form for idé-speeddating skal eleverne præsentere deres ideer og løsninger for deres lærere og en gruppe udvalgte ledere og medarbejdere fra virksomheden. Da alt foregår på engelsk kræver den øvelse både stærke sprogkundskaber, gode præsentationsevner og nytænkende ideer. 

Og ideerne til at skabe et mere bæredygtigt skolerum er mange. De dækker alt lige fra ultraviolet lys, der kan rense luften for bakterier og holde skoletoiletterne rene, til gulve der genererer energi, når man går på dem, så man kan sikre tilstrækkelig elektricitet til kontaktløse bordopladere og koldt vand i hanen. 

Virksomhedssamarbejdet åbner op for nye muligheder

Thomas Träger, CEO i Schneider Electronic for de nordiske og baltiske lande, var med for at høre elevernes ideer, og beskrev sit indtryk efter oplæggene. 

- It has been super energizing. De har nogle andre tanker og et helt andet forhold til det digitale, end dem vi normalt sparrer med, og dét i sig selv er inspirerende [oversat fra engelsk]. Så vi vil meget gerne have dem med til flere hackatons i fremtiden, fortæller han.

Udover at give indblik i de tematikker, der er vigtige for eleverne, har samarbejdet også andre muligheder. Bl.a. fortæller Victoria, elev i 9.Z, at hun har fået mulighed for at komme i praktik rundt omkring i virksomhedens forskellige afdelinger for at udforske fremtidige muligheder og jobs. 

- Jeg har ingen anelse om, hvad jeg skal lave i fremtiden, så jeg vil gerne bare ud at prøve noget, fortæller hun.

Det er netop noget af det, som Tobias Jensen, lærer i 9.Z, håbede at eleverne kunne tage med sig fra skole/virksomhedssamarbejdet.

 - Vi ville gerne give eleverne et billede af, hvad det vil sige at arbejde i en virksomhed som Schneider, og vise dem, de mange forskelligartede stillinger og baggrunde, man som medarbejder kan have. Og så har Schneider en fed arbejdskultur med et godt formål, som vi gerne ville introducere eleverne for.