Flere pædagoger: Ny uddannelse målrettet Ballerups medarbejdere
21 pædagogiske medhjælpere og assistenter er netop begyndt på en uddannelse til pædagog. Medarbejderne får flere kompetencer og Ballerup Kommune endnu flere pædagoger.
I de senere år er søgningen til pædagoguddannelserne faldet og det er vanskeligt at rekruttere pædagoger til ledige jobs – både på landsplan og i Ballerup. Det gør vi nu noget ved i Ballerup Kommune. Derfor er 21 pædagogiske medhjælpere og assistenter for nylig begyndt på en 3-årig merituddannelse som pædagog på Københavns Professionshøjskole.
Papir på det, de brænder for
- Vi ønsker at give vores medhjælpere og assistenter muligheden for at blive endnu dygtigere og få en videregående uddannelse inden for det område, de brænder for. Samtidig kan medarbejderne udføre en bredere vifte af pædagogiske opgaver og samlet løfter det den faglige kvalitet i vores institutioner til gavn for børnene og deres forældre, siger Nina Halling, pædagogisk udviklingskonsulent i Ballerup Kommune.
Normalt er man fuld tid på skole det første år, men det er svært for dagtilbuddene at undvære en stor andel af pædagogiske medhjælpere og assistenter imens.
Uddannelsen er derfor tilrettelagt så medarbejderne er på skole hver mandag og en halv fredag og lørdag om måneden. De øvrige dage er de på arbejde.
Medarbejderne får fuld løn under uddannelsen og midler fra Statens Voksenuddannelsesstøtte og Den Kommunale Kompetencefond dækker udgifter til vikarer, mens de er i skole.
Glæder sig til flere pædagogiske opgaver
En af de nye studerende er Sandie Hjorth, som begyndte i Børnehuset Askelunden i Grantofteparken for 20 år siden med forestillingen om, at hun skulle være tilkaldevikar i en periode. Hun fandt ud af, at hun er fascineret af børns udvikling og deres forskellighed, og lysten til at være pædagog er vokset gennem årene.
- Da jeg fik tilbuddet om en merituddannelse som pædagog, samtidig med at jeg har mit job i Askelunden, sagde jeg ja med det samme. Jeg glæder mig til at få koblet teori med det, jeg gør i hverdagen og at kunne løse nogle andre pædagogiske opgaver, fortæller hun glad.
Sandie Hjorth arbejder i Børnehuset Askelunden - hun er netop gået i gang med uddannelsen som pædagog. Foto: Bo Helsted.
Kollegerne bakker op
Et ja tak til lærebøger og gruppearbejde lød der også fra Tatiana Hardland Nielsen, som har været pædagogmedhjælper i Himmel & Hav i Skovlunde siden 2009.
- Jeg forventer at få en større faglig viden, som jeg kan bruge i mit pædagogiske arbejde, fx om hvordan jeg kan arbejde med børns sproglige udvikling. Jeg tænker også, at jeg kan tage ny inspiration med hjem til mine kolleger – jeg har allerede vendt nogle af de nye ting, jeg har lært, med kollegerne og de er i det hele taget klar til at bakke mig op under uddannelsen, fortæller Tatiana Hardland Nielsen.
Det betyder noget for dem begge, at alle studerende arbejder i samme kommune:
- Vi arbejder efter samme værdisæt, selvom vi gør tingene forskelligt i institutionerne – og det bliver spændende at opleve, når vi skal i praktik i et dagtilbud i kommunen, mener Tatiana Hardland Nielsen.
Både i skole og på job
Den særlige mulighed for at tage en merituddannelse som pædagog fremfor at sige deres job op og starte på den almindelige uddannelse, har været meget afgørende for begge medarbejdere.
- Når man har familie, hus og så videre, så er det svært at skulle være på SU. På denne måde kan vi bevare jobbet og lønnen, og når der er vikardækning, har vi heller ikke dårlig samvittighed over at være væk fra vores arbejdsplads. Så vores bidrag til uddannelsen er at bruge en lørdag en gang om måneden – og dén pris betaler jeg gerne, siger Sandie Hjorth.