hjemmeplejen

Hjemmepleje-succes: Mere ansvar giver mere kvalitet og omsorg til borgerne

Selvstyring og -planlægning i Hjemmeplejen har givet mere kvalitet og omsorg til borgerne samt større tilfredshed hos medarbejderne

Foto: Der er grund til store smil i Hjemmeplejen. Selvstyring og –planlægning har givet mere kvalitet og omsorg til borgerne samt større tilfredshed hos medarbejderne. Fra venstre Tine Gitte Nielsen og Tina Rothe Madsen.

- Det her er et skridt ud af en firkantet systemverden og ind i en samskabende proces til gavn for vores borger, de pårørende og vores medarbejdere.

Sådan siger Tina Rothe Madsen, der er er teamleder i Team 1 i Hjemmeplejen i Ballerup Kommune. Teamet har afprøvet brugen af små selvstyrende medarbejder-teams i stedet for en centralstyret planlægning, som en koordinator står for – en standardmetode som langt de fleste kommuner i Danmark benytter sig af.

Afprøvningen i Team 1 har vist, at når medarbejderne får mere ansvar, giver det mere kvalitet, mere omsorg, gladere ældre og gladere medarbejdere. 

- Kvaliteten af plejen er blevet bedre. Vi er lykkedes med at skabe mere nærvær, da planlægningen og beslutningerne er rykket med medarbejderne ud til borgerne og væk fra den centralt placerede koordinator. På den måde kan medarbejder og borger tage ting i opløbet og gå i dialog ansigt til ansigt, siger Tina Rothe Madsen.

Planlægger, tager ansvar og styrer selv 

Idéen til de selvstyrende teams kommer fra Holland, hvor den såkaldte Buurtzorg-model de senere år har vundet stort indpas og revolutioneret ældreplejen. Buurtzorg er lykkedes med at højne den borgeroplevede kvalitet hos de hollandske ældre, og organiseringen i mindre selvstyrende teams har i høj grad tiltalt de hollandske hjemmesygeplejersker og social- og sundhedsassistenter.

Tilbage i Ballerup er medarbejderne i Team 1 blandt andet med til at lægge deres egne køreruter. Det sker ud fra devisen om, at medarbejderne er dem, der er tættest på borgerne og de pårørende, og derfor i samråd med dem ved, hvad der er mest hensigtsmæssig i planlægningen af enkelte besøg.

- Med denne model oplever de ældre også, at der kommer færre nye ansigter ind af døren hos dem. De mindre teams skaber nemlig mere fleksibilitet i planlægningen, da medarbejderne i teamet nemmere kan dække ind for hinanden ved sygdom eller ferie, siger Tina Rothe Madsen.

Positiv snak på gangene

Afprøvningen i Team 1 har spredt sig som ringe i vandet, og den har på kort tid sat sine positive aftryk i resten af Hjemmeplejen, hvor snakken ”er gået på gangene” .

- Resten af Hjemmeplejens medarbejdere har fulgt Team 1 med nysgerrighed og stor interesse, og nu kan de ikke selv vente med at komme i gang, fortæller Tine Gitte Nielsen, der er leder af Hjemmeplejen i Ballerup Kommune.

- Medarbejderne har fået mere ansvar, og det stiller også ekstra krav til dem. Men vi oplever, at de gerne vil have og tage det ansvar. Selvledelse og selvplanlægning tiltaler dem, da de selv kan sætte holdet efter borgerens situation og behov. 

Trods den umiddelbare succes er ledere og medarbejdere i Hjemmeplejen indforstået med, at al forandring tager tid.

- Der er tale om et enormt kulturskifte, og sådan noget tager tid at indarbejde. Nu beder vi medarbejderne om at lede direkte på strategi og hele organisationens vegne, og det er alle ikke vant til, så det kræver tilvænning, siger Tine Gitte Nielsen.

- Men vi tror og håber på, at det kommer til at give større medarbejdertilfredshed, trivsel og at det kommer til at kunne ses, når vi skal rekruttere. Det vil rygtes, at vi i Ballerup Hjemmepleje tager ansvar for vores eget arbejdsliv, siger Tine Gitte Nielsen.

Forventningen er, at de resterende teams i Hjemmeplejen i løbet af 2021 alle vil være i gang med at arbejde selvstyrende og selvplanlæggende.