Praktik på plads

I Ballerup er praktikken på plads for nye pædagogstuderende

Nyt initiativ i Ballerup giver pædagogstuderende i 1. praktik mulighed for at lære Ballerup Kommune og de forskellige specialiseringer i pædagogfaget bedre at kende

Som pædagogstuderende skal man allerede på 2. semester beslutte, hvilken specialisering man vil søge og bruge resten af sin uddannelse på at fordybe sig i: Dagtilbudspædagogik, skole- og fritidspædagogik eller social- og specialpædagogik.

Ofte har studerende ikke tidligere erfaring fra pædagogisk arbejde, før de møder i deres første praktik på pædagoguddannelsen. Derfor har Ballerup Kommune udviklet et nyt arrangement kaldet ’Praktik på Plads’, som er målrettet studerende, der har deres første praktik i Ballerup Kommune.

Her ser de studerende levende eksempler på de tre specialiseringsområder og de mange muligheder, der er på Ballerups forskellige pædagogiske arbejdspladser.

En anderledes dag i praktik

Stine Bille, Center for Skoler, Institutioner og Kultur og én af arrangørerne bag Praktik på Plads, tog imod de studerende på Ballerup Rådhus, og hun glædede sig til at dele dagens program med dem.

- For mange er den pædagogiske praksis og de forskellige områder en helt ny verden at træde ind i, og dét kunne vi som kommune godt tænke os at hjælpe med.

- Derfor har vi arrangeret for de studerende, at de skal høre om social- og specialområdet for voksne, og derefter inviterer vi dem på besøg på specialskolen Kasperskolen, børnehuset Måløv By, Skoletjenesten Pederstrup og Klub Skovlunde. Og når de på sigt er færdige med deres uddannelse, står vi selvfølgelig stadig mere end klar til at byde dem indenfor i Ballerup Kommune endnu en gang, siger Stine Bille.

Pandekager, trylledej og tid til refleksion

Efter de to første stop nåede bussen til Skoletjenesten Pederstrup, som tilbyder læringsforløb for børn og unge i kommunens dagtilbud og skoler. Et tilbud som de studerende også kan benytte i deres praktikforløb. Her var der tid til at tale sammen om den første del af dagen, mens der i fællesskab blev lavet pandekager over bål og bagt løg i trylledej.

Flere af de studerende fremhævede, at de allerede havde fået mange nye indtryk omkring, hvad pædagogisk arbejde kan være. Blandt andet fortalte Lærke, der er i praktik i børnehuset Himmel og Hav, om de nye indtryk fra besøget på Kasperskolen:

- Jeg har aldrig oplevet en specialeskole før, så det var virkelig spændende at besøge skolen og se den måde, de laver klasseopdeling for børnene der. Vi kom for eksempel ind i en klasse, hvor de havde indrettet rummet med skemaer og små vægge som skabte afskærmning på forskellige måder, alt efter hvad børnene havde brug for. 

Også besøget i børnehuset Måløv By, og den organisering man fik indblik i der, gav anledning til refleksion.

- Det var sjovt at se Måløv By, som fungerer ret anderledes end der, hvor jeg er. Fx var vuggestue og børnehave på samme stue, og børnene havde selv mad med, som de måtte spise, når de ville. Det gav også noget stof til eftertanke, fortalte Emma, som er i praktik i børnehuset Villa Kulla.

’I Ballerup er der virkelig styr på tingene’

En af dem, der står bag initiativet, er Nina Halling, udviklingskonsulent i Center for Skoler, Institutioner og Kultur i Ballerup Kommune. Som et led i Ballerup Kommunes strategi for fastholdelse, uddannelse og rekruttering arbejder hun på at løfte uddannelsesindsatsen på det pædagogiske område til endnu højere niveau.

- Vi sætter hele tiden nye ting i søen. Både så de studerende kan blive klogere undervejs i praktikken, men i lige så høj grad, så vi selv kan blive klogere på, hvad der virker for de studerende, fortæller hun.

Den positive effekt af de mange indsatser kunne også mærkes på flere af de studerende, som gav udtryk for, at de har et godt indtryk af Ballerup Kommune som praktikplads.

- Inden jeg startede, var jeg slet ikke tilfreds med at skulle tage min praktik her, fordi det tager mig en time at komme hertil. Men jeg synes virkelig, at jeg er blevet taget godt imod af mit børnehus, som har vist mig rigtig meget tillid, så nu kunne jeg helt sikkert godt finde på at søge 2. og 3. praktik her, fortalte Arlene, som er i praktik i Børnehuset Valhalla.

Også både Emma og Lærke satte ord på deres gode oplevelser med praktikken:

- Jeg kendte ikke Ballerup Kommune før praktikken, men jeg synes, de har været virkelig gode til at tage imod mig. Alle har bare været så åbne og sagt ’Godmorgen’ og ’Hej’, og så har de husket mig og taget mig med på udflugter for at se området, fortæller Emma.

Til dét tilføjer Lærke:

- Min fornemmelse af Ballerup Kommune som praktiksted er, at der virkelig er styr på tingene.  

Disse tre specialiseringer kan de studerende søge

  • Dagtilbudspædagogik (50% af alle praktikpladser)
  • Skole- og fritidspædagogik (20 % af alle praktikpladser)
  • Social- og specialpædagogik (30 % af alle praktikpladser)

Her kan man komme i praktik i Ballerup Kommune

  • Ballerups fem distrikter, distrikt Måløv, Baltorp, Hedegården, Skovlunde og Skovvejen, som hver især har mange forskellige børnehuse i deres område.
  • Ballerups Fritidsordninger (BFO) og de fem distriktsskoler Baltorpskolen, Skovlunde Skole, Skovvejens Skole, Måløvhøj Skole og Hedegårdsskolen, samt Kasperskolen og Ordblindeinstituttet.
  • Ballerups klubber er delt op i klub Nord, Syd, Skovlunde og Måløv
  • Social- og specialtilbud for børn, unge og voksne

Hvad er chancen for at få den praktikplads man søger?

  • Ud af de i alt 12 praktikpladser, man som studerende skal søge, kan fire af dem være i Ballerup Kommune. Det er altså ikke sikkert, at man får en praktikplads i Ballerup, selvom det er ens førsteprioritet.

Så længe er man i praktik

  • 1. praktik: 7 uger
  • 2. praktik: 6 måneder
  • 3. praktik: 6 måneder
  • 4. praktik: 16 dage