Elever fremlægger deres løsning på opgaven.

Siemens engagerer sig i lokalsamfundet med adoptionsklasser

Siemens, hvis danske hovedkontor ligger i Ballerup kommune, har de sidste to år adopteret 8.C fra Måløvhøj Skole. Forløbet har for eleverne været en spændende og anderledes faglig oplevelse, og for Siemens har adaptionsklassen været en mulighed for at tiltrække fremtidens medarbejdere og et initiativ til virksomhedens ESG-regnskab.

Siden 7. klasse har 8.C været tilknyttet Siemens som en adoptionsklasse. Forløbet som adoptionsklasse har givet eleverne en mulighed for at opleve arbejdsgangen på en virksomhed samt at prøve kræfter med konkrete arbejdsopgaver i virksomheden.

Siemens har med sine omkring 385.000 ansatte på verdensplan herunder 6.300 i Danmark også i fremtiden brug for at kunne tiltrække kvalificeret arbejdskraft.

” Vi er som virksomhed afhængig af, at vi kan rekruttere dygtige medarbejdere inden for vores felter. Derfor arbejder vi som virksomhed målrettet med, hvordan vi kan fastholde og rekruttere medarbejdere, ” siger salgsdirektør hos Siemens A/S, Tina Schou.

Særligt arbejdet med at uddanne fremtidens medarbejdere er vigtigt for Tina Schou og Siemens. 

” Som samfund har vi brug for, at flere unge tager en teknisk uddannelse. Dette arbejde starter helt nede i grundskolen, hvor vi skal have vækket de unges nysgerrighed inden for teknologi, og derfor er det helt oplagt for os som virksomhed, at vi er med til at uddanne og inspirere de nuværende skoleelever f.eks. som vi har gjort det ved at adoptere en hel skoleklasse, ” fortsætter Tina Schou.

Eleverne blev inspireret til flere karriereveje

For eleverne har forløbet både været en sjov og udfordrende oplevelse, som har givet flere af eleverne en større interesse for ingeniørfaget. 

” Jeg synes, samarbejdet mellem Siemens og vores klasse har været ekstraordinært spændende. Jeg tror, at det har åbnet for nye muligheder til bl.a. uddannelse og arbejde og fremtiden, for mange i vores klasse,” siger August fra 8.C, som selv efterfølgende var i en uges erhvervspraktik hos netop Siemens.

8.C har været gennem to forløb om henholdsvis fremtidens tog og overvågning, hvor eleverne har lavet konkrete projektforslag, som er blevet udviklet og præsenteret for flere medarbejdere på Siemens. John Achen, som er Team Lead Product Management i forretningsenhed Smart Infrastructure, er en af de medarbejdere, som har været med til at udvikle forløbet til 8.C For John har det været vigtigt at prioritere undervisningen af skoleklassen.

” Jeg synes, at det er vigtigt, at man byder ind med de ressourcer, man har i forhold til at støtte op om unge mennesker. Derudover har det også været sjovt og spændende at opleve elevernes engagement, og alle grupper havde nogle gode præsentationer, ” siger John Achen.

Vil din virksomhed også adoptere en folkeskoleklasse?

Med en adoptionsklasse er du med til at uddanne elever i 7. til 9. klasse og give dem et indblik i nogle virkelig problemstillinger og opgaver på arbejdsmarkedet. En adoptionsklasse kan både være med til at øge interessen for dit specifikke felt. Derudover kan du også bruge forløbet med en adoptionsklasse i din ESG-afrapportering.

Forløbet med adoptionsklassen bliver planlagt i samarbejde mellem skolen og virksomheden. Tidligere forløb har bl.a. handlet om reklameforløb, fremtidens miljøvenlige toilet og grønne medarbejdervaner.

Ud over Siemens er LE34, Fujitsu, Ltech, Plejehjem Rosenlund, Plejehjem Lundehaven og Plejehjem Toftehaven i gang med et forløb med en adoptionsklasse.

 

 

Eleverne bliver vist rundt på Siemens

 

Elevene rækker hånden op