’Stormester’-initiativ styrker fællesskabet blandt eleverne i 7. og 8.-klasse
Nytænkende korthuse og kreative hashtags styrker klasseånd, årgangsånd og holdånd blandt kommunens 7. og 8.-klasser i årets Stormester-konkurrence. Et koncept, hvor forskellige deltagere dyster om at løse en bunden opgave så fuldendt og kreativt som muligt.
Tirsdag den 22. juni blev 7.A fra Baltorpskolen, afd. Grantoften kåret som vindere af årets fællesskabende og TV2-inspirerede initiativ: Stormester. Det stod klart ved en online-streaming, hvor borgmester Jesper Würtzen og BAFE, fælleselevrådet i Ballerup kommune, afslørede vinderne af både 1., 2., og 3. pladsen i konkurrencen.
Konkurrencen blev skudt i gang allerede lidt over to uger forinden, da BAFE, borgmesteren og komiker Brian Lykke på underholdende vis satte sig sammen for at fortælle om rammerne og reglerne for konkurrencen. Derefter havde hver klasse to uger til at løse og byde ind i minimum én ud af to discipliner, henholdsvis ’byg et korthus’ eller ’skriv et hashtag med ting eller kroppe’.
Tiltrængt fokus på fællesskabet
Ideen til Stormester-konkurrencen opstod, da elevrådene på kommunens syv skoler fik tildelt sammenlagt 40.000 kroner, som skulle bruges til at støtte op om fællesskab og faglighed.
Frem for at bruge pengene adskilt på de enkelte skoler blev elevrådene enige om at samle pengene i ét fælles initiativ. Det banede vejen for Stormester-projektet, og ønsket om at styrke fællesskabet ikke kun internt i klassen, men også på tværs af kommunens klasser og skoler.
- Vi ville gerne lave et sjovt koncept, som man kunne være sammen om og bruge til at finde tilbage til fællesskabet efter corona, udtaler Aske Saltbæk, elevrådsformand i BAFE.
For at sikre at løsningerne støttede op om fællesskabsånden, blev der derfor ikke kun lagt vægt på den kreative fortolkning, men i lige så høj grad på klassens beskrivelse af deres samarbejde i alt fra idéudvikling til udførsel og procesbeskrivelse.
Et væld af gode ideer gjorde det svært at vælge
Selvom der kun kunne kåres én vinder, bød konkurrencen på et væld af gode bud på både korthuse og hashtags. Det gjaldt blandt andet andenpladsen, som gik til 8.J på Skovvejens Skole Øst, hvor eleverne havde fortolket, printet og sat kort på et legehus. Tredjepladsen gik til 8.K på Skovvejens Skole Øst, hvor eleverne havde omformet et helt sæt kort og lavet det til Det skæve tårn i Pisa.
Det blev dog vinderne fra 7.A på Baltorpskolen, afd. Grantoften, som løb med sejren. Deres korthus bød på detaljerede løsninger, som inkluderede alt lige fra minimøbler, en søløve på en gynge, karse som græs i haven, til statsminister Mette Frederiksen, som sad gemt i husets toilet.
Derudover levede de fuldt ud op til præmissen om at løse opgaven i fællesskab både i proces samt udførsel:
- Vi lavede et helt byråd med borgmester, ordstyrer og udvalg, og på den måde fandt vi frem til, hvad vi ville lave. Derefter var der nogle, der stod for at lave beskrivelsen af vores projekt, nogle byggede huset, og andre møblerne. På den måde var vi alle sammen med, forklarer Emir fra vinderklassen.
Klassen valgte desuden at blive en fredag efter undervisning, fordi de manglede det sidste på korthuset og ville gøre det ordentligt færdigt, inden de afleverede det endelige produkt.
Præmier
Som et ekstra element i sejrsglæden, var der skaffet præmier til dem, der løb afsted med første-, anden-, og tredjepladserne.
7.A fra Baltorpskolen, afd. Grantoften vandt biografbilletter med popcorn og sodavand til hele klassen plus to lærere, mens de to klasser fra Skovvejens Skole Øst vandt henholdsvis slik og flødeboller til deling i hele klassen.