Rammer for tilsyn med dagtilbud i Ballerup Kommune 2022
På denne side beskrives de rammer, der udgør Ballerup Kommunes standard for tilsyn med kommunale daginstitutioner og dagpleje, der er oprettet og drives efter Dagtilbudsloven. Ansvaret for tilsynsopgaven ligger i Center for Skoler, Institutioner og Kultur.
Tilsynet er baseret på Dagtilbudslovens bestemmelser og den styrkede pædagogiske læreplan samt på værdierne i Ballerup Kommunes børne- og ungestrategi: Fællesskab for alle – alle i fællesskab.
-
Tilsynet har jf. dagtilbudsloven et dobbelt formål, – det skal sikre kontrol af, om kvaliteten er tilstrækkelig, og samtidig understøtte udviklingen af den pædagogiske kvalitet i det enkelte dagtilbud.
Ballerup Kommune ønsker at have et transparent og dialogbaseret tilsyn med fokus på at sikre og styrke kvaliteten i kommunens dagtilbud. Derfor har Ballerup Kommune valgt at give mulighed for at inddrage ledere og pædagoger aktivt i selve tilsynet i form af, at de også observerer den pædagogiske praksis. Det betyder, at der skabes et bedre grundlag for dialog og udvikling.
Blandt andet på den baggrund har Ballerup Kommune valgt at basere tilsynet på kvalitetssikringsredskabet KIDS, som tilgodeser ovenstående, og som baserer sin kvalitetsforståelse på den styrkede pædagogiske læreplan, samt afspejler samme børnesyn som i Ballerup Kommunes børne- og ungestrategi.
Et tilsyn i form af observation vil altid være et øjebliksbillede af den pædagogiske praksis og kan ikke stå alene. Derfor skal tilsynet ses i sammenhæng med den opfølgende dialog og det løbende samarbejde med dagtilbuddet.
-
Ifølge dagtilbudsloven § 5 skal kommunalbestyrelsen føre tilsyn med alle kommunale og private dagtilbud i kommunen.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og offentliggøre rammer for tilsynet, herunder beskrive, hvordan tilsynet med det pædagogiske indhold tilrettelægges, og:- hvordan kommunen anvender anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg og sikrer uvildighed i tilsynet,
- hvordan kommunen anvender data, herunder observationer, i tilsynet,
- processen for iværksættelse af skærpet tilsyn og for udarbejdelse af en handleplan.
Opfølgning
Kommunen skal efter et tilsynsbesøg indgå i dialog med dagtilbuddet om vurderingen af kvaliteten af de pædagogiske læringsmiljøer, herunder eventuelle opfølgende tiltag.
Hvis det vurderes, at kvaliteten af de pædagogiske læringsmiljøer eller andre forhold i dagtilbuddet giver anledning til bekymring skal der iværksættes skærpet tilsyn.
Hvis det vurderes, at kvaliteten af de pædagogiske læringsmiljøer eller andre forhold i dagtilbuddet giver anledning til alvorlig bekymring, skal der iværksættes skærpet tilsyn og udarbejdes en handleplan. Skærpet tilsyn skal iværksættes og handleplan udarbejdes i umiddelbar forlængelse af, at de alvorligt bekymrende forhold er konstateret.
Kommunen skal orientere forældrebestyrelsen om vurderingen af kvaliteten af de pædagogiske læringsmiljøer.
Kommunalbestyrelsen skal minimum hvert andet år offentliggøre en tilsynsrapport for hver enkelt daginstitution. For daginstitutioner med flere enheder, skal der minimum hvert andet år offentliggøres en tilsynsrapport for hver enkelt enhed.
Kommunalbestyrelsen skal for dagplejen minimum hvert andet år offentliggøre en samlet tilsynsrapport.
Tilsynsrapporterne skal offentliggøres på det enkelte dagtilbuds hjemmeside.
-
I Ballerup Kommune udføres der tilsyn i samtlige børnehuse hvert andet år i en fast kadence. Dvs. at det enkelte dagtilbud ved, inden for hvilken periode turen kommer til dem.
For at sikre at tilsynet er systematisk og tilstræber en høj grad af uvildighed har Ballerup Kommune valgt at anvende måleredskabet KIDS (Kvalitet i dagtilbud). KIDS er et forskningsbaseret system, som har identificeret en række kendetegn for god kvalitet. Disse er omsat til spørgsmål, som besvares af en eller flere informanter på baggrund af observationer i den pædagogiske praksis. I Ballerup Kommune er informanterne de pædagogiske konsulenter, de pædagogiske ledere og evt. udvalgte pædagoger. Resultaterne af disse observationer giver tilsammen et billede af kvaliteten i dagtilbuddet og gør det muligt også at anvende redskabet i et udviklingsperspektiv.
KIDS-målingen udføres i hvert enkelt børnehus og indgår sammen med en række data om distriktet/børnehuset i en kvalitets- og tilsynsrapport.Hver anden gang, der føres tilsyn i børnehuset, er det i form af et uanmeldt tilsyn. Det betyder, at børnehuset 2 uger inden tilsynsperiodens start bliver varslet om, at tilsyn vil finde sted i den givne periode (et tidsrum på 2 uger), men børnehuset får ikke at vide, hvilken dag konsulenten kommer. Den øvrige del af observationerne organiserer børnehuset selv inden for den afgrænsede periode.
I de børnehuse, hvor der ved det anmeldte tilsyn har været grund til bekymring/alvorlig bekymring, følges der op på, hvordan der er arbejdet med kvaliteten i form af uanmeldt tilsyn.
Et uanmeldt reaktivt tilsyn kan endvidere iværksættes på baggrund af fx henvendelser fra forældre, eller hvis Center for Skoler, Institutioner og Kultur på andre måde får oplysninger om, at kvaliteten i et børnehus måske er udfordret.
-
Der indsamles inden tilsynsbesøget en række data om dagtilbuddet.
- Tilsynsrapporter fra tidligere anmeldte og uanmeldte tilsyn
- Evt. handleplaner og opfølgning på disse
- Pædagogiske læreplaner og evalueringskultur
- Ballerups analyse af læringsmiljøer (BAL)
- Sprogarbejdet
- Forældresamarbejdet, herunder samarbejdet med bestyrelser og husråd
- Samarbejde på tværs i distriktet
- Kontinuitet og sammenhæng for børnene
- Åbningstider i børnehusene
- Særlige udfordringer i distriktet og de enkelte børnehuse, fx særlige inklusionsopgaver eller tværprofessionelt samarbejde, ombygninger, kapacitetsudfordringer mv.
Der udføres observationer i de enkelte børnehuse som beskrevet i afsnittet: Tilsynsprocessens forløb. Observationerne omsættes til data vha. KIDS.
-
Lovgivningen angiver 3 niveauer for vurdering af kvaliteten, - tilstrækkelig kvalitet, bekymring og alvorlig bekymring. Hvis kvaliteten vurderes til at være tilstrækkelig, går tilsynet fra at have det dobbelte perspektiv til kun at have et udviklingsperspektiv.
Resultaterne af KIDS-målingen bruges også som udgangspunkt for at vurdere, om der evt. er grund til bekymring eller alvorlig bekymring for den pædagogiske kvalitet. Det er vigtigt at understrege, at bekymring her ikke betyder bekymring for børnenes ve og vel, men for om den pædagogiske kvalitet i det øjebliksbillede, som et tilsyn er, lever op til KIDS definition af tilstrækkelig kvalitet.
- Hvis scoren er over 50 % er kvaliteten grundlæggende i orden, men kan selvfølgelig udvikles. Hvis scoren gennemsnitligt er over 50 %, men den pædagogiske konsulent har scoret lavere på enkelte dele af den, kan det også give grund til bekymring.
- Hvis scoren er 30-50% er der grund til bekymring for det pædagogiske læringsmiljø, og der skal iværksættes et skærpet tilsyn i børnehuset.
- Hvis scoren er under 30% er der grund til alvorlig bekymring for det pædagogiske læringsmiljø, og der skal i samarbejde mellem ledelsen og Center for Skoler, Institutioner og Kultur udarbejdes en handleplan, samt iværksættes skærpet tilsyn.
Der kan være andre grunde til, at tilsynet vurderer, at den pædagogiske kvalitet er utilstrækkelig, fx henvendelser fra forældrebestyrelsen, stor udskiftning af børn, forældreklager mv. eller forhold konstateret under observationen.
Bekymring
Der iværksættes et skærpet tilsyn. Det betyder, at der indenfor 3 måneder efter tilbagemeldingen på tilsynet udføres et uanmeldt tilsyn med fokus på de dele af KIDS, som har scoret under 50 %. Tilsynet kan udføres af en pædagogisk konsulent eller af distriktslederen. Tilsynet gentages, indtil der ikke længere vurderes at være grund til bekymring. Dette kan evt. vurderes ved at gennemføre en ny KIDS-måling på udvalgte områder. Der skal endvidere være tæt og løbende kontakt med ledelsen.
Alvorlig bekymring
Der iværksættes skærpet tilsyn, og der udarbejdes en handleplan. I forlængelse af tilbagemeldingen på tilsynet udarbejder ledelsen i samarbejde med de pædagogiske konsulenter en handleplan for af højne kvaliteten til et niveau, hvor der ikke længere er grund til bekymring. Handleplanen godkendes af centerchefen.
Der følges op på handleplanen i form af uanmeldte tilsyn og løbende møder med ledelsen. -
A) Forberedelse af tilsyn
Her indhentes oplysninger om distriktet/børnehuset jf. ovennævnte.
Distriktet/børnehuset har ansvaret for at tilvejebringe ovennævnte oplysninger/beskrivelser.
Disse indarbejdes i kort form i en fast skabelon og indgår i tilsynsrapportenDet aftales endvidere med børnehusene, hvordan KIDS-processen skal afvikles. Standardmodellen for observationer er:
- Én pædagogisk leder og en konsulent pr. afdeling/gang observerer. Antallet af observatører/observationer kan udvides, hvis distriktet ønsker det.
- 7 observationstimer pr. person.
- Der observeres på ”ydre ring” i KIDS (de fysiske inde- og udeomgivelser, relationer samt leg og aktiviteter) og distriktet vælger derudover et tema fra ”indre ring”.
Det aftales endvidere, hvorvidt børnehusene ønsker konsulentens medvirken ved formidling af resultaterne til medarbejderne.
Inden tilsynsobservationerne går i gang, gives der introduktion til hhv. ledere og medarbejdere, og materialet gennemgås med de personer, som skal observere.
B) Observationer
Der udføres observationer efter kvalitetssikringssystemet KIDS.
Center for Skoler, Institutioner og Kulturs konsulenter laver én observation i aldersgruppen 0-2 år og én observation i aldersgruppen 3-5 år i det enkelte børnehus.
De pædagogiske ledere og evt. udvalgte pædagoger observerer på afdelingsniveau (fx vuggestue/børnehave) med mindre andet er aftalt jf. forberedelsen.Observationerne centreres omkring de 3 grundlæggende parametre i KIDS: fysiske inde- og udeomgivelser, relationer samt leg og aktiviteter. Herudover observeres der på et distriktsvalgt tema.
Når alle observationer er gennemført udarbejdes der oversigter på hhv. distrikts og børnehusniveau, så resultaterne kan bruges som grundlag for en tilbagemelding. Center for Skoler, Institutioner og Kultur har ansvaret for at bearbejde observationsdata.
C) Tilbagemeldinger
Der gives tilbagemelding på observationerne på disse niveauer:
- Der afholdes dialogmøder med deltagelse af repræsentanter for de observerede pædagoger, evt. pædagog(er) som har observeret, den pædagogiske leder, som har observeret samt konsulenterne.
- Konsulenterne giver en tilbagemelding på børnehusniveau til ledelsen af børnehuset/distriktslederen. Her aftales det, hvad børnehuset/afdelingen skal arbejde videre med, fordi kvaliteten på dette område ikke er tilstrækkelig, og hvad børnehuset med fordel kan arbejde videre med i et udviklingsperspektiv.
- Børnehuset kan aftale med konsulenterne, at de giver en tilbagemelding til det samlede personale på et personalemøde e.l., eller den/de pædagogiske ledere kan vælge selv at stå for tilbagemeldingen.
D) Formidling af tilsynet
På baggrund af den indsamlede data, KIDS-scoringerne og tilbagemeldingssamtalerne udarbejdes der en skriftlig rapport. Rapporten er fælles for distriktet, men de enkelte børnehuse beskrives for så vidt angår KIDS-scoringer og børnehusenes særkender. I rapporten er der også mulighed for, at børnehusene kan knytte kommentarer til, hvad der har karakteriseret den/de dage, hvor observationerne har fundet sted.
Konsulenterne har ansvaret for udarbejdelse af rapporten.
Ledelserne i de enkelte børnehuse har ansvaret for at formidle tilsynets resultater for medarbejdergruppen og husrådene.
Distriktsledelsen har ansvaret for at formidle og drøfte resultaterne i forældrebestyrelsen.
E) Politisk behandling og offentliggørelse
Tilsynsrapporterne forelægges Børne- og Skoleudvalget, hvorefter de offentliggøres på Ballerup Kommunes hjemmeside og distriktets egen hjemmeside.
-
Lovgivningen om tilsyn omfatter også dagplejen. Det betyder, at der hvert andet år skal udarbejdes en tilsynsrapport for den samlede dagpleje, og at der skal være såvel anmeldte som uanmeldte tilsyn.
I Ballerup Kommune er det dagplejepædagogerne, som varetager tilsynsopgaven og udarbejdelse af tilsynsrapporten. Rapporten gælder som nævnt den samlede dagpleje, og det vil ikke være muligt at identificere den enkelte dagplejer.
Det løbende tilsyn i dagplejen
Der føres løbende tilsyn i dagplejen hver 6. uge. Det løbende tilsyn er delt i 2 former; et deltagende besøg og et reflekterende besøg. Der føres tilsyn i både de enkelte dagplejehjem og i legestuegrupperne.
Det deltagende besøg bygger på observation med dagplejepædagogen som deltagende aktør.
Det reflekterende besøg foregår i dagplejehjemmet eller i legestuen, og bygger på fælles refleksion over det, der blev observeret ved det forudgående deltagende besøg. Det fælles reflekterende tilsyn i legestuegruppen har samarbejde, pædagogisk refleksion og sparring som formål. Der aftales løbende prøvehandlinger, som afprøves hjemme og/eller i legestuen.For hver tilsynsrunde på 3 måneder er der et fælles tema. Det kan fx være måltidet, samlingen, andre nedslag i hverdagen eller begreber som selvhjulpenhed, deltagelsesmuligheder eller lign. Afhængig af relevans og behov, ændres temaerne løbende.
Det lovpligtige anmeldte tilsyn i dagplejen
I ét kvartal hvert andet år udføres de deltagende tilsyn i dagplejehjemmene på en særlig måde, idet dagplejepædagogen her ikke er deltagende, men observerende hen over en hel dag.
Observationerne tager udgangspunkt i KIDS Dagpleje.Resultaterne af KIDS-målingen bruges som udgangspunkt for at vurdere, om der evt. er grund til bekymring eller alvorlig bekymring for den pædagogiske kvalitet. Se side 5.
Der kan være andre grunde til, at tilsynet vurderer, at den pædagogiske kvalitet er utilstrækkelig, fx henvendelser fra forældrebestyrelsen, stor udskiftning af børn, forældreklager mv., eller forhold konstateret under observationen.
Bekymring
Der iværksættes et skærpet tilsyn. Det betyder, at der afholdes en indskærpende og instruerende dialog med dagplejeren, hvor dagplejepædagogen og dagplejens leder deltager. Her fokuseres der på, hvad dagplejeren skal ændre, for at kvaliteten kan blive tilstrækkelig. Ved de efterfølgende løbende tilsyn vurderes det, om kvaliteten er hævet evt. ved at udføre en ny KIDS-måling på udvalgte områder.
Alvorlig bekymring
Der iværksættes skærpet tilsyn, og der udarbejdes en handleplan. I forlængelse af en samtale med dagplejeren udarbejder dagplejepædagogen og dagplejeren en handleplan for af højne kvaliteten til et niveau, hvor der ikke længere er grund til bekymring. Handleplanen godkendes af dagplejens leder.
Der følges op på handleplanen i de løbende tilsyn og ved uanmeldte tilsyn. Her vurderes det evt. ved en ny KIDS-måling, om kvaliteten er tilstrækkelig.Det lovpligtige uanmeldte tilsyn i dagplejen
Der skal udføres uanmeldt tilsyn i dagplejen. Dette opfyldes ved at, at ét eller flere af de løbende tilsyn henover en 2-års periode ikke aftales med dagplejeren på forhånd.
Indholdet er tilsynet er det samme som for de løbende anmeldte tilsyn.