Regler & priser
Som borger i Ballerup Kommune skal du benytte de affaldsordninger, som kommunen stiller til rådighed.
Med den nye affaldsordning er det obligatorisk for alle husstande at have en beholder til mad- og restaffald, glas og papir, metal og plast.
Renovationsgebyrerne opkræves på ejendomsskattebilletten, som forfalder i to rater – første halvår og andet halvår. Hvis din affaldsordning ændres, vil gebyrerne blive reguleret på den næstkommende ejendomsskattebillet fra den dato din affaldsordning er ændret.
Priser & gebyrer: 2020- 2021
Du skal betale grundtakst for de fælles affaldsordninger, som kommunen stiller til rådighed for alle - også selv om du ikke benytter dem.
Du betaler særskilt for tømning af din beholder til mad- og restaffald eller dagrenovation, hvis du stadig er på den gamle affaldsordning. Tømmegebyret afhænger af størrelsen på din beholder.
Gebyrstigningen i 2020 på affald skyldes dels, at Kommunen har hjemtaget indsamling af affald,og dels implementeringen af ny affaldsordning.
Årlige takster er inkl. moms.
Hvad betaler du for?
I Priser & gebyrer (se ovenfor) kan du se, at du betaler for seks områder indenfor renovation og affald:
- Fælles formål
- Dagrenovation
- Storskrald og haveaffald
- Pap, papir & glas
- Farligt affald
- Genbrugsstation
Her kan du se, hvad du betaler til for hvert af de seks områder:
Fælles formål
Gebyrer til fællesordninger i Vestforbrænding, kampagner, informationsmaterialer, administration og nye ordninger.
Dagrenovation
Her betaler du for udgifter til:
- Transport af dagrenovation
- Behandlingsafgifter for dagrenovation
Storskrald og haveaffald
Storskraldsordning for enfamiliehuse indeholder udgifter til:
- Storskraldsindsamling
- Indsamling af haveaffald
- Behandlingsafgifter
Containerordningen for etageejendomme og boligselskaber indeholder udgifter til:
- Indsamling
- Behandling af storskrald i containere
Pap, papir & glas
Ordningen for enfamiliehuse indeholder udgifter til:
- Villaindsamling af papir i beholdere
- Papir og glaskuber
Ordningen for etageboliger indeholder udgifter til:
- Indsamling af pap i boligselskaber
- Papir og glaskuber
Farligt affald
Her betaler du for udgifter til:
- Beredskab for farligt affald
- Indsamling af farligt affald fra butikker og boligselskaber
Genbrugsstation
Adgang til at benytte 24 genbrugsstationer i Vestforbrændings opland.
Se mere her