Sammendrag
På baggrund af forslag stillet af Stine Rahbek Pedersen (Ø) og efter behandling af dette i Børne- og Skoleudvalget, har Skoletjenesten Pederstrup udarbejdet en beskrivelse af, hvordan der i et pilotprojekt kan etableres skolehaver i et samarbejde mellem skoletjenesten og Grantoftegaard. Der beskrives læringsindhold, økonomi, organisation og kapacitet for pilotprojektet. Beskrivelsen forelægges til orientering.
Baggrund
Børne- og Skoleudvalget tilkendegav i sit møde 11. september 2018, at udvalget ønskede at få forelagt et bud på eventuelt pilotprojekt med skolehaver.
Sagsfremstilling
Landet over findes en række læringsbaserede skolehaver, der på forskellig vis involverer børn og unge i dyrkningen af en have. Over de seneste 5-10 år er omfanget af skolehaver vokset, ikke mindst i regi af initiativet Haver til Maver, der p.t. har mere end 40 skolehaver som medlemmer.
Gennem et pilotprojekt – herefter "Madparken Pederstrup" (arbejdstitel) - undersøges mulighederne for, at skolehaver kan blive en del af skoletjenestens tilbud og dermed en del af skolernes undervisning i Ballerup Kommune. Indholdet af "Madparken Pederstrup" præciseres herunder.
Skoletjenesten Pederstrup er projektejer på "Madparken Pederstrup", der udarbejdes og evalueres i tæt dialog med de deltagende klasser (pilotskoler) og Grantoftegaard.
Hvorfor arbejde med skolehaver?
Skoletjenesten Pederstrup har som vision "at alle børn og unge bliver fortrolige med deres hjemstavns natur, miljø, historie og kultur." I forlængelse af dette har Skoletjenesten Pederstrup en samarbejdsaftale med Grantoftegaard med henblik på at skabe fælles formidling omkring bl.a. fødevareproduktion, økologi, miljø og maddannelse.
Skolehaverne er et læringsmiljø, hvor praksis gør teorien konkret. Eleverne lærer med hele kroppen og får jord under neglene. Gennem tilbagevendende besøg i haven styrkes elevernes ejerskab til haverne, og herigennem forankres læring og viden i elevernes egen motivation og oplevelser.
Evalueringer af skolehaver peger på en række lærings- og trivselsmæssige gevinster. Det gælder i forhold til "Fælles Mål", hvor viden om fx planter, kredsløb, mad, smag og kultur øges og perspektiveres, mens sproget udvikles og stimuleres. Mindre mobning og bedre selvværd er også blandt de positive effekter målt i arbejdet med skolehaver. Elever og klasser med særlige behov fremhæves som havende særligt udbytte af skolehaverne.
Forskningsbaserede evalueringer fra skolehaver er primært baseret på fagene natur/teknologi og madkundskab i regi af Haver til Maver, men findes også i andre sammenhænge og med udkig til dansk, matematik, historie og håndværk & design.
Mål for "Madparken Pederstrup"
"Madparken Pederstrup" skal involvere elever i dyrkning af økologiske grøntsager, gøre dem fortrolige med den natur og det miljø, deres skolehave vokser i, samt lade eleverne arbejde med grøntsagerne i et udekøkken i regi af haverne.
Således er "Madparken Pederstrup" et tværfagligt læringstilbud, der skal give eleverne kompetencer til at træffe kvalificerede valg, argumentere for deres valg og agere sikkert i både natur, haver og køkken. Det handler bl.a. om ressourcer og bæredygtighed.
Ved sæsonens udgang evalueres "Madparken Pederstrup" for at anbefale, om der er grundlag for at etablere faste skolehaver til folkeskolerne i Ballerup Kommune.
Læringsaktiviteterne skal knyttes fagligt til flere fag, bl.a. ved at anvende FN’s 17 verdensmål som omdrejningspunkt for dele af formidlingen.
Organisering af "Madparken Pederstrup"
"Madparken Pederstrup" etableres som én central skolehave i Pederstrup. Denne have etableres på Grantoftegaards jord og klargøres til havebrug af Grantoftegaard.
Læringsindhold tilrettelægges af Skoletjenesten Pederstrup, der til opgaven tilføres ressourcer til ansættelse af en havelærer, gerne som frikøb af en pædagog eller lærer.
Havelæreren skal forestå etablering af skolehaven i samarbejde med Grantoftegaard, tilrettelæggelse og afvikling af læringsaktiviteter, samt evaluere aktiviteterne i samarbejde med relevante deltagere fra pilotskoler og Grantoftegaard.
"Madparken Pederstrup" organiseres i regi af Skoletjenesten Pederstrup. Dette sikrer tæt forbindelse til skoler, ledere og forvaltning i forbindelse med planlægning, gennemførelse og evaluering. Samtidig sikres det, at skolehaverne bliver en del af det eksisterende samarbejde om udvikling af Pederstrup, herunder skoletjenestens samarbejde med Grantoftegaard.
"Madparken Pederstrup 2019" i tal
- 8 haver til 8 klasser planlægges anlagt.
- 8 havebesøg består et undervisningsforløb af. Hvert besøg varer 2-4 timer.
- 48 m2 er en have til én klasse (4x12 meter).
- 384 m2 anvendes således til skolehaver.
- 100 m2 ønskes anlagt som historisk kålhave til vinterformidling.
- 500 m2 jord lejes og klargøres således til formålet af Grantoftegaard.
- 150-180 elever vil efter planen blive en del af "Madparken Pederstrups" pilotprojekt.