Sammendrag
Socialtilsynet vurderer, at borgerne grundlæggende trives i tilbuddet. Tilbuddets indsats tager udgangspunkt i en rimeligt klart defineret målgruppe, og de udmeldte tilgange og metoder er relevante i forhold til målgruppens forudsætninger og behov.
Medarbejdernes kompetencer og faglige kvalifikationer står i relevant forhold til borgernes behov.
Tilbuddets dokumentation af mål og indsats er udfordret af løbende implementering af dokumentationssystem samt et dårligt fungerende elektronisk netværk.
Det er yderligere Socialtilsynets vurdering, at Opgangsfællesskabet Skolehavens indsats som udgangspunkt er med til at sikre borgernes mulighed for selvbestemmelse og inddragelse. Tilbuddet formår at møde borgerne respektfuldt og professionelt, hvilket også medfører, at borgerne får forudsætninger for at møde hinanden med respekt.
Socialtilsynet vurderer videre, at tilbuddets drift varetages på faglig og kompetent vis.
Tilbuddets fysiske rammer fremstår velholdt, rene og pæne placeringen er relevant i forhold til borgernes behov og forudsætninger.
Baggrund
Tilsynet med kommunernes bo- og aflastningstilbud efter serviceloven varetages af Socialtilsynet.
Socialtilsyn Hovedstaden gennemførte et uanmeldt tilsyn i Opgangsfællesskabet Skolehaven den 12. juli 2017. Tilsynsrapporten er modtaget den 4. september 2017.
Opgangsfællesskabet Skolehaven er godkendt i henhold til almenboliglovens § 105, stk. 2 og servicelovens § 85 (socialpædagogisk støtte) til 18 borgere.
Tilbuddets målgruppe er borgere mellem 18-85 år, præget af angst, depression, forandret virkelighedsopfattelse og personlighedsforstyrrelse.
De faglige tilgange er kognitiv, miljøterapeutisk, recovery-understøttende, rehabiliterende og social læring, mens metoderne er en kognitiv ressourcefokuseret og anerkendende pædagogik, social færdighedstræning, jeg-støttende og motiverende samtale.
Sagsfremstilling
Socialtilsynet vurderer, at borgerne grundlæggende trives i Opgangsfællesskabet Skolehaven. Tilbuddets indsats tager udgangspunkt i en rimeligt klart defineret målgruppe, og de udmeldte tilgange og metoder er relevante i forhold til målgruppens forudsætninger og behov.
Medarbejdernes kompetencer og faglige kvalifikationer står i relevant forhold til borgernes behov.
Tilbuddets dokumentation af mål og indsats er udfordret af løbende implementering af dokumentationssystem samt et dårligt fungerende elektronisk netværk.
Det er yderligere socialtilsynets vurdering, at Opgangsfællesskabet Skolehavens indsats som udgangspunkt er med til at sikre borgernes mulighed for selvbestemmelse og inddragelse. Tilbuddet formår at møde borgerne respektfuldt og professionelt, hvilket også medfører, at borgerne får forudsætninger for at møde hinanden med respekt.
Socialtilsynet vurderer videre, at tilbuddets drift varetages på faglig og kompetent vis.
Tilbuddets fysiske rammer fremstår velholdt, rene og pæne placeringen er relevant i forhold til borgernes behov og forudsætninger.
Socialtilsynet havde under tilsynet særligt fokus på kvalitetsmodellens tema 4, "Sundhed og trivsel" og kvalitetsmodellens tema 7, "Fysiske rammer". Desuden er rapportens øvrige temaer, kriterier og indikatorer gennemskrevet i forbindelse med dette tilsyn, dvs. det er oplysninger fra sidste tilsynsrapport i 2016 som er medtaget, medmindre Socialtilsynet har fået eller observeret nye oplysninger under tilsynet
Socialtilsynet vurderer, at Opgangsfællesskabet Skolehaven stimulerer borgernes udvikling og læring med henblik på at understøtte paratheden og mulighederne for uddannelse og/eller beskæftigelse. Der er i bedømmelsen lagt vægt på, at det i interview med medarbejderne fremkommer, at halvdelen af borgerne er i reel beskæftigelse eller daglig aktivitet. Der er endvidere lagt vægt på, at en borger beskriver, at han med støtte fra tilbuddet har fået flexjob i en lokal butik, mens de øvrige borgere beskriver, at de jævnligt kommer i et lokalt støtte- og aktivitetscenter. Endelig er der lagt vægt på, at Socialtilsynet under det uvarslede tilbud observerer, at flere borgere er beskæftiget med havearbejde og pasning af tilbuddets drivhus, og at de efterfølgende giver udtryk for, at de er meget glade for denne beskæftigelsesmulighed.
Socialtilsynet vurderer, at tilbuddet understøtter, at borgerne i meget høj grad indgår i sociale relationer og lever et selvstændigt liv i overensstemmelse med egne ønsker og behov. Der er i bedømmelsen bl.a. lagt vægt på, at borgerne oplyser, at de bliver inddraget, når der opsættes mål, og dette sker i samarbejde med kontaktpersonen. Der er tydelighed omkring, at det er borgernes mål, og borgernes ønsker respekteres. Der nævnes konkrete eksempler på mål fx omkring selvstændig varetagelse af økonomi og støtte til at kunne overskue at bruge kollektiv trafik.
Socialtilsynet vurderer, at Opgangsfællesskabet Skolehavens indsats tager udgangspunkt i en rimeligt klart defineret målgruppe, og at de udmeldte tilgange og metoder er relevante i forhold til målgruppens forudsætninger og behov.
Medarbejdernes kompetencer og faglige kvalifikationer står i relevant forhold til borgernes behov og understøtter, at borgerne modtager individuelt tilrettelagt støtte alt efter den enkeltes behov, ønsker og forudsætninger.
Tilbuddets dokumentation af mål og indsats er udfordret af løbende implementering af dokumentationssystem samt et dårligt fungerende elektronisk netværk.
Det er Socialtilsynets vurdering, at Opgangsfællesskabet Skolehavens indsats som udgangspunkt er med til at sikre borgernes mulighed for selvbestemmelse og inddragelse. Tilbuddet formår at møde borgerne respektfuldt og professionelt, hvilket også medfører, at borgerne får forudsætninger for at møde hinanden med respekt.
Socialtilsynet henleder dog samtidig opmærksomheden på denne rapports tema 3 og 4, hvor det fremgår, at borgerne ikke er fuldstændigt oplyst om deres rettigheder som lejere, idet borgerne oplyses om, at der er tale om et midlertidigt botilbud, hvilket ikke er i overensstemmelse med tilbuddets juridiske konstruktion.
Ledelse og medarbejdere giver udtryk for, at tilbuddets målsætning, især omkring de yngre borgere, er at tilbyde et midlertidigt ophold, men at de på den anden side godt er klar over, at borgerne ikke kan opsiges fra deres bolig, idet de er beskyttet af lejeloven.
Det er Socialtilsynets vurdering, at borgerne grundlæggende trives i tilbuddet, som desuden har et relevant fokus på sundhed, set i forhold til borgernes behov og forudsætninger. Socialtilsynet finder i den sammenhæng, at tilbuddets faglige og metodiske tilgange også understøtter dette.
Socialtilsynet vurderer, at der ikke foregår magtanvendelser i tilbuddet, og at der løbende sker faglige drøftelser og refleksioner omkring emnet for at forebygge magtanvendelser og anden indgriben i borgernes selv- og medbestemmelse.
Det er videre socialtilsynets vurdering, at tilbuddets daglige pædagogiske tilgange forebygger overgreb rettet mod borgerne, som desuden motiveres til at håndtere større eller mindre konflikter i hverdagen med støtte fra medarbejderne.Socialtilsynet vurderer i den forbindelse, at borgernes trivsel ikke er udfordret af uvedkommende personer i tilbuddet eller salg af stoffer og hash.
Endelig vurderer Socialtilsynet, at tilbuddets faglige og metodiske tilgange grundlæggende understøtter borgernes medinddragelse og indflydelse på eget liv og hverdagen i tilbuddet. Der er oprettet beboerråd og afdelingsbestyrelse i forbindelse med tilbuddets status som almennyttige boliger.
Socialtilsynet vurderer, at tilbuddet som udgangspunkt er hensigtsmæssigt organiseret og desuden har en kompetent og ansvarlig ledelse.
Tilbuddets personalegennemstrømning er lav, mens sygefraværet er lidt højere end ved sammenlignelige arbejdspladser. Socialtilsynet er opmærksom på, at borgerne giver udtryk for, at de ikke finder personalets sygefravær højt, og at der aldrig aflyses aktiviteter eller aftaler med borgerne på grund af sygdom.
Tilbuddets fysiske rammer fremstår velholdt, rene og pæne, og Socialtilsynet vurderer, at tilbuddets omgivelser er velegnede og hensigtsmæssige i forhold til tilbuddets målgruppe samt understøtter indsatsens formål og indhold, hvilket også afspejles i borgernes trivsel.
Socialtilsynet vurderer på det foreliggende, at der ikke er gennemsigtighed med tilbuddets økonomi, idet budgettet på flere punkter afviger med tilbuddets oplysninger på Tilbudsportalen, ligesom der mangler poster i forhold til ejendomsomkostninger. Opgangsfællesskabet Skolehaven har efterfølgende tilrettet oplysningerne på Tilbudsportalen, så de nu er korrekte, hvilket Socialtilsynet er orienteret om.
Opmærksomhedspunkter
Socialtilsynet har tidligere opstillet opmærksomhedspunkt til tilbuddets elektroniske netværk. Socialtilsynet konstaterer ved dette tilsyn, at der ikke er fundet en brugbar løsning på langsom og til tider ubrugelig net forbindelse.
Socialtilsynet vurderer således, at tilbuddets dokumentation over indsats og resultater i forhold til den enkelte borger samt muligheden for at bruge dokumentation til en struktureret faglig refleksion med henblik på læring og forbedring af indsatsen er udfordret. Socialtilsynet indskærper derfor, at tilbuddets ledelse tager initiativ til at finde en brugbar og permanent løsning omkring denne problematik snarest. Socialtilsynet vil følge op på dette opmærksomhedspunkt den 1. november 2017.
Ledelsen på Opgangsfællesskabet Skolehaven har udarbejdet en handleplan for det arbejde, der skal igangsættes på baggrund af Socialtilsynets rapport.
Afrapporteringen har været i høring i Handicaprådet.