Sammendrag
Som led i udarbejdelsen af miljøkonsekvensvurderingen af BRT på linje 400S, der skal føre til det endelige beslutningsgrundlag for evt. etablering af BRT langs O4, vil Vejdirektoratet gennemføre 4 borgermøder primo marts 2023, hvoraf det ene vil blive afholdt i Ballerup.
I den indledende offentlighedsfase og på borgermøderne får borgere og øvrige interessenter mulighed for at pege på opmærksomhedspunkter eller ideer, som kan indgå i miljøkonsekvensvurderingens skitseprojektering af BRT’ens udformning og konsekvenserne heraf.
Vejdirektoratet er ansvarlig for gennemførslen af miljøkonsekvensvurderingen, og de forestår i udgangspunktet al kommunikation, herunder den indledende offentlighedsfase. Vejdirektoratet vil i den indledende offentlighedsfase udarbejde en pjece, som beskriver BRT-projektet på det foreliggende grundlag, dets baggrund og mulige indhold, samt kortfattede beskrivelser at de emner, der undersøges i miljøkonsekvensvurderingen. Pjecen vil tillige præsentere de indledende linjeføringsovervejelser på kort.
Baggrund
I ”Aftale om udmøntning af investeringsmidler i Bedre og billigere kollektiv trafik for perioden 2022-2035”, som parterne bag aftalen om Infrastrukturplan 2035 har tilsluttet sig, er der afsat fuld statslig finansiering af udarbejdelse af et endeligt beslutningsgrundlag (MKV) for en BRT på linje 400S mellem Ishøj St. og Lyngby St.
I aftalerne om Infrastrukturplan 2035 indgår endvidere udvidelse af Ring 4 Nord fra Ballerup C til Hillerødmotorvejen, udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 Nord og Motorring 3, samt udvidelse af Motorring 4 Syd ved Vallensbæk. Vejdirektoratet har ansvaret for at udarbejde miljøkonsekvensvurderinger for disse projekter. Der er dog væsentlige grænseflader til miljøkonsekvensvurderingen af BRT på linje 400S, og de vil derfor være tæt koordineret ift. tekniske forudsætninger, løsningsmuligheder mv.
I efteråret 2022 har beliggenhedskommunerne (Ishøj, Høje Taastrup, Albertslund, Ballerup, Herlev, Furesø og Gladsaxe kommuner) samt Region Hovedstaden godkendt kommissoriet for udarbejdelse af miljøkonsekvensvurderingen på 400S, der gennemføres af Vejdirektoratet i tæt samarbejde med en styregruppe med repræsentanter fra kommunerne, Region Hovedstaden, Movia og Transportministeriet. Derudover godkendte parterne samtidig et forståelsespapir med Transportministeriet om de organisatoriske og økonomiske rammer (anlægsrammer, lånefinansieringsmuligheder, risici) for det videre arbejde med BRT. Dette arbejde projektledes af Movia sideløbende med arbejdet med udarbejdelsen af beslutningsgrundlaget for BRT på linje 400S. Dette arbejde afventer i øjeblikket en statslig tilbagemelding.
Denne orientering vedrører alene miljøkonsekvensvurderingen af BRT på linje 400S og den indledende offentlighedsfase, som Vejdirektoratet har ansvaret for at gennemføre.
Sagsfremstilling
Første skridt i miljøkonsekvensvurderingen - indledende offentlighedsfase
Der er gennemført udbud af de tekniske rådgivningsydelser, og miljøkonsekvensvurderingen er indholdsmæssigt i sin opstartsfase. Som et væsentligt element i opstartsfasen indgår der jf. bestemmelserne om miljøkonsekvensvurderinger, at offentligheden (borgere, virksomheder, foreninger og interesserede) inddrages med henblik på mulighed for at orientere sig om projektideen og komme med bemærkninger, ønsker og forslag til punkter og elementer, som bør indgå i det videre arbejde med miljøkonsekvensvurderingen.
Den indledende offentlighedsfase forventes afholdt i en 8 ugers periode fra 1. februar 2023 frem til 29. marts 2023 og bliver annonceret på Vejdirektoratets hjemmeside, i lokalaviser og på sociale medier. E-boks-advisering anvendes også, men alene for de borgere og virksomheder der som grundejere kan forventes at blive nabo til projektet på det foreliggende indledende grundlag om mulige linjeføringer.
Efter afslutningen af offentlighedsfasen vil Vejdirektoratet i samarbejde med styregruppen for miljøkonsekvensvurderingen tage stilling til forslag og bemærkninger i forhold til det videre forløb.
Indhold i den indledende offentlighedsfase
Til brug for den indledende offentlighedsfase udarbejder Vejdirektoratet informationsmateriale (pjece) til uddeling. Pjecen beskriver BRT-projektet på det foreliggende grundlag, dets baggrund og mulige indhold samt kortfattede beskrivelser af de emner, der undersøges i miljøkonsekvensvurderingen. Det er vigtigt at være opmærksom på, at den indledende offentlighedsfase finder sted på et tidspunkt, hvor der ikke foreligger en endelig projektudformning med tilhørende konsekvensvurderinger. Det indebærer bl.a., at der vil være en række elementer, der i den indledende offentlighedsfase vil være baseret på det vidensgrundlag, der foreligger fra Movia’s mulighedsstudie i 2021 og Vejdirektoratets forberedende analyse i 2022. Det omfatter en beskrivelse på kort af de linjeføringsmuligheder, der hidtil er undersøgt og de foreløbige vurderinger af trafikale effekter, anlægs- og samfundsøkonomi. Dette grundlag er væsentligt input til den skitseprojektering med tilhørende vurderinger af trafikale, miljømæssige og samfundsøkonomiske effekter, der skal gennemføres i miljøkonsekvensvurderingen. I den indledende offentlighedsfase præsenteres tillige de indledende linjeføringsovervejelser på kort.
I miljøkonsekvensvurderingen indgår analyser af skitseprojektets påvirkning af
- Menneske og samfund
- Natur og biodiversitet
- Vand og jord
- Trafikale effekter
- Økonomiske effekter (anlægs-, drifts- og samfundsøkonomi).
I den indledende offentlighedsfase foreligger der ikke på nuværende tidspunkt analyser indenfor temaerne ”menneske og samfund” (støj, påvirkning/indpasning i bymiljø og landskab, rekreative forhold og kulturarv), ”natur og biodiversitet” (påvirkning af beskyttet natur og arter mv) og ”vand og jord” (grund- og overfladevand, forurenet jord mv.). På borgermøderne vil alene blive berørt, at analyserne gennemføres, og resultater vil foreligge ved den afsluttende offentlige høring i 2024.
I den indledende offentlighedsfase og på borgermøderne gives mulighed for, at offentligheden kan påpege opmærksomhedspunkter eller ideer, som kan indgå i miljøkonsekvensvurderingens skitseprojektering af BRT’ens udformning og konsekvenserne heraf.
Tidsplan for offentlighedsfasen
Der afholdes 4 borgermøder primo marts 2023 i den indledende offentlighedsfase. Da der er tale om et projekt, der berører mange kommuner, er det vurderet mest hensigtsmæssigt, at borgermøderne afholdes, så det omfatter borgere fra flere kommuner. I den fysiske placering af møderne er der ud fra en samlet vurdering lagt vægt på hvilke kommuner, der umiddelbart er mest berørt samt rejseafstande. Der planlægges afholdt borgermøder i:
- I Gladsaxe – relateret til den ”nordlige ende” (Gladsaxe, Furesø kommuner)
- I Ballerup – for den ”midterste del” (Ballerup, Herlev kommuner)
- I Høje Taastrup – for den del af projektstrækningen, der omfatter Albertslund og Høje-Taastrup kommuner
- I Ishøj – for den sydlige del (Ishøj Kommune).
Vejdirektoratet er ansvarlig arrangør og gennemfører afholdelsen af borgermøderne i tæt dialog med kommunerne. Tidsmæssigt sigtes der efter, at borgermøderne så vidt muligt afholdes primo marts 2023 dog afhængig af praktiske forhold i relation til egnede, ledige lokaler. Dette afklares i samarbejde med de pågældende kommuner. Berørte naboer, interesseorganisationer, borgere mv. samt repræsentanter fra kommuner og region inviteres til at deltage. Når den indledende offentlighedsfase er afsluttet, bliver der udarbejdet et notat, der sammenfatter de afgivne bemærkninger og forslag.
Vejdirektoratet står i udgangspunktet for al kommunikation vedr. miljøkonsekvensvurderingen for BRT på 400S, herunder den indledende offentlighedsfase. Såfremt kommunen måtte ønske at uddele pjecer eller have information om miljøkonsekvensvurderingen eller projektet på kommunens hjemmeside, er det en mulighed, der kan aftales.